Schade afhandelen met maatwerk
U doet een schademelding voor de schade die u heeft ontdekt aan uw woning of ander gebouw. De afhandeling loopt via maatwerk. Er komt dan een schade-opname. Een deskundige beoordeelt de oorzaak van de schade en bepaalt het bedrag dat nodig is om de schade te herstellen. Dit is dus anders dan bij de vaste vergoeding, waar u een vast bedrag krijgt en er geen beoordeling is van de schade.

In het kort
- U kiest tijdens de schademelding voor maatwerk. Of u had geen keuze, of omdat uw melding niet geschikt is voor de vaste vergoeding.
- U krijgt een zaakbegeleider die u tijdens de afhandeling begeleidt en waarbij u terecht kunt met uw vragen.
- Er komt iemand bij u langs om de schade op de foto te zetten en gegevens vast te leggen.
- Een onafhankelijke deskundige maakt een advies voor het IMG, in de vorm van een rapport.
- U ontvangt het rapport en kunt hier op reageren.
- U ontvangt een besluit. Is de schade erkend? Dan ontvangt u een vergoeding.
Hoe werkt het?
Stap 1: Schademelding doen
U meldt uw schade via Mijn dossier. Of u gaat langs bij een steunpunt bij u in de buurt. Wij vragen u om informatie over het eigendom en de schade. Als u interesse heeft in herstel in natura, kunt u dat aangeven in uw schademelding.

Stap 2: Afspraak schade-opname
We plannen met u een afspraak voor een schade-opname. U hoort van ons wie de schade komt opnemen en wie uw zaakbegeleider is. Uw zaakbegeleider helpt u tijdens de afhandeling met uw vragen en kan u meer informatie geven over het proces.

Stap 3: Schade-opname
Tijdens de schade-opname zet de opnemer de schades op de foto en noteert gegevens over de schade. Uw zaakbegeleider is ook aanwezig bij de opname, als u dat wilt.

Stap 4: Adviesrapport
Een onafhankelijke deskundige maakt een adviesrapport. Daarin staat een berekening van het herstelbedrag van de schade. U ontvangt dit adviesrapport en kunt er op reageren. Wij noemen uw reactie een zienswijze.
Bent u het niet eens met de deskundige die uw adviesrapport maakt? Dan kunt u binnen twee weken vragen om een andere deskundige. Als u goede redenen heeft, wijzen we een andere deskundige aan.

Stap 5: Besluit
Op basis van alle verzamelde stukken in uw dossier, neemt het bestuur een besluit. In het besluit staat of u een schadevergoeding krijgt. Als u geld krijgt, staat dit binnen twee weken op uw rekening.

Stap 6: Bezwaar
Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u bezwaar maken in Mijn Dossier of per post. Dit moet binnen twaalf weken nadat u het besluit ontvangt. In de besluitbrief die u ontvangt, staat uitgelegd hoe u bezwaar maakt.

Meer over maatwerk
Wat moet ik doen als ik nieuwe schade ontdek?
Ontdekt u na het doen van uw aanvraag nieuwe schade? Dan kunt u tot aan de opname uw aanvraag aanvullen. Dit doet u door uw ingediende aanvraag te openen en aan te vullen waar nodig. Uw aanvraag staat onder lopende aanvragen.
Als er al een schade-opname is geweest, kunt u een nieuwe aanvraag tot schadevergoeding doen. Deze nemen we in behandeling als er een besluit is genomen op de eerste aanvraag.
U kunt ook een nieuwe aanvraag doen als de eerste aanvraag nog in de bezwaarprocedure loopt. In de nieuwe aanvraag worden dan alleen de nieuwe of verergerde schades beoordeeld.
Ontdekt u bij het herstel nog nieuwe schade, bijvoorbeeld na het weghalen van een kast? Dan kunt u ook een nieuwe schademelding doen voor deze schade.
Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag is afgehandeld?
Voor aanvragen in de maatwerkprocedure hebben we een beslistermijn van vijftien maanden. In veel gevallen kunnen we ruim binnen de vijftien maanden een besluit nemen.
Op ons dashboard leest u wat op dit moment het gemiddeld aantal dagen is van aanvraag tot besluit.
Ik heb laten weten geïnteresseerd te zijn in Herstel in natura. Wanneer hoor ik wat?
Wij nemen contact met u op als u het adviesrapport heeft ontvangen. Op dat moment weten we namelijk of uw aanvraag geschikt is voor herstel in natura.