23 november 2020

18 reacties

Vergissing bij besluiten waardedaling op 88 adressen

Momenteel komen er vragen binnen bij het IMG over de besluiten over aanvragen voor de Waardedalingsregeling op adressen waar sloop en nieuwbouw plaatsvindt of -vond. Op 88 adressen is een vergissing gemaakt en vergoeding toegekend waar dat niet moest. Het IMG benadert alle betrokken hier zo snel mogelijk over.

In totaal zijn er nu bijna 50.000 aanvragen voor vergoeding van waardedaling binnengekomen voor ruim 31.000 adressen. Bijna 15.000 aanvragen zijn afgehandeld en in totaal is ruim 98 miljoen euro schadevergoeding toegekend.

Eenvoudig en laagdrempelig

Om te bepalen of iemand recht heeft op vergoeding verzamelt het IMG zo veel mogelijk relevante informatie, zoals eigendomsgegevens en de woningwaarde. De procedure is daardoor eenvoudig en laagdrempelig voor de woningeigenaren.

Reeds gecompenseerd

Vanuit die opzet verzamelt het IMG ook gegevens over de versterking bij de Nationaal Coördinator Groningen (NCG). Als iemand een nieuw huis krijgt of heeft gekregen is er namelijk geen waardedaling of is daarmee de waardedaling al gecompenseerd. Het is dan wettelijk gezien niet mogelijk om ook nog een vergoeding vanuit de Waardedalingsregeling toe te kennen.

Probleem

Helaas is dat bij 88 adressen toch gebeurd. Na een verbetering van de lijsten met adressen waar sloop en nieuwbouw plaatsvinden of -vonden, werd dat duidelijk. Tussen 1 oktober (sinds het IMG besluiten neemt over aanvragen voor waardedaling) en 1 november is, zo blijkt na een eerste inventarisatie, bij circa 130 aanvragers voor die 88 adressen in totaal circa 2 miljoen euro ten onrechte vergoeding toegekend.

Terugvorderen

Het IMG zal die vergoeding terugvorderen in gevallen waar mensen hadden kunnen weten of moeten weten dat de woning is of zal worden gesloopt en opnieuw gebouwd. Woningeigenaren die een vergoeding hebben ontvangen terwijl er sprake gaat zijn of is van sloop en nieuwbouw, doen er daarom goed aan rekening te houden met een terugvordering.

Voorkomen

Het IMG heeft geprobeerd de Groningers te ontzorgen door zoveel mogelijk gegevens zelf in te vullen. Dit is bij sloop en nieuwbouw verkeerd uitgepakt. Het IMG heeft de procedure daarom sinds 1 november aangepast. Aan de aanvrager zelf wordt daarom nu in de procedure gevraagd of er sprake is van sloop en nieuwbouw.

Reageren

Whogie58 23 november 2020 - 19:29

"Het IMG zal die vergoeding terugvorderen in gevallen waar mensen hadden kunnen weten of moeten weten dat de woning is of zal worden gesloopt en opnieuw gebouwd". U probeert hier de indruk te wekken dat de aanvragers laakbaar hebben gehandeld. Dit is absoluut niet het geval! Het is nl. zo dat de aanvragers is voorgehouden dat men recht op een compensatie had, ongeacht sloop/nieuwbouw situatie. De folder die u heeft rondgestuurd maakt hier ook geen melding van en de actieve website op dat moment idem dito. De website is na het zich realiseren van de begane blunder door de IMG rap gewijzigd met het noemen van de beperkingen. Al met al weer een mooie k*tzooi, geproduceerd door een incompentente organisatie.

Harrie van Til 23 november 2020 - 19:57

Helemaal waar. En daar komt nog bij dat zo lang de regeling waardedaling niet openbaar is je ook niet kan bepalen of het geld ten onrechte is uitgekeerd.

Harald Wiersema 24 november 2020 - 16:46

De tweede week was het al gewijzigd, ik kon zelf pas vanaf november en heb ook netjes gewacht. Toen werd de vraag gesteld of ik in een regeling viel met de NCG of sloop/nieuwbouw kreeg. Daar kon ik nee invullen en zo verder.

H de vries 24 november 2020 - 22:26

Dat dit allemaal kan heb in en om mijn huis heel veel schade en wordt elke keer als er een schade expert komt gewoon afgewimpeld en alles wat wij aangeven daar wordt niet naar geluisterd het is toch GVD een drama zoals jullie met de gewone burgers omgaan maar als het maar de woningbouw verenigen zijn dit krijgen alles voor elkaar boeven van de eerste soort zijn jullie.

bosss 24 november 2020 - 09:41

terugvorderen. ? Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, jullie gaan gewoon betalen! En de rest van de mensen die afwijzing hebben gekregen gaan jullie ook gewoon betalen!minister wiebes moet straks op het matje komen bij de tweede kamer ben benieuwd met wat voor smoesjes hij nou mee gaat komen.

fc grunn 24 november 2020 - 10:24

IMG jullie hebben geen poot om op te staan.... moesten jullie maar beter de zaakjes in orde hebben.

G 24 november 2020 - 13:17

De peildatum voor waardedaling is vanaf 2012 t/m woz 2019. Dus de waardevermindering is dan ook voor die periode. Woon je vanaf 2015 op dat adres krijg je minder dan dat je er vanaf 2012 woont. Maar als je op een lijst staat voor een nieuwe woning maar je hebt die nieuwe woning pas na 2019 heb je nog steeds waardevermindering over de jaren 2012 t/m 2019 voor je oude woning.of sommige hebben nog geen nieuwe woning. En de nieuwe woning is ook geen eigen keuze maar ontstaan door schades en door een verhoogd risico die is onstaan door de mijnbouw exploitant de nam. En dat de woning meer waard is dan de oude woning is logisch gezien de nieuwe woning aan nieuwe bouwbesluiten moet voldoen en ook daar kan de zwaar gedupeerde eigenaar ook niks aan doen het is wel een pleister op de wond (wel een kleine pleister trouwens) Want we worden hier in groningen al jaren afgezet en nog minder behandeld dan beesten. En lijsten die soms 3 x per jaar veranderen maken het ook niet duidelijk en als de ncg pas in het 1e kwartaal van 2021 alle bewoners gaat informeren dat ze op een lijst staan.(zie info ncg) (en rijksoverheid)https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2020/11/06/bestuurlijke-afspraken-versterking-groningen. Dus als de spelregels telkens veranderen kan je nu niet geld terug eisen van mensen.en al helemaal niet van mensen die geen enkele invloed hebben op de instanties die de spelregels continue veranderen. Jullie opdracht was snelheid en het terugwinnen en herstellen van vertrouwen in de overheid. Ik denk dat jullie inmiddels al genoeg hebben aangetoond dat jullie snelheid niet kunnen waar maken en vertrouwen alleen maar minder wordt.en dan moet de immateriële schade vergoeding nog beginnen. Denk dat jullie daarin maar beter de volledige werkwijze van de uitspraak rechter kunnen overnemen om zo snelheid en vertrouwen terug te krijgen. 2 schades 2500 eu p.p en iedere schade melding meer 1250 eu per melding p.p enz.enz.zie uitspraak.want dat is nog de enige schadeafhandeling waar je vertrouwen mee kan terugwinnen maar dan wel volgens de uitspraak rechter anders totaal geen vertouwen. Doe jullie voordeel hiermee en daardoor recht aan de groningers en anders kunnen ook jullie beter opdoeken.succes

de sint 24 november 2020 - 13:47

de gedupeerden hebben zolang op een vergoeding moeten wachten, dat ze genoeg tijd hadden om alle regeltjes door te nemen en overal van op de hoogte te zijn.... maar het IMG snapt de regeltjes zelf niet helemaal. en probeert nu ons de schuld in de schoenen te schuiven.... tis aardig stil geworden op deze site, we krijgen nergens normaal antwoord op terug, wat wij wel weten en wat al vast staan in de media is dat jullie ER EEN DIKKE PUINHOOP VAN MAKEN!!!!!!!!!!

JENNY VAN 'T IMG Graag reactie 24 november 2020 - 14:09

Waarom wordt geen reactie gegeven op de vraag die gesteld is bij uw nieuwsmelding de miljoenste schademelding “Steve 17 oktober 2020 - 09:39 Op basis van het kaartje met de rode cirkels zou ik graag willen weten waar ik kan zien per meetstation wat de trilling per mm /s is geweest per aardbeving. Nu staat er bij de KNMI alleen maar de magnitude op schaal van Richter en niet de trilling per mm /s.” Zo toch netjes zijn om deze vraag te beantwoorden!? Reageren

Jenny, IMG 26 november 2020 - 11:30

Als u de gegevens niet op de KNMI site kunt vinden en u wilt toch graag weten welke trillingen bij u geweest zijn, dan willen wij best een uitdraai uit ons trillingssysteem voor u maken.

Rob 9 december 2020 - 08:51

Kunnen jullie een artikel op de website zetten over hoe men een uitdraai uit jullie trillingssysteem aanvraagd?

Sinterklaas bestaat 24 november 2020 - 14:49

Sociale ontwrichting bereikt zijn top. Zicht op meerdere nieuwe vierwielers in de straat, dankzij speciale gift van IMG. Misschien dat ik eens eentje mag lenen. STOP!

Mcs 24 november 2020 - 16:20

Ik ben er achter gekomen dat het IMG een onderafdeling van de postcode-loterij is. Gaston brengt sommige gelukkigen een nieuwe auto bovenop een nieuw huis. Misschien bent u wel de volgende... Maar waarschijnlijker is het dat u een huis in de verkeerde postcode hebt gekocht, alwaar u de schurft kunt krijgen en de komende decennia al uw spaarcentjes kunt steken in de scheuren in uw huis die u niet zelf heeft veroorzaakt.. Misschien kunt u, als de scheuren breed genoeg zijn, nog net de nieuwe auto van de mensen in de goede postcode langs zien zoefen als een visuele herinnering aan de clusterfuck die in de provincie Groningen is aangericht.

opwierde 24 november 2020 - 18:28

onze wijkbewoners mogen de centjes houden dat is goed nieuws nu de rest van opwierde nog....Want wij houden niet van de ongelijkheid hier en jullie ook niet neem ik aan

Sprakeloos 24 november 2020 - 22:24

Een schaamtevolle vertoning. Ik ben sprakeloos. Zoals al in eerdere reacties aangegeven klopt het sowieso inhoudelijk niet. De waardedaling staat los van versterking of nieuwbouw. Alsof het een gunst is dat je huis binnenstebuiten wordt gekeerd om te versterken of met de grond gelijk wordt gemaakt. Ik ga even niets zeggen over bepaalde politici die telkens weer hun handen wassen in onschuld. Dan wordt ik namelijk misselijk....

Hadi1955 28 november 2020 - 14:57

Wij aanvraag waardevermindering 1 sep, onze buren (2^1 kap) aanvraag 2 sep. Zij hebben het bedrag inmiddels al ontvangen, wij 12 weken uitstel! Hoezo en waarom wij uitstel! #willekeur #dossiernietoporde #tombola#waardevermindering

KoeKoeK 2 december 2020 - 06:42

Heb ook zo'n brief gekregen. 12 weken bovenop de 8 weken. Twee keer gebeld hierover maar ze geven geen info waar het wachten op is!! Zeeeeer frustrerend.

KoeKoeK 2 december 2020 - 06:42

Heb ook zo'n brief gekregen. 12 weken bovenop de 8 weken. Twee keer gebeld hierover maar ze geven geen info waar het wachten op is!! Zeeeeer frustrerend.