Verder naar inhoud

Immateriële schadevergoeding

Speciaal voor kinderen

Heb je stress en angst gehad door de aardbevingen? Dan kan één van je ouders misschien voor jou een aanvraag bij ons doen voor een vergoeding. Dit noemen we een vergoeding voor immateriële schade. Wij beoordelen of mensen een vergoeding krijgen voor gevolgen door de aardbevingen. Een vergoeding is een geldbedrag dat jij of jouw ouder(s) van ons krijgen.

Soms hebben kinderen en jongeren, zoals jij, het moeilijk door dingen die gebeurd zijn door de aardbevingen. Misschien heb je vaak nachtmerries gehad of was je verdrietig. En komt dat doordat er een hevige aardbeving was waardoor je hele huis trilde. Wij vinden dat je als kind daarom ook recht hebt op een vergoeding, net zoals je ouder(s).

Wil je weten hoe je een geldbedrag kunt krijgen? Bekijk dan de video:

Schermafbeelding 2023 11 27 Om 11.42.47
939

Heb je geen vraag over het geldbedrag, maar wil je ergens anders over praten? Bijvoorbeeld omdat je niet zo lekker in je vel zit? Of omdat het thuis of op school niet zo lekker gaat? Bel of chat dan met de Kindertelefoon via www.kindertelefoon.nl of 0800-0432.

922

Heb je vragen over het geldbedrag zelf en de voorwaarden? Dan staan wij voor je klaar. Je kunt je vraag aan ons mailen of gratis bellen naar 0800 4444 111 van maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 en 17.30 uur.

Is dit ook voor jou?

Misschien wordt er in je omgeving gesproken over het geldbedrag voor immateriële schade en vraag jij je af of jij misschien ook geld krijgt. Je ouders ontvangen bericht van ons als jij misschien recht hebt op een geldbedrag. 

Voorwaarde is dat je 17 jaar of jonger bent, en dat in ieder geval één van je ouders zelf een geldbedrag heeft ontvangen voor immateriële schade vanwege zorgen en stress door de aardbevingen. Als je 18 jaar of ouder bent kun je zelf een aanvraag doen via de regeling voor volwassenen.

Weet je niet of jouw ouders dit geldbedrag hebben gehad? Vraag dan aan je ouders of in ieder geval één van hen een geldbedrag heeft gehad voor immateriële schade. Vind je dat lastig? Dan kan iemand anders jou misschien helpen. Bijvoorbeeld iemand uit je familie, je school of je sportclub. Of stuur een appje naar je ouders. Soms is het makkelijker om het zo te doen, dan het ze persoonlijk te vragen. Een voordeel is dat het je ouders ook de tijd geeft om je vraag te beantwoorden.

Voor wie is dit niet?

Het kan voor komen dat je last hebt gehad van de aardbevingen of er wel eens één hebt gevoeld, maar geen geldbedrag voor immateriële schade krijgt. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat je ouders zelf geen geldbedrag voor immateriële schade hebben gekregen. Als je niet weet of jouw ouders een geldbedrag hebben gehad kun je het ze vragen.

Hebben je ouders nog geen aanvraag gedaan?

Je ouders kunnen op onze website kijken of ze zelf misschien een geldbedrag voor immateriële schade kunnen krijgen. Kunnen je ouders niet helpen? Neem dan contact met ons op.

Wie doet de aanvraag?

Eén van je ouders kan een aanvraag voor jou doen. Dat gaat snel en makkelijk via Mijn dossier. Ook is het mogelijk om de aanvraag in één keer te doen voor broers en zussen die jonger dan 18 jaar zijn. Is er iemand in je gezin 18 jaar of ouder? Dan kan hij/zij zelf een aanvraag doen. Wil je graag betrokken worden door je ouders? Laat het ze dan weten.

Hoe hoog is het bedrag?

Je krijgt hetzelfde geldbedrag voor immateriële schade als je ouders hebben gekregen. Hebben jouw ouders niet hetzelfde bedrag gekregen? Dan gaan we voor jou uit van het hoogste bedrag.
De vaste bedragen zijn:
€ 1.500;
€ 3.000 of;
€ 5.000.

Heb je geld van ons gekregen en blijkt dat je ouder(s) nog recht hebben op meer geld? Dan krijg jij waarschijnlijk ook meer geld van ons.

Rekeningnummer

Als je ouders een aanvraag voor jou indienen, vullen ze in op welk rekeningnummer het geldbedrag moet worden gestort als je daar recht op hebt. Als je ouders daar jouw rekeningnummer invullen, wordt het geldbedrag dus op jouw rekening gestort. We wijzen je ouders erop dat het geldbedrag voor jou bedoeld is.

Wanneer krijg ik het geld?

Nadat één van je ouders een aanvraag voor jou heeft gedaan, horen jullie over het algemeen binnen 8 weken of je recht hebt op een geldbedrag. Zo ja, dan betalen we dit daarna binnen twee weken.

Wat doen wij met jouw informatie?

Wij vragen een aantal gegevens van jou, je huishouden en je ouder(s). Die gebruiken we om te kijken of jij geld van ons kan krijgen:

  • Voor- en achterna(a)m(en);
  • Straat en huisnummer;
  • Postcode en woonplaats;
  • Telefoonnummer;
  • E-mailadres;
  • Het nummer dat wij gebruiken om jou als persoon te herkennen;
  • Bankgegevens;
  • Informatie over je ouder(s);
  • Informatie over hoe jij je voelt;
  • Het geldbedrag van je ouder(s);
  • Andere informatie, zoals foto’s van je huis.

Wij bewaren je gegevens niet langer dan nodig is of dan dat wij mogen. Heb je hierover vragen of ben je ergens niet blij mee? Dan kan je een mail sturen naar privacy@schadedoormijnbouw.nl. Als je dan nog niet tevreden bent, is dat ook niet erg. Je kan dan een klacht naar de Autoriteit Persoonsgegevens sturen.