28 april 2021

80 reacties

In mei duidelijkheid over schadeafhandeling

Er is meer tijd nodig om de besluiten te publiceren over de werkwijze voor de afhandeling van fysieke schade. We verwachten dat de publicatie van de besluiten vanaf medio mei plaatsvindt. Het streven was eind april duidelijkheid te bieden.

Aanleiding

Het IMG ziet zich gesteld voor een aantal wezenlijke vraagstukken in de afdoening van fysieke schade. Zo is er sprake van moeilijk verklaarbare verschillen tussen de aantallen en soorten schademeldingen in de kern van het aardbevingsgebied en de randen daarvan. Ook zijn er grote verschillen in de beoordeling van deze schadegevallen door experts ten opzichte van elkaar.

Er zijn daarbij nieuwe inzichten ontstaan, onder meer door onderzoek naar de kans op schade door diepe bodemdaling. Bovendien blijft het aantal schademeldingen onverminderd hoog, waardoor ook de uitvoeringskosten van de huidige werkwijze verhoudingsgewijs hoog blijven ten opzichte van de schadevergoeding zelf.

Besluit over werkwijze

Na grondig onderzoek naar deze vraagstukken heeft het IMG daarom besloten zijn werkwijze zodanig aan te passen, dat voor al deze vraagstukken tegelijkertijd en in onderlinge samenhang een oplossing wordt gevonden. Het IMG is wettelijk bevoegd zijn eigen werkwijze te bepalen. De aanpassingen zijn evenwel vergaand.

Het IMG heeft om die reden aan de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) verzocht:

  1. te bevestigen dat de aangepaste werkwijze op alle onderdelen past binnen de wettelijke bevoegdheden van het IMG. Daarover mag immers geen twijfel bestaan.
  2. aan zijn kant voorbereidingen te treffen voor de juridische en financiële gevolgen die de aanpassingen voor het Rijk zullen hebben.
  3. de Tweede Kamer te verzoeken het IMG uit te nodigen voor een technische briefing over de komende aanpassingen in de werkwijze van het IMG.

Duidelijkheid

Op dit moment is voor circa 2.900 schademeldingen de afhandeling tijdelijk stilgelegd hangende de besluitvorming over eerdergenoemde vraagstukken. Bij circa 1.400 schademeldingen hangt dat samen met onderzoek naar de kans op schade door diepe bodemdaling. Bij circa 1.500 schademeldingen loopt er onderzoek naar de moeilijk verklaarbare verschillen tussen adviesrapporten.

Omvang van schadeafhandeling

Sinds 19 maart 2018 zijn er ruim 110.000 schademeldingen binnengekomen bij het IMG (en voorganger TCMG), waarvan er bijna 80.000 zijn afgehandeld. De meeste meldingen worden binnen een half jaar afgehandeld. Wekelijks komen er circa 1.000 schademeldingen bij. Er is door het IMG voor fysieke schade momenteel circa 581 miljoen euro schadevergoeding toegekend en voor waardedaling circa 374 miljoen euro.

Reageren

Eerst zien dan geloven 28 april 2021 - 13:24

Eerst eind april, nu mei en daarna nog later omdat het toch complexer is dan jullie dachten. Uiteindelijk zijn de bewoners hier weer de dupe van. Zo moeilijk is het niet om de omgekeerde bewijslast toe te passen en alleen schades af te wijzen als er een duidelijke andere oorzaak is. En geen eigen onderzoeken laten uitvoeren met trillingssnelheid o.i.d. die overal worden gebruikt om schades af te wijzen omdat er geen of een te geringe trillingssnelheid kan zijn geweest in de afgelopen periode. Dit zegt namelijk niks over de oorzaak, een schade kan pas veel later ontdekt worden. Wordt die afgewezen omdat er de laatste tijd te weinig trilling is geweest terwijl deze misschien wel is ontstaan door een aardbeving. Kortom: alleen afwijzen bij een duidelijk te verklaren andere oorzaak!

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:30

We kunnen ons voorstellen dat u graag duidelijkheid heeft. In mei geven we een uitgebreide toelichting op de besluiten.

Wij zijn het zat! 28 april 2021 - 13:28

En zouden wij mogen weten wat die "vergaande aanpassingen" zijn? Of is dat geheim voor ons?

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:22

Die aanpassingen lichten we in mei uitgebreid toe. Zoals aangegeven is het nodig dat de minister van Economische Zaken en Klimaat bevestigt dat de aangepaste werkwijze op alle onderdelen past binnen de wettelijke bevoegdheden van het IMG.

Hogelandman 28 april 2021 - 13:53

Gaat er ook wel eens iets gewoon in één keer goed bij jullie?

Cees Wildervanck 28 april 2021 - 14:27

Het aantal zienswijzen en bezwaarschriften en daarmee uw werkdruk zal aanzienlijk afnemen indien u de mensen van 10BE eruit bonjourt. U wist dat die problemen zouden geven en hebt ze toch geaccepteerd. Iets met op blaren zitten... Alleen zijn zoals gebruikelijk de gedupeerden weer de, eh, dupe.

IMG is lakei van NAM 28 april 2021 - 22:38

Bij ons ook 10BE. Alles is afgewezen. En buren krijgen 13.000,- met zonnepanelen als kers op de taart. Onze 18 schades (precies dezelfde schades) zijn nu 8 maanden na hun aanvraag, allemaal niet ontstaan door mijnbouw volgens de deskundige van 10BE... Wat ik heel vreemd vind is dat in ons dossier gesproken wordt over de snelheid van een trilling (2.85 mm bij ons) maar in het rapport van de buren staat hier niks over. Dit wordt dan toch anders beoordeelt? Mijn schades lijken veel strenger getoetst te worden opeens... Corrupte bende is het 10BE. En het IMG gaat er gewoon in mee.

Bas van Sluis 3 mei 2021 - 12:59

Hoi, ik zou graag met u in contact willen treden 'img is lakei van NAM'. Ben verslaggever bij DvhN. Als u wilt: zou u mij een mail willen sturen? bas.van.sluis@dvhn.nl Vriendelijk bedankt, Bas van Sluis / DvhN

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:24

We onderzoeken momenteel hoe de adviesrapporten zich tot elkaar verhouden. Belangrijk op te merken dat de adviesrapporten op zich voldoen aan de eisen die we stellen. Dat maakt het ook een vraagstuk wat nou die verschillen precies veroorzaakt.

Hans 2 mei 2021 - 17:20

Kloppen de eisen wel, die het IMG aan een adviesrapport zegt te stellen? En belangrijker: stelt het IMG wel voldoende eisen aan de deskundigheid en integriteit van de zogenaamde " onafhankelijke deskundigen" ? Het lijkt toch allemaal op vergaande willekeur...

Altijd hetzelfde 28 april 2021 - 14:47

Dit was ook niet te verwachten... en wij maar weer wachten.

goh hoe verrassend allemaal, wordt het nu najaar? 28 april 2021 - 14:56

Leuk zo'n persbericht maar het was wel zo netjes geweest als de mensen even een brief hadden ontvangen. Dit is toch niet te geloven? wordt het nu echt mei of toch zoals het in de TV uitzending van de Hofbar te horen was ....in het najaar. Gelukkig is het zo mei en anders maar op de bres met elkaar. Onze geduld raakt op!

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:25

In de Hofbar werd gesproken over een amendement op de Tijdelijk wet Groningen waarbij het IMG meer mogelijkheden zou krijgen voor duurzaam herstel. Hier leest u daar meer over: https://www.schadedoormijnbouw.nl/nieuws/img-wil-helpen-bij-duurzaam-herstel-woningen Hoe de wet precies wordt aangepast naar aanleiding van het amendement, dat moet in het najaar duidelijk worden. Dit staat los van de besluiten die het IMG genomen heeft en die nu bevestigd moeten worden door de minister omdat ze raken aan onze wettelijke bevoegdheden. Na die bevestiging lichten we de besluiten uitgebreid toe.

Mulder 28 april 2021 - 16:34

Tja het kan snel gaan als zonder te kijken het afwijzen. Terwijl mijn huis op 4 meter 8.5cm scheef staat en een boerderij verder op in de straat een nieuw woonhuis krijgt. Dat is niet te rijmen 😡😡😡

mulder 28 april 2021 - 19:23

de groeten vanuit de binvuller

piet 29 april 2021 - 13:53

Misschien verstandig deze vraag ook even te stellen aan NCG.

Henk 28 april 2021 - 17:56

Nam heeft verlies geleden en accepteert geen schades meer die ze moeten vergoeden. Oftewel alles is aan elkaar gelinkt in dit wereldje. Geld is op dus afwijzen is het motto. Succes allen met weer een nieuwe roulette spel. Wie o wie gaat het nu betalen?

Visser 28 april 2021 - 18:46

Je hebt helemaal gelijk. Geld is hier de drijfveer. Let wel, het verlies van de NAM is slechts een boekhoudkundig verhaal. Ze hebben een voorziening getroffen. Als ze dat niet gedaan hadden was de exploitatie gewoon positief. Tja.

Jan 28 april 2021 - 18:26

Buurman heeft al lang uitgekeerd gekregen. Wij en de andere buurman moeten nu lijdzaam toe zien dat er ineens andere zienswijzen zijn. En dat allemaal tegelijkertijd dat de nam aan de bel trok over te veel schadevergoeding hoe toevallig

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:26

We kunnen ons voorstellen dat u het wachten meer dan beu bent. In mei lichten we de besluiten toe en komt er hopelijk voor u ook duidelijkheid.

K 28 april 2021 - 19:16

Was al te verwachten dit. Uitstel... Uitstel..... uitstel, nieuwe inzichten, in het kader van zorgvuldigheid, bla..bla.bla. Gaan we met mijn dossier toch nog richting de twee jaar sinds de schademelding. Overigens is mijn dossier niet te vergelijken met de echte trieste situaties waarin bewoners al jaren in grote onzekerheid verkeren met grote schades. Tevredenheids enquête schade afwikkeling zal verassend genoeg wel weer omhoog gaan.

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:27

Het duurt inderdaad langer totdat we onze besluiten kunnen communiceren. Ik kan me voorstellen dat u niet langer wilt wachten en twee jaar is buitengewoon lang. Te lang ook wat ons betreft. We houden er overigens rekening mee dat het cijfer over de tevredenheid daalt de komende periode. Dat is logisch wanneer u en anderen zo lang moeten wachten op duidelijkheid.

Fenny Veenstra 4 mei 2021 - 17:06

Het klopt gewoon niet Bij mijn collega zijn ze 3 week terug geweest en die heeft al wat gehoord wat ze krijgen En bij ons 5 maand geleden

Vreemd 28 april 2021 - 20:09

Heel vreemd dit; eerst zegt IMG (voorheen TCMG) dat ze voor “coulant” en “ruimhartig “ gaan. Ik heb er gelukkig nog een screenshot van..... En heel Groningen is letterlijk leeg gezogen gedurende 50 jaar waarbij nagenoeg, via de regering in Den Haag, alles elders is besteed. En Groningen komt er weer zeer gematigd van af. Er zal nu wel weer een nieuw schadeprotocol komen waarbij de contourlijnen drastisch kleiner gemaakt worden en er getornd gaat worden aan de omkeerde bewijslast. De rechtsongelijkheid tussen burgers onderling die gecreëerd wordt zal wel onder mom van een nieuw panel van professoren worden afgedaan. Ben benieuwd waar IMG mee gaat komen en hoe ze draagvlak krijgen

M 28 april 2021 - 20:47

Lijkt weer nergens op! Het is een grote puinhoop binnen het IMG. Huichelarij ten top! Draaien draaien en nog eens draaien. Betaal een ieder waar die recht op heeft!

Veldman 28 april 2021 - 21:35

Ongelofelijk!!!!!! Ben woest. Vorig jaar april mijn melding gedaan. In september een opname en nog steeds geen rapport. CED is hier geweest. Mijn contactpersoon kan mij ook geen duidelijkheid geven. Alleen 15 maanden die zijn bijna om! We zijn een jaar verder en ik moet dit in de media lezen. Mijn eerdere melding door 10BE was snel met toekenning keurig afgerond. Bij mijn buren ook die pas in januari opname hebben gehad, DOG (?). Mijn eerste opname was ook goed gedaan vriendelijk en nam de tijd, de tweede door CED waardeloos ongeïnteresseerd en geen kennis op zijn versleten sneakertjes en verwassen shirt. Banden met de NAM hebben die. En nu al 7 maand aan het wachten. Het is heel duidelijk zoals het ook op deze site staat. Omgekeerde bewijslast vanaf 2mm. Blijkbaar volgen bepaalde bureaus hun eigen kop en willen zij het proces veranderen. En jullie gaan daarin mee want scheelt geld. Wordt er teveel uitgekeerd? Lekker onrust stoken, de buren €20.000 en wij niks terwijl ik de bevingen voel. Eerlijkheid vanaf het begin en niet halverwege veranderen. Zo ging het ook voorheen bij de NAM en CVW!

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:28

Begrijpelijk dat u kwaad bent. Zo lang wachten, dat wil geen mens. Heeft u wel een brief van ons ontvangen over dat uw dossier on hold is gezet? Na de bevestiging van de minister dat wij met de besluiten die we hebben genomen binnen onze wettelijke bevoegdheid blijven, lichten we onze besluiten zo snel mogelijk en uitgebreid toe. Hopelijk geeft dat u ook de broodnodige duidelijkheid.

Veldman 29 april 2021 - 20:32

Nee, Jenny! Wij hebben geen brief ontvangen. Niks. Lezen dit in de media dus gaan ervan uit dat ook ons dossier on-hold staat sinds september. Elke week bel ik mijn contactpersoon maar kom niet verder. Hij kan er waarschijnlijk ook niks aan doen. Het zijn de hoge piefen die nog nooit met de gemiddelde Groninger hebben gesproken. Hoe kan je een proces halverwege veranderen? Indien er nieuwe inzichten zijn, zorg dan dat de lopende meldingen eerst afhandeld worden volgens het protocol dat er was ttv de melding. Ik lees in de reacties boosheid over 10BE, in mijn omgeving hebben die alles keurig afgehandeld. De zogenoemde experts die vaak verder weg komen hebben geen binding met dit gebied. Passen omgekeerde bewijslast niet toe maar doen waar ze zin in hebben. Uitzonderingen zullen er zijn, maar zeker niet dat mannetje van CED wat bij ons is geweest. Er zijn nu 13 maanden voorbij, ik moet straks een zienswijze indienen en waarschijnlijk in bezwaar. Zijn we 3 jaar verder. Ik wil duidelijkheid en vooral rechtvaardigheid volgens het huidige protocol. Loze beloften die jullie hebben gedaan tijdens de oprichting.

Jenny, IMG 30 april 2021 - 13:00

Als uw dossier niet on hold staat, dan duurt het inderdaad erg lang voordat u een adviesrapport ontvangt. Via de site kunnen we beter geen persoonlijke informatie uitwisselen, maar ik raad u aan uw zaakbegeleider te vragen te achterhalen waarom het zo lang duurt.

IMG is lakei van NAM 28 april 2021 - 22:29

Ik ben er helemaal klaar mee! Dit is toch niet te geloven. Eerst wijzen ze al onze schades af omdat de tril snelheid onder ons huis maar 2.85 mm is. De scheuren zijn ontstaan door temperatuur verschillen en luchtvochtigheid (hoe dan?!?!). Gewoon lange scheuren van meerdere meters lang! Wij gaan dus in bezwaar en dienen een zienswijze in. Alle schades worden opnieuw afgewezen maar dan met nog "mooiere" woordjes uitgelegd.. Ook is er nu opeens sprake van verschillen in de ondergrond door zetting. Ik snap hier helemaal niks van. Alle 18 schades wederom afgewezen! En wat hoor ik een paar dagen geleden van de buren.. Zij hebben precies dezelfde schade en krijgen alles toegewezen, ook mooie zonnepanelen. Heel mooi. 10BE is net zo corrupt als IMG. Hoe kan je nou als organisatie akkoord gaan met een deskundige die schades links afwijst maar rechts toekent?? Allemaal dezelfde schades. Had ik dan toch meer gebak moet aanbieden? En dan nu dit bericht.. Voor mij is het zeker te laat nu? Ja, ik kan in bezwaar gaan maar jullie dekken jezelf toch door middel van halfgare onderzoeken en aannames van deskundigen. Corrupte bende gewoon. Hoezo ruimhartig?

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:28

Als u een besluit hebt ontvangen en het daar niet mee eens bent, kunt u binnen zes weken na verzenddatum van het besluit inderdaad in bezwaar gaan. Hier leest u hoe dat kan: https://www.schadedoormijnbouw.nl/bezwaar

Linda 29 april 2021 - 06:09

Ik begrijp een aantal dingen niet. Waarom moeten wij dit uit de media vernemen? Waarom wachten jullie tot eind april om te vertellen dat jullie de boel weer uitstellen? Dit had natuurlijk ook gewoon begin april gekund. Waarom is het zo ingewikkeld om de randen van het aardbevingsgebied uit te keren als ik gister, na de aardbeving in Huizinge, weer strepen ver voorbij winschoten zie trekken. Dus blijham heeft ook verklaarbare schades. Ik zie het antwoord graag tegemoet

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:30

Begin april wisten wij nog niet hoe ons besluit eruit zou zien. Nu we dat wel weten, zien we dat dit de randen van onze wettelijke bevoegdheid raakt. Vandaar het verzoek aan de minister om te bevestigen dat we wel binnen die bevoegdheid blijven. Zodra we horen van de minister, lichten wij onze besluiten uitgebreid toe en kunnen bewoners die het raakt ook een brief of telefoontje verwachten over wat het voor hun specifieke situatie betekent.

Linda 29 april 2021 - 15:37

Jenny, bedankt voor uw antwoord! Ik zou nog heel veel willen vragen, maar voor nu kan ik alleen maar zeggen/hopen: verras ons! 🍀

A.P. 29 april 2021 - 08:33

Onderhand is ons rapport voor de derde keer naar dezelfde onafhankelijke deskundige van NIVRE gestuurd en zijn we daar ook al weer weken op aan het wachten. Waarom gaat een rapport voor een derde keer naar dezelfde deskundige? Het zou toch vreemd zijn als hij ineens tot ander inzicht komt? Of is het om een betere onderbouwing te geven zodat het bij een bezwaar goed ingedekt is? Ondertussen ben ik er van overtuigd dat iedereen onafhankelijk werkt met helaas niet dezelfde meetlat want anders zijn de verschillen in beoordelingen in onze wijk niet te verklaren. Ook zet ik grote vraagtekens bij wat dit allemaal niet kost voor er tot een besluit kan worden gekomen, voor een derde keer een rapport nakijken betekent ook drie keer uren declareren. Ondertussen hebben we ook weinig vertrouwen dat er nu een rechtvaardig besluit komt dus zullen er vast ook kosten moeten worden gemaakt voor een second opinion van een deskundige, hoorzitting enz. Maw waarom niet meteen gelijkwaardig beoordelen en al het geld (mits het tegen een gelijkwaardige meetlat is gelegd en toegekend) dat je uitspaart niet naar ruimhartig beoordelen? Het is nu vooral een verdienmodel geworden voor alle partijen er omheen. Erg jammer en vooral het wachten maakt je gefrustreerd en zeker als je ziet dat je buren onlangs binnen 2 maand een zeer positief rapport binnen hebben en wij überhaupt ons eerste rapport na 7 maanden kregen en nu al dik 9 maanden wachten op de derde beoordeling van dezelfde deskundige. Uiteraard onze buren van harte gegund maar ons vertrouwen is helaas tot het nulpunt gezakt en so much voor omgekeerde bewijslast en rechtsgelijkheid.

Jenny, IMG 29 april 2021 - 13:31

Ik kan me uw vraagtekens voorstellen, maar heb geen inzicht in individuele dossiers en kan u dan ook niet vertellen waarom het bij uw dossier zo loopt. Mogelijk dat uw zaakbegeleider kan infomeren en u meer kan vertellen.

IMG 29 april 2021 - 09:35

Helemaal mee eens "Het is nu vooral een verdienmodel geworden voor alle partijen er omheen. " Als de omgekeerde bewijslast correct wordt toegepast, dan hoeft een adviesrapport niet door soms vier verschillende partijen te worden beoordeeld. Uiteindelijk gaat het geld naar de " onafhankelijke deskundigen".

Woedende Groninger 29 april 2021 - 10:59

Dit had ik al wel verwacht! Natuurlijk moeten we nog langer wachten. Het vertrouwen was al laag, maar is nu helemaal weg! Ik ben het eens met de bovenstaande berichten. Al het geld gaat naar de zogenaamde "onafhankelijke" "deskundigen" bureaus zoals 10BE die door alle schades af te wijzen 2 of 3 keer weer opnieuw uren kunnen declareren om het eigen werk nog eens zelf opnieuw te controleren! Word eens wakker IMG, deze bureaus houden jullie en ons aan het lijntje! Lekker makkelijk geld verdienen zo. En maar declareren... Die facturen worden natuurlijk zonder protest door jullie ruimhartig afgetikt aan deze bureaus. Maar onze schades!??.. Nee, daar is geen geld meer voor. Gewoon beschamend en in en in triest wat jullie ons aandoen.

Jenny, IMG 30 april 2021 - 13:00

Ik snap uw frustratie dat u nog langer moet wachten en hoop voor u dat er snel duidelijkheid komt betreffende uw schade. Het budget dat beschikbaar is voor het IMG en de deskundigen staat echter los van het bedrag dat nodig is voor het vergoeden van de schades. Het eerste heeft geen invloed op het tweede.

IMG 29 april 2021 - 17:01

Het is te hopen dat wij eindelijk een voordeel van de twijfel krijgen en dat ze 2900 positieve besluiten nemen. Volgens mij is dit goedkoper dan vier of vijf deskundigen per dossier te laten en of te beoordelen. Liever een voordeel van de twijfel voor een bewoner, dan het spekken van de deskundigen.

de Vries 30 april 2021 - 09:22

Eens met uw stelling. Er zijn nu al zo veel deskundigen mee aan de slag. Daar had je de zaak al lang mee kunnen repareren. Ik weet wel zeker dat je er niet bent met de 2900 positieve besluiten. Dit is het topje van de ijsberg en zijn de gevallen die 'on hold' gezet zijn. Het IMG heeft ook geconstateerd dat in de periode daarvoor ook al fouten gemaakt zijn. Dat was de aanleiding om de zaak on hold te zetten.

klaploper 29 april 2021 - 19:32

stelletje bloedzuigers bij het img

M 30 april 2021 - 06:23

Toch nog vreemd om te horen dat er bij ons in de straat, in dezelfde woningen met dezelfde schades, nog schades worden afgehandeld als zijnde schade veroorzaakt door mijnbouwactiviteiten en dat er bij ons geen schot in de zaak zit. Momenteel krijgen we te horen dat ons rapport vergeleken gaat worden met dat van de buren, daar doet men al een paar maanden over. Wel vreemd dat wij dit zelf binnen een aantal dagen voor elkaar hebben gekregen en zelf de conclusie getrokken hebben dat het schaderapport van 10BE nergens op slaat en vol staat met fouten, mogelijke aannames en onwaarheden. Uiteraard is 10BE nergens betrokken geweest bij de afhandeling van de schades van al onze buren. Misschien zou het IMG eens goed moeten kijken of ze er wel goed aan gedaan hebben om samen te werken met dit bedrijf, zoals jullie zelf al eerder hebben aangegeven in een nieuwsbericht!

Jenny, IMG 30 april 2021 - 12:56

We onderzoeken momenteel inderdaad hoe de adviesrapporten zich tot elkaar verhouden. Belangrijk op te merken dat de adviesrapporten op zich voldoen aan de eisen die we stellen. Dat maakt het ook een vraagstuk wat nou die verschillen precies veroorzaakt.

Bas van Sluis 3 mei 2021 - 12:57

Hoi, in welke straat en plaats is dit? U mag mij (als u dat wilt ook mailen hoor). Het is een onderwerp waar we als DvhN aandacht aan willen besteden. Vriendelijke groet, Bas van Sluis (dagblad vh noorden) bas.van.sluis@dvhn.nl

Drenthe 6 mei 2021 - 13:46

Zie ook de on line vergadering over de diepe bodemdaling 11 maart j.l. (zie you tube) Dit komt nl in allerlei dorpen en straten voor. Zelfs 2 onder 1 kap woningen in Wildervank waarvan de ene helft het geld al lang heeft en mijn zus haar schademeldng is on hold gezet! Het betreft dezelfde muur!. Ikzelf woon in Nieuwediep, dit is net Drenthe en ook hier gebeuren vreemde vreemde dingen. We wachten inmiddels een jaar op duidelijkheid, terwijl anderen al lang zijn gecompenseerd. Rechtsongelijkheid ten top en zou zeker aanraden de on line vergadering eens terug te kijken en de reacties van de mensen aanhoren.

Martin, IMG 10 mei 2021 - 09:14

We realiseren ons dat u duidelijkheid nodig heeft. We hebben hiervoor meer tijd nodig dan van tevoren verwacht. U hoort in de tweede helft van mei van ons.

Net 30 april 2021 - 07:33

Buren hebben hun schadegeld allang binnen En eerst april nu mei thja wanneer in mei mei heeft 31 dagen?Weer wachten Begin december is alles al opgenomen bij ons.....en weer pissen de meenste mensen weer naast de pot!

Jenny, IMG 30 april 2021 - 13:00

Wanneer in mei kan ik u nu nog niet zeggen. Ons voorstel ligt nu bij de minister van Economische Zaken en Klimaat. Niet omdat hij beslist over hoe wij te werk gaan, maar uiteindelijk krijgt hij wel de rekening. Zodra we kunnen, lichten we de besluiten toe en hopelijk geeft dat u ook duidelijkheid.

IMG 30 april 2021 - 13:16

Hoi Jenny, het zou fijn zijn dat de minister besluit mee gaat in het voorstel van IMG. Een logisch besluit van het bestuur van IMG is om alle 2900 dossiers positief te beslissen. Afwijzen en opnieuw laten beoordelen door deskundigen kost natuurlijk ook klauwen vol geld. Het is of een voordeel van de twijfel voor de bewoners of zakkenvullen voor de deskundigen.

IMG 30 april 2021 - 13:28

Hoi Jenny, het zou fijn zijn dat de minister besluit om mee te gaan met het voorstel van IMG. Een logisch besluit van het bestuur van IMG is om alle 2900 dossiers positief te beslissen. Afwijzen en opnieuw laten beoordelen door deskundigen kost natuurlijk ook klauwen vol geld. Het is of een voordeel van de twijfel voor de bewoners of zakkenvullen voor de deskundigen.

A 30 april 2021 - 13:42

De zogenaamde 'schadebureaus' die zijn opgericht om 'onafhankelijk' onderzoek te doen naar de mijnbouwschades zijn zeker niet deskundig en al helemaal niet onafhankelijk. Het is makkelijk geld verdienen voor deze bureautjes, maanden doen over het schrijven van rapporten met onderbouwingen die een kind van 8 nog kan weerleggen. Hoe serieus kan je jezelf nog nemen als 'onafhankelijke deskundige'. Triest dat we zijn gezakt tot dit niveau.

rutte 30 april 2021 - 18:31

1 mei krijgen wij meer duidelijkheid.? Jullie img maken alleen mensen tevreden als hun adres niet in jullie geautomatiseerde systeem voorkomt. En mensen met dikke schade aan de woning met steunpilaren er tegen aan...worden gewoon weer onder aan de lijst gezet, en worden behandeld net als of ze criminelen zijn. zoveel mensen klagen over jullie en nog niet valt het kwartje bij jullie

Jenny, IMG 2 mei 2021 - 15:30

Ik heb de indruk dat er iets niet naar wens verloopt bij u. Daar kan ik via de website weinig aan doen, maar heeft u hierover contact met uw zaakbegeleider? Hij of zij kan u wellicht verder helpen.

DHR JC Kortekaas, Leidschendam 1 mei 2021 - 06:26

@IMG is lakei van NAM 28 april 2021 - 22:29 Vergeet niet dat De overheid 73% van de schades betaalt. Uit de kabinetsnotulen over de toeslagenaffaire blijkt dat de overheid precedentwerking vreest bij een te ruimhartig beleid. NAM is voor de overheid wel een leuke bliksemafleider. De administratieve verantwoordelijkheid voor de schadeafhandeling ligt voor 100% bij de overheid. De kosten voor 73%. Er loopt een parlementaire enquete.

K 1 mei 2021 - 08:39

Mee eens

de Vries 2 mei 2021 - 18:31

En toch snap ik het nog niet. Het IMG constateert dat er grote verschillen zijn in de beoordeling van de schades door de deskundigen. En in plaats van te beoordelen of de deskundigen zich wel houden aan de afgesproken kaders wordt er een onderzoek gedaan naar de effecten van diepe bodemdaling en -stijging. Gaat er ook nog een gekeken worden naar de wijze waarop de deskundigen werken? Ik heb de rapporten van verschillende buurtgenoten gezien en daar zijn verschillende conclusies bij die op geen enkele bouwkundige wetmatigheid zijn gestoeld. Wanneer pakt het IMG hier haar rol?

Martin, IMG 4 mei 2021 - 16:10

We onderzoeken momenteel hoe de adviesrapporten zich tot elkaar verhouden. Belangrijk op te merken dat de adviesrapporten op zich voldoen aan de eisen die we stellen. Dat maakt het ook een vraagstuk wat nou die verschillen precies veroorzaakt.

de Vries 5 mei 2021 - 16:19

De stellingen die u hier neerschrijft lijken mij met elkaar in tegenspraak. Hoe kan het nou zijn dat je nog onderzoek gaat doen, maar dat je nu al weet dat de rapporten aan de eisen voldoen. Of zijn jullie eisen zo weinig voor dat je er al aan voldoet als het adres er op staat.

Jenny, IMG 7 mei 2021 - 16:00

De adviesrapporten voldoen doorgaans aan de vereisten. Maar ze wijken wel sterk af van eerdere adviezen in dezelfde omgeving. We onderzoeken nu hoe dat komt. We streven ernaar om hier in mei meer duidelijkheid over te geven.

AB 3 mei 2021 - 10:26

Hallo Jenny, Hoe zeker is het nu dat wij in mei eindelijk duidelijkheid krijgen? We wachten inmiddels een jaar! In Den Haag werken ze nl meestal niet zo snel.....

Martin, IMG 4 mei 2021 - 16:23

Ik kan me voorstellen dat de boodschap dat u pas in mei duidelijkheid krijgt, heel vervelend is. We verwachten dat de publicatie van de besluiten vanaf medio mei plaatsvindt.

K 4 mei 2021 - 21:27

Het is niet alleen vervelend dat we moeten hopen dat dit gepubliceerd wordt in mei 2021. Het is nog vervelender dat we straks richting de twee jaar gaan sinds de melding.

K 3 mei 2021 - 10:35

Hoi Jenny, mijn dossier is ook sinds de melding van meer dan een jaar geleden op on hold. Schade is in 2020 wel opgenomen. Ik heb in maart 2021 een nieuwe melding gedaan, maar die wordt gepauzeerd vanwege de in afwachting zijne afhandeling van de melding van april 2020. Wordt deze nieuwe melding ook meegenomen in bestuursbesluit van april 2021?

Martin, IMG 4 mei 2021 - 16:24

Ik kan helaas niet in uw dossier kijken, maar ik verwacht dat u hier medio mei meer duidelijkheid over krijgt. 

B te L 4 mei 2021 - 10:28

Is er inmiddels een datum bekend waarop een reactie op punt 1 (en/of punt) komt vanuit het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)? En binnen welk termijn mogen de betrokken bewoners/eigenaren een brief/belletje verwachten zodra er meer duidelijkheid komt vanuit het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)? De casussen zijn immers (al jarenlang) in beeld.. Al is het maar een korte mededeling dat je onderdeel bent van deze afwijkende werkwijze.

Jenny, IMG 7 mei 2021 - 15:30

We verwachten dat we hierover halverwege mei meer duidelijkheid kunnen geven.

Zevenhuister 4 mei 2021 - 20:24

Onze buren hebben vandaag voor de tweede keer uitbetaling gekregen voor schade en wij staan op hold, heel vreemd. Wij wachten al een jaar voor opname Klaar met deze organisatie

Jasper 5 mei 2021 - 08:43

Ik woon aan de Jonkersvaart en heb hetzelfde probleem. Mag ik vragen waar jullie wonen en hoe lang de zaak al loopt?

Jenny, IMG 7 mei 2021 - 15:45

Ik begrijp dat dit onrechtvaardig voelt. Juist omdat ook wij steeds vaker afwijkingen zien, door de grote aantallen afgehandelde schademeldingen, willen wij dit gebrek aan eenduidigheid nu eerst onderzoeken. Om daarna te besluiten hoe we met de verschillen in advisering om moeten gaan.

Jasper 5 mei 2021 - 08:38

Ik ben erg benieuwd welke mensen deze besluiten nemen. Onze zaak loopt inmiddels bijna 2 jaar bij jullie omdat deze zogenaamd "complex" is. Echter de zaken van onze buren en dorpsgenoten zijn binnen 7 weken afgehandeld en worden snel uitbetaald. Onze woning kost jullie gewoon teveel en daarom willen jullie er onder uitkomen is ons gevoel. We worden behandeld als vuilnis en moeten alles maar accepteren. Ik heb jullie ingebreke gesteld, deze datum is al een week verlopen maar nog geen besluit. Communicatie loopt stroef en onduidelijk en wij moeten maar wachten terwijl de gaskraan verder gaat. Ik ga nu over op een beroep bij de rechtbank, ik laat me niet langer met een kluitje het riet in sturen. Miljarden verdienen aan het land van je eigen mensen en deze vervolgens behandelen als oud vuil. Schaam je.

Jenny, IMG 7 mei 2021 - 15:43

Hallo Jasper, ik kan me voorstellen dat je boos bent. Ik kan helaas niet in jouw dossier kijken en weet dus niet waarom de situatie bij jou als complex wordt gezien. Heb je hierover contact met je zaakbegeleider? Misschien dat hij of zij voor je kan nagaan waarom het zo lang duurt.

Kiewiet 5 mei 2021 - 14:10

Wacht al een jaar op iemand die mijn schade komt opnemen,constant word het uitgesteld,vraag me af er uberhaupt nog iemand langs komt. Denk dat het potje leeg is.

M. Kuiper 7 mei 2021 - 19:13

Schandalig hoelang mensen al moeten wachten op een besluit.

K 7 mei 2021 - 21:28

Het is inderdaad schandalig. Belangrijker is dat er een goede oplossing komt voor deze 2900 dossiers. De NAM begint zich overigens ook opvallend te roeren en te protesteren. Zie meest recente berichten.

Robert 10 mei 2021 - 09:48

Ik heb ook schade door bodemdaling en heb nog steeds niks gehoord vast in hold gezet. Neem aan dat ze hier binnen een a twee weken uitsluitsel over hebben en dat ze gelijkheid treffen want zou toch raar zijn als de hele buurt geld heeft ontvangen en een subsidie krijgen en de rest van deze buurt niet

A 11 mei 2021 - 10:41

Inderdaad! daarom hebben wij juridische hulp ingeschakeld. We hopen nog op een goede afloop maar alvast hukptroepen in gang gezet nu. Ons dossier is nu al een jaar onderweg bij het IMG

G 10 mei 2021 - 16:38

Eerst was het eind april, toen werd het medio mei en inmiddels is het de 2e helft van mei....zeg maar gerust dat het nog wel een jaar duurt, want straks komt het antwoordt dat een demissionair minister geen besluiten kan nemen.

A 11 mei 2021 - 10:40

wij hebben inmiddels hulp ingeroepen van onze rechtsbijstand aangezien ik niet echt het gevoel heb dat dit een goede afloop gaat hebben voor ons als burger.

Mark 10 mei 2021 - 17:21

Ik heb ook geen bericht gekregen dat mijn dossier “on hold” is. Dit moest ik vernemen na dat ik mijn zaakbegeleider had gemaild. De buren waren 2 week eerder met aanvragen en zij hebben 2 maand geleden hun vergoeding gekregen.