Verder naar inhoud
Nieuwe aanpak schadeafhandeling

Inwoners van de gemeente Eemsdelta en Het Hogeland kunnen schade melden. Stap voor stap werken wij verder aan de uitvoering van onze nieuwe aanpak. Lees meer over onze
Nieuwe aanpak schadeafhandeling

Schade aan gebouwen en objecten

Spelregels

Wanneer komt u in aanmerking voor Herstel in Natura?

Spelregels

Elk gebouw kan in aanmerking komen voor Herstel in Natura, tenzij:

  • hiervoor een specialistische monumentenarchitect nodig is;
  • bedrijfsvoeringsactiviteiten de uitvoering van de werkzaamheden hinderen;
  • er sprake is van zetting/zakking;
  • het gebouw onderdeel is van een opkoopprogramma.

Voldoet uw gebouw niet aan (een van) deze punten, maar heeft u wel interesse? Dan bekijken wij per situatie of Herstel in Natura alsnog mogelijk is.

Als u kiest voor Herstel in Natura herstelt de aannemer alle schade die het IMG in het besluit heeft toegekend. Het is niet mogelijk om een deel van de schades in geld uit te laten keren.

Twee personen kijken lachend naar een meneer die stucwerkzaamheden uitvoert in een kamer.
  • Ik wil mijn keuze tussen maatwerk en de vaste vergoeding veranderen. Kan dat nog?

    Heeft u kort geleden de aanvraag voor vergoeding ingediend? Vaak is het dan nog mogelijk een andere keuze te maken. Twijfelt u? Neem dan contact op, wij helpen u graag.

    Toch liever de vaste vergoeding
    Is er nog geen opname van de schade geweest? En zag u bij het invullen van het aanvraagformulier de keuze voor de vaste vergoeding?
    U moet uw aanvraag eerst intrekken. Daarvoor gaat u in Mijn dossier naar de pagina met het overzicht van uw aanvraag. U ziet de knop "Intrekken" bij "Aanvraag aanvullen". Daarna meldt u de schade opnieuw en kiest u voor de vaste vergoeding.

    Toch liever maatwerk
    De keuze voor de vaste vergoeding is pas definitief als u ons aanbod accepteert.
    Heeft u nog geen aanbod ontvangen? Trek dan de aanvraag in. Daarvoor gaat u naar Mijn dossier naar de pagina met het overzicht van uw aanvraag. U ziet de knop om de aanvraag in te trekken bij "Dossier aanvullen".

    Heeft u het aanbod al ontvangen? Dan gaat u naar Mijn dossier en geeft u aan het aanbod niet te accepteren. Daarna meldt u de schade opnieuw en kiest u voor maatwerk.

  • Ik ben erfgenaam. Hoe werkt dat?

    Als u als erfgenaam in het Kadaster staat, kunt u gewoon een schademelding doen. Staat u in het kadaster niet als eigenaar? Dan moet u tijdens de aanvraag (een kopie van) de verklaring van erfrecht toevoegen. U kunt deze aanvragen bij de notaris. Als er geen verklaring van erfrecht is, is een uittreksel uit het Centraal Testamenten Register nodig.

  • Ik ben niet de enige eigenaar. En nu?

    Is het gebouw of werk waarvoor u een aanvraag doet niet alleen van u? Maar is het bijvoorbeeld ook van uw partner of een andere mede-eigenaar?

    U kunt ervoor kiezen om de aanvraag ook namens uw mede-eigenaren te doen. In dat geval kunnen we de eventuele schadevergoeding volledig toekennen. Uw mede-eigenaren moeten wel toestemming geven dat u de aanvraag namens hen doet. Dit doen ze in hun eigen Mijn dossier via ‘Dit kunt u nu doen’.

    Als u de aanvraag niet namens uw mede-eigenaren doet, of uw mede-eigenaren geven daar geen toestemming voor, kennen wij een eventuele schadevergoeding niet volledig toe, maar alleen het deel waar u recht op heeft. 

  • Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag is afgehandeld?

    Voor aanvragen in de maatwerkprocedure hebben we een beslistermijn van 15 maanden. In veel gevallen kunnen we ruim binnen de 15 maanden een besluit nemen.
    Op ons dashboard leest u wat op dit moment het gemiddeld aantal dagen is van aanvraag tot besluit.

    Voor aanvragen voor de vaste vergoeding hebben we een beslistermijn van 8 weken als u foto’s toevoegt, tot 16 weken als u een nulmeting krijgt.

  • Hoe doet een VvE een aanvraag tot schadevergoeding?

    Als u een schademelding wilt doen namens een VvE, logt u in Mijn dossier in met eHerkenning. Als u bent ingelogd, kiest u onder Schade gebouw voor ‘Schademelden voor de VvE’.

    Geen eHerkenning
    Heeft de VvE geen eHerkenning? Dan kan een bestuurder van de VvE een schademelding doen via DigiD. Daarbij moet hij aangeven dat het gaat om een aanvraag voor gemeenschappelijke ruimten.
    Is de bestuurder zelfstandig bevoegd? Dan is er geen machtiging nodig. Zijn de bestuurders gezamenlijk bevoegd? Dan moeten de overige bestuursleden de aanvrager machtigen.

    Geen KVK
    Heeft de VvE geen KVK? Dan sturen wij u een formulier. Alle eigenaren van het appartement moeten toestemming geven voor de schademelding. Dit doen ze door het formulier te ondertekenen.

  • Kan ik gebruikmaken van juridische bijstand?

    Ja, dat kan via de Raad voor Rechtsbijstand. Per 1 juli 2023 is de Subsidieregeling Mijnbouwschade Groningen van kracht. Hierin is geregeld dat u als woningeigenaar bij de afhandeling van uw aanvraag tot schadevergoeding kosteloos juridische bijstand kunt krijgen van een advocaat.

    U kunt de advocaat inzetten om tot een oplossing te komen, zonder verdere juridische procedures. Of als u hulp nodig heeft bij bezwaar of beroep tegen ons besluit. De advocaat kan ook namens u advies inwinnen van een bouwkundig of financieel adviseur.

    Bemiddeling is ook mogelijk
    De Subsidieregeling Mijnbouwschade Groningen maakt ook bemiddeling (mediation) tussen u en ons mogelijk, onder leiding van een neutrale en deskundige tussenpersoon (de mediator). Zo kunnen we samen juridische procedures, bijvoorbeeld rechtszaken, voorkomen. Samen met u en eventueel uw advocaat beoordelen wij of mediation geschikt is in uw situatie.

    Wat de Subsidieregeling rechtsbijstand precies inhoudt en hoe u de subsidie aanvraagt, leest u op de website van de Raad voor Rechtsbijstand.

    Voor 1 juli kosten gemaakt voor rechtsbijstand?
    Dan kunt u bij ons een aanvraag indienen voor de vergoeding van bijkomende kosten. Dit geldt ook voor kosten die u deels voor 1 juli en deels na 1 juli heeft gemaakt.

    Voor bezwaarprocedures geldt een aparte regeling. Dat betekent dat we proceskosten alleen vergoeden als daarom is gevraagd én een besluit wordt herroepen omdat wij een fout hebben gemaakt die ons aan te rekenen is.

    Als een advocaat of mediator al vóór 1 juli 2023 voor u werkte én nu onder de voorwaarden van de regeling gaat werken, dan kunt u de eerder betaalde kosten ook terugkrijgen via de Raad van Rechtsbijstand. Dit is mogelijk zolang er nog geen beslissing is genomen op het lopende bezwaar of beroep.