Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Heropening Steunpunten: ‘Aalmoal DigiD-toustanden'

474.jpg

Groningers met vragen over de Waardedalingsregeling en fysieke schade in het algemeen wisten de steunpunten weer goed te vinden. Deze gingen afgelopen donderdag open na twee weken gedwongen sluiting als gevolg van de coronacrisis. Vooral bij de steunpunten in Groningen (Beijum) en Bedum was het druk met beide ongeveer dertig bezoekers. Soms liepen de wachttijden dan ook wat op. In Ten Boer, Appingedam en Loppersum was het wat rustiger.

Dat het steunpunt in De Wegwijzer in Beijum voor het eerst z’n deuren opende, was te merken. Een kwartier voor de opening (13.00 uur) zaten de eerste bezoekers al klaar. “De hele middag liep het lekker door”, vertelt gastvrouw Anja Hofmans. “De laatste bezoeker ging twintig minuten voor sluitingstijd (17.00) met een zaakbegeleider in gesprek. We vinden het uiterst vervelend dat mensen soms wat langer moeten wachten, maar daar is weinig aan te doen. De hoeveelheid vragen die mensen hebben laat zich moeilijk plannen. Gelukkig helpt een bakje koffie en een gezellig praatje om de tijd te doden.”

Eigenaarschap

Zaakbegeleider Patrick Kooistra kreeg in Groningen vooral veel Waardedalingsvragen over eigenaarschap. “Mensen vragen zich af hoe ze de aanvraag in moeten vullen als er onduidelijkheid is over wie de eigenaar is na het overlijden van de partner of een echtscheiding.”

Angst

Andere vragen hadden vooral te maken met ‘invulondersteuning’, bijvoorbeeld omdat mensen digitaal niet zijn aangesloten, aangeven onhandig te zijn met computers of er angst voor hebben. “Ik maak mensen mee die het digitale formulier op onze site niet durven in te vullen, bang dat ze zijn iets verkeerds te doen en zo geen vergoeding te ontvangen.”

Trots

Een andere zaakbegeleider vult aan: “Ook komt het voor dat mensen zich schamen of te trots zijn om hun naasten te belasten met computervragen. Wat ik ook geregeld hoor is dat mensen zich afvragen of ze nog wel een vergoeding voor fysieke schade kunnen aanvragen als ze de vergoeding voor waardedaling hebben ingevuld. We leggen uit dat het een het ander niet in de wegstaat en nemen zo de zorgen, onduidelijkheid en achterdocht weg.”

Welkom

Dat zijn ook de geluiden op de andere steunpunten. Neem de veehouder uit Ten Post die we treffen bij het Buurhoes in Ten Boer. “Aalmoal DigiD-toustanden”, zegt hij. Het lukte hem niet om in te loggen, maar dat is na de uitleg van de zaakbegeleider verleden tijd. “Goed geholpen, vriendelijke mensen”, mompelt hij op weg naar huis om de vergoeding voor waardedaling aan te vragen. “Want het is misschien geen groot bedrag, maar alles is welkom. En je moet er achteraan, want het komt niet vanzelf naar je toe.”

Gemak

Ook ‘gemak’ kan een reden zijn om naar het steunpunt te gaan. Bij De Meenschaar in Bedum spreken we een mevrouw uit Baflo. “Ik ben geen held met computers, dus gebruik ik de iPad. Maar bij het invullen van online formulieren is dat behelpen. Dus dan is het handig om geholpen te worden.”

Gratis

Wat zaakbegeleider Patrick vooral opviel was dat veel bewoners vroegen of ze ook iets moesten betalen voor zijn hulp. “Daar stond ik echt van te kijken. Alle ondersteuning die wij als organisatie bieden is altijd al compleet gratis, dus ook bij de steunpunten. En hoewel ik me keurig heb voorgesteld als zaakbegeleider van het Instituut Mijnbouwschade Groningen, gebeurt dat toch. Het is niet dat we onzichtbaar zijn op de steunpunten: we gebruiken pennen, kladblokken en brochures met het IMG-logo en de IMG-banner wappert bij de ingang.”