Immateriële schadevergoeding
Regeling voor volwassenen
De immateriële schadevergoeding voor volwassenen is een vergoeding voor ernstig leed en verdriet door de gevolgen van de gaswinning. Een vergoeding kan nooit het leed (volledig) wegnemen, maar hiermee proberen we wel uitdrukking te geven aan de erkenning van dat leed.
Bekijk de video als u wilt weten wanneer u in aanmerking komt voor een vergoeding en hoe de regeling werkt.
Uitgeschreven tekst
Immateriële schade
Aanvraagprocedure
Aardbevingen door de gaswinning in Groningen, kunnen schade veroorzaken aan woningen. Bij de ene woning is de schade groter en ernstiger dan bij de andere woning.
Soms moet een woning versterkt of zelfs gesloopt en opnieuw gebouwd worden. Dit kan grote invloed hebben op uw leven. U kunt hierdoor bijvoorbeeld verdrietig zijn, last hebben van stress of minder plezier hebben in uw leven. Dat heet immateriële schade. Immateriële schade is niet direct in geld uit te drukken. Toch kunt u in sommige situaties in aanmerking komen voor een vergoeding. Als erkenning en om het leed te verzachten.
Wilt u weten of een aanvraag voor u zinvol kan zijn? Doet u dan de quickscan op onze website.
Als u een vergoeding wilt aanvragen, doet u dat online via Mijn dossier. U logt hiervoor in met uw DigiD. De aanvraag duurt ongeveer een half uur. U kunt op elk moment stoppen en later weer verder gaan met uw aanvraag. Dat kan handig zijn als u bijvoorbeeld documenten moet opzoeken.
De aanvraag bestaat uit twee delen.
Het eerste deel bestaat uit vier onderdelen die we bouwstenen noemen. Dat zijn de locatie en veiligheid van uw woning, de omvang van de schade aan uw woning en de doorlooptijd van uw schademelding.
De gegevens hebben we zoveel mogelijk voor u ingevuld. Als deze gegevens niet kloppen, dan kunt u dit zelf aanpassen.
Het tweede deel van de aanvraag is een persoonlijke vragenlijst. Dit noemen we de Persoonlijke Impact Analyse (PIA). Daarin kunt u aangeven hoe u de gevolgen van de bevingen persoonlijk heeft ervaren. Deze antwoorden wegen mee bij de beoordeling van uw aanvraag.
Het is niet verplicht de Persoonlijke Impact Analyse in te vullen, maar we raden u aan om de vragenlijst altijd in te vullen. Ook al telt de vragenlijst minder zwaar mee, het kan de hoogte van een eventuele vergoeding positief beïnvloeden.
Zijn er meer personen binnen uw huishouden die een aanvraag hebben gedaan? Bij de beoordeling houden we rekening met de hoogste vergoeding binnen een huishouden.
Heeft u te maken met versterking of sloop of nieuwbouw van uw huis? Dan ontvangt u de hoogste vergoeding.
Nadat u de aanvraag heeft gedaan, ziet u wanneer u een besluit van ons kunt verwachten. En wij gaan aan de slag met de beoordeling van uw aanvraag. Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen.
Heeft u nog vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Bel 0800 44445 111.
Wie kan een aanvraag indienen?
- Woning-eigenaren
- Niet-woningeigenaren
Als u geen (mede-)eigenaar bent van de woning (bijvoorbeeld als u een woning huurt, of inwonend bij de eigenaar van de woning), dan beoordelen we uw aanvraag iets anders. De reden daarvoor is dat woning-eigenaren als gevolg van de schade meer financiële spanningen kunnen hebben ervaren dan niet-woningeigenaren. Op deze pagina kunt u hier meer over lezen.
Wanneer kunt u een (vervolg)aanvraag indienen?
Als u voor het eerst een vergoeding wilt aanvragen voor immateriële schade, dan kunt u een aanvraag indienen.
Als u eerder al een aanvraag heeft ingediend dan kunt u een vervolgaanvraag indienen als uw persoonlijke situatie is gewijzigd en u minimaal 12 maanden geleden een beslissing* op uw aanvraag of bezwaar heeft ontvangen.
Wijzigingen in uw persoonlijke situatie zijn bijvoorbeeld:
- Er is na uw eerste aanvraag een nieuwe of hogere vergoeding voor fysieke schade toegekend.
- Er is na uw eerste aanvraag sprake geweest van een acuut onveilige situatie (AOS) waarbij de schade het gevolg is van aardbevingen.
Na een vervolgaanvraag beoordelen we of u (alsnog) recht heeft op een (hogere) vergoeding.
Doe de quickscan om te weten of het zinvol is om een vervolgaanvraag in te dienen.
*Een beslissing dat u een automatische aanvulling ontvangt telt niet mee.
Automatisch aanvullen
Als u na het indienen van uw eerste aanvraag te maken kreeg met versterking of sloop/nieuwbouw, of als een lid van uw huishouden een hogere vergoeding dan u heeft ontvangen hoeft u geen vervolgaanvraag in te dienen. Wij vullen dit automatisch voor u aan. U krijgt vanzelf bericht van ons. Op deze pagina leest u meer hierover.
Quickscan
Wilt u weten of het zinvol is om een (vervolg)aanvraag in te dienen? Vul dan de quickscan in. Binnen 3 minuten weet u of het zinvol lijkt om een aanvraag in te dienen.