Immateriële schadevergoeding
Automatisch aanvullen
Om de schadeafhandeling milder, menselijker en makkelijker te maken, gaan we in sommige situaties vergoedingen automatisch aanvullen.
De vergoeding van aanvragers die na het indienen van hun eerste aanvraag te maken hebben met versterking of sloop/nieuwbouw, wordt automatisch door ons aangevuld. Dit geldt ook voor aanvragers die recht hebben op een (hogere) vergoeding omdat een lid binnen hun huishouden een hogere vergoeding heeft ontvangen en is voldaan aan de voorwaarden. We vergelijken de nieuwe situatie met de oude en kennen automatisch een (hogere) vergoeding toe.
Eerste aanvulronde volwassenen
Op 2 september starten we met de eerste aanvulronde voor volwassenen. Degenen die hiervoor in aanmerking komen, krijgen hierover vanzelf bericht. Een hogere vergoeding voor (één van) de wettelijk vertegenwoordiger(s) kan invloed hebben op die van de kinderen. Als dat het geval is, ontvangen zij in december bericht over een aanvulling op hun vergoeding.
Aanvulrondes in 2025
In 2025 gaan wij door met de automatische aanvulrondes. Aan het begin van ieder kwartaal kijken wij of er wijzigingen zijn en vullen we aan voor degenen die hiervoor in aanmerking komen. Is dat het geval, dan krijgen diegenen hierover bericht. We houden het onderstaande schema aan:
• Begin 1e kwartaal: volwassenen.
• Begin 2e kwartaal: kinderen en jongeren tot en met 17 jaar.
• Begin 3e kwartaal: volwassenen.
• Begin 4e kwartaal: kinderen en jongeren tot en met 17 jaar.
-
Ik heb bericht gekregen dat mijn huis wordt versterkt, maar ik heb geen aanvullende vergoeding ontvangen, hoe kan dat?
Als dit kort geleden is, kan het zijn dat deze informatie nog niet door ons is verwerkt en om die reden niet is meegenomen. In dit geval zult u de automatische aanvulling op een later moment ontvangen.
-
Er is net een aanvulronde geweest. Moet ik dan een half jaar wachten op een automatische aanvulling als over een maand duidelijk is dat mijn huis wordt versterkt/gesloopt?
U kunt inderdaad wachten totdat er een volgende ronde is. Dit gaat automatisch en hier hoeft u zelf niets voor te doen. Als u hier niet op kunt wachten, kunt u binnenkort eventueel een vervolgaanvraag indienen.
-
Mijn kind is niet aangevuld, terwijl hij/zij wel deel uitmaakt van ons huishouden. Iedereen in ons gezin wordt toch gelijkgetrokken?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw kind geen (aanvullende) vergoeding heeft ontvangen. Neem dan contact op met ons Serviceloket of met uw zaakbegeleider.
-
Ik doe nu een eerste aanvraag. Worden de overige leden binnen mijn huishouden ook meteen gecompenseerd wanneer ik een vergoeding ontvang?
Eventuele andere leden van een huishouden krijgen bij een toegekende vergoeding niet automatisch ook dit bedrag uitgekeerd. Ieder lid van het huishouden kan zelf een aanvraag voor vergoeding van immateriële schade indienen. Voor kinderen en jongeren t/m 17 jaar geldt dat dat (één van) de wettelijk vertegenwoordiger(s) dit kan doen.
-
Wanneer start het automatisch aanvullen van vergoedingen?
Vanaf september starten we met het automatisch aanvullen van de vergoedingen voor volwassenen. In december volgen kinderen en jongeren tot en met 17 jaar. In 2025 is het de bedoeling dat de aanvulrondes ongeveer elke drie maanden plaatsvinden, waarbij we afwisselen tussen de regeling voor volwassenen en kinderen. Dat betekent dat de vergoedingen voor volwassenen en kinderen twee keer per kalenderjaar worden aangevuld. Degenen die in aanmerking komen, krijgen hierover bericht.