Verder naar inhoud

Schade aan gebouwen en objecten

Over deze regeling

Heeft u als eigenaar schade ontdekt aan uw woning of een ander gebouw? Zoals scheuren in muren, een barst in de vloer of een gebroken riolering? Meld deze schade bij ons als u denkt dat deze schade het gevolg is van bodembeweging door gaswinning in Groningen. Bijvoorbeeld een aardbeving. Bent u huurder? Dan kunt u alleen een vergoeding aanvragen voor de gevolgen van de schademelding van de eigenaar.

Algemene informatie

  • U kiest tijdens de schademelding voor maatwerk. Of u had geen keuze had of uw melding is niet geschikt voor de vaste vergoeding.
  • U krijgt een zaakbegeleider die u tijdens de afhandeling begeleidt en waarbij u terecht kunt met uw vragen.

Wat houdt deze regeling in?

  • Er komt iemand bij u langs om de schade op de foto te zetten en gegevens vast te leggen.
  • Een onafhankelijke deskundige maakt een advies voor het IMG, in de vorm van een rapport.
  • U ontvangt het rapport en kunt hier op reageren.
  • U ontvangt een besluit. Is de schade erkend? Dan ontvangt u een vergoeding.

Mogelijkheden binnen deze regeling

Maatwerk - financiële vergoeding

U doet een schademelding voor de schade die u heeft ontdekt aan uw woning of ander gebouw. De afhandeling loopt via maatwerk. Er komt dan een schade-opname. Een deskundige beoordeelt de oorzaak van de schade en bepaalt het bedrag dat nodig is om de schade te herstellen. Dit is dus anders dan bij de vaste vergoeding, waar u een vast bedrag krijgt en de schade niet wordt beoordeeld.

Meer over Maatwerk - financiële vergoeding

Maatwerk - Herstel in Natura

Wilt u als eigenaar de schade laten herstellen maar ziet u er tegenop om dat zelf te regelen? Dan is Herstel in Natura misschien interessant voor u. Wij zorgen dat een aannemer de schade voor u herstelt. U krijgt dan geen schadevergoeding in geld.

Meer over Maatwerk - Herstel in Natura

Vaste vergoeding

U meldt als eigenaar schade aan uw woning of ander gebouw. Is dit de eerste schademelding op het adres? En voldoet u aan de andere voorwaarden? Dan kunt u kiezen voor een vaste vergoeding. Dit is een eenmalig, vast bedrag voor alle mijnbouwschades. Dit is een verschil met de vergoeding op maat, waar de herstelkosten per schade worden berekend.

Meer over Vaste vergoeding

Pilot: Duurzaam Herstel

Duurzaam Herstel is erop gericht om de kans op herhaalschade aan uw woning bij een nieuwe beving te verkleinen. Dit doen we door de constructie van uw woning te herstellen of te verbeteren. Dit doen wij bijvoorbeeld door maatregelen te treffen aan de dakconstructie of de fundering. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van constructieve schade, die niet het gevolg hoeft te zijn van aardbevingen.

Meer over Pilot: Duurzaam Herstel

Schade aan mestkelder

U doet een schademelding voor de schade die u heeft ontdekt aan uw mestkelder. Een deskundige beoordeelt deze schade en bepaalt het bedrag dat nodig is om de kosten voor het afvoeren en opslaan van extra mest en mogelijk andere kosten te compenseren. Dit is dus anders dan bij een vergoeding op maat, waarbij u een bedrag krijgt om de schade te herstellen.

Meer over Schade aan mestkelder

Bezwaar maken

Wij gaan ervan uit dat we met elk besluit dat we nemen de aanvrager geven waar hij recht op heeft. En dat doen we op een objectieve en onafhankelijke manier, met onafhankelijke deskundigen die de schade beoordelen. Maar het kan zijn dat u niet tevreden bent met het besluit dat u heeft gekregen op uw aanvraag tot vergoeding. U kunt dan na het besluit bezwaar maken.

Meer over Bezwaar maken

Aanvullende gegevens

Voor het afhandelen van uw dossier hebben wij bepaalde gegevens nodig. Als deze gegevens bij ons ontbreken, ontvangt u daarover soms een brief of wij bellen u. U kunt uw gegevens aanvullen via het formulier Aanvullende Gegevens. U kunt dit formulier ook gebruiken om wijzigingen, zoals een ander rekeningnummer, aan ons door te geven.

Meer over Aanvullende gegevens

Veel gestelde vragen

  • Wat moet ik doen als ik nieuwe schade ontdek?

    Ontdekt u na het doen van uw aanvraag nieuwe schade? Dan kunt u tot aan de opname uw aanvraag aanvullen. Dit doet u door uw ingediende aanvraag te openen en aan te vullen waar nodig. Uw aanvraag staat onder lopende aanvragen.

    Als er al een schade-opname is geweest, kunt u een nieuwe aanvraag tot schadevergoeding doen. Deze nemen we in behandeling als er een besluit is genomen op de eerste aanvraag.

    U kunt ook een nieuwe aanvraag doen als de eerste aanvraag nog in de bezwaarprocedure loopt. In de nieuwe aanvraag worden dan alleen de nieuwe of verergerde schades beoordeeld.

    Ontdekt u bij het herstel nog nieuwe schade, bijvoorbeeld na het weghalen van een kast? Dan kunt u ook een nieuwe schademelding doen voor deze schade.

  • Welke partijen leveren het IMG schadedeskundigen en wat is hun achtergrond?

    De 4 schade-expertisebureaus zijn CED, 10BE, NCP (NIVRE Calamiteiten & Projecten) en D.O.G.. CED is een van de grootste expertisebureaus van Nederland, werkzaam voor een groot deel van de Nederlandse verzekeraars. Ook is zij minderheidsaandeelhouder bij CVW waar CED de regie en coördinatie deed over de schade-expertise. 10BE bestaat uit een samenwerkingsverband van regionale, in Groningen werkende expertisebureaus die veel ervaring opdeden door advieswerk voor NAM en CVW. NCP staat voor stichting Nivre Calamiteiten en Projecten en is een gerenommeerde organisatie die onder andere expertisewerk doet bij rampen zoals de vuurwerkramp in Enschede. D.O.G. staat voor De Olde Grieze en betreft een samenwerkingsverband van Groningse expertisebureaus onder wie W2N. W2N wordt ook door het IMG ingezet voor AOS-inspecties.