Schade aan gebouwen en objecten
Vaste vergoeding
Als u mijnbouwschade heeft, kunt u kiezen voor afhandeling met een vaste vergoeding. Dit is een eenmalig bedrag voor alle mijnbouwschade aan uw gebouw. Het is bedoeld voor de afhandeling van kleine, niet ingewikkelde schades. Anders dan bij maatwerk komt er geen advies van een deskundige. Op deze pagina leest over de verschillende vormen van de vaste vergoeding en de voorwaarden die gelden.
In het kort
- Vaste vergoeding tot maximaal € 10.000. Voor kleine gebouwen is dit € 5.000.
- Eenvoudige aanvraag, snelle doorlooptijd en betaling.
- Alle schade aan het gebouw is afgehandeld. U kunt niet zomaar nieuwe schade melden.
- Er zijn twee soorten aanvragen: Vaste vergoeding eerste schademelding en de Aanvullende vaste vergoeding.

Vaste vergoeding eerste schademelding
Is er op uw adres nog niet eerder schade gemeld? Dan kunt u mogelijk de vaste vergoeding aanvragen. Dit is een vast bedrag van € 10.000 voor alle schade aan het gebouw. We doen een opname om alle schade op te nemen. Al die schade is met de vergoeding afgehandeld. Er komt geen beoordeling van een deskundige, zoals dat bij maatwerk of herstel wel is.
Meer over Vaste vergoeding eerste schademeldingAanvullende vaste vergoeding
Heeft u voor de schade aan uw huidige woning of een ander gebouw een vergoeding ontvangen van de NAM, CVW, TCMG of het IMG? Dan kunt u dit bedrag laten aanvullen tot € 5.000 (kleine gebouwen) of € 10.000. Er komt geen beoordeling van een deskundige, zoals dat bij maatwerk of herstel wel is.
Meer over Aanvullende vaste vergoedingHoe werkt het?
-
Stap 1
Schade melden
Ga direct naar Mijn dossierU meldt uw schade in Mijn dossier. U logt in met uw DigiD. U kiest voor het formulier (Aanvullende) vaste vergoeding. U kunt ook langskomen bij steunpunt bij u in de beurt, om samen een aanvraag te doen. U kunt ook iemand machtigen om de aanvraag namens u te doen. U moet dan wel zelf als eigenaar de overeenkomst ondertekenen.
-
Stap 2
Schadehistorie
Wij laten u een overzicht zien van de vergoedingen die er op het schade-adres zijn. Dit noemen wij de schadehistorie. Wij vragen u de schadehistorie te controleren en aan te passen als het niet klopt.
Is dit de eerste schademelding? Dan is er geen schadehistorie en komt u in aanmerking voor de vaste vergoeding. Zijn er al eerder vergoedingen uitgekeerd? Dan kunt u het totale bedrag nog laten aanvullen met de aanvullende vaste vergoeding.
-
Stap 3
Schade-opname
We maken met u een afspraak voor een schade-opname van het volledige object waar u schade voor meld. Zo heeft u een volledig beeld van alle schades die op uw locatie voorkomen. En weet u welke schades er allemaal worden vergoed.
-
Stap 4
Aanbod en vaststellingsovereenkomst
Als uw aanvraag compleet is, doen we u een definitief aanbod. Als u dit aanbod accepteert, tekent u (en eventuele mede-eigenaren) vervolgens een vaststellingsovereenkomst. Daar staan de afspraken in die we met elkaar hebben als u de vergoeding krijgt.
-
Stap 5
Besluit
Gaat u akkoord met het aanbod en tekent u de overeenkomst? Dan krijgt u ons besluit en keren wij de vergoeding uit. Wij hebben vanaf uw aanvraag 8 weken de tijd om een besluit te nemen op uw aanvraag.
-
Optioneel: Stap 6
Bezwaar
Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u bezwaar maken in Mijn Dossier of per post. Dit moet binnen 12 weken nadat u het besluit ontvangt.
Als u een vaste vergoeding krijgt
Als u kiest voor de vaste vergoeding, stemt u er in ieder geval mee in dat:
- alle schades aan het gebouw zijn afgehandeld;
- er een schade-opname wordt gedaan bij alle gebouwen op het kadastraal perceel;
- u pas nieuwe schade kan melden als er een nieuwe beving is geweest die op locatie van het gebouw schade kan hebben veroorzaakt (trillingssnelheid van minimaal 5 millimeter per seconde) of als er nieuwe schade is opgetreden als gevolg van indirecte effecten van diepe bodemdaling.