Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

22 februari 2019

Een AOS-melding in Noordbroek

233.jpg

Hoe verloopt een AOS-melding eigenlijk? Lees hier het verhaal over een AOS-inspectie.

 

Het is een koude, maar heldere wintermorgen als we bij een echtpaar in Noordbroek voor de deur staan voor een inspectie van een AOS-melding, een mogelijk acuut onveilige situatie. Mijnheer doet de deur open en heet ons hartelijk welkom. De vrouw des huizes biedt ons een kop koffie aan. We nemen plaats aan tafel om de melding te bespreken.

Dikke map

Mijnheer pakt er een dikke map bij. “Hierin bewaar ik alle correspondentie met verschillende instanties over schade”, vertelt hij. “Sinds 2000 hebben we 30.000 euro verspijkerd. Maar we hebben het gevoel dat het huis alweer flink in waarde is verminderd.” Hij pakt zijn schademelding en de ontvangstbevestiging erbij. Hij heeft de schade aan de schoorsteen in de zomer van 2018 al gemeld. Er nog geen schade-opname geweest.

Scheve schoorsteen

Het echtpaar maakt zich nu echt zorgen over de schoorsteen, want die lijkt steeds schever te staan. En de wachttijd voor een schade-opname loopt op. Ze vrezen dat de schoorsteen er bij een hevige windvlaag afwaait, met alle gevolgen van dien voor voorbijgangers. Dus ze hebben voor de zekerheid een AOS-melding gedaan.

Geen acuut onveilige situatie

De inspectie zelf wordt altijd gedaan door een bouwkundig ingenieur van een externe partij, onder toezicht van een bouwkundig adviseur van ons eigen AOS-team. De inspecteur heeft in de tussentijd al wat foto’s van de schoorsteen gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt er geen sprake te zijn van een acuut onveilige situatie. Toch willen beide heren voor de zekerheid de binnenkant ook nog zien. Om er zeker van te zijn dat er inderdaad niks in kan storten. Er lijkt sprake te zijn van schade, maar de situatie is niet onveilig. 

Groot onderhoud

De bewoners zijn trots op hun plekje. Ze hebben het huis 18 jaar geleden al eens helemaal opgeknapt en willen er het liefst tot hun dood blijven wonen. Maar door de schade aan het huis voelen ze zich onzeker over de toekomst en vragen ze zichzelf af of ze hier nog willen blijven wonen. “Ik twijfel of ik nu wel nieuwe dakpannen moet aanschaffen. Dat is een grote investering en we zijn bang dat ons huis het niet meer waard is straks”, vervolgt mijnheer. Hindrik, bouwkundig adviseur van het AOS-team, raadt altijd aan om groot onderhoud nooit uit te stellen als het huis nog in goede staat is. Toch snapt hij goed dat de bevingen mensen op dat gebied onzeker kunnen maken.

Verschil acuut onveilige situatie en reguliere schademelding

Een bewoner kan bij ons een aanvraag voor schadevergoeding indienen. Daarnaast kan men een AOS-melding doen. Deze staat geheel los van de schademelding. Tijdens een AOS-inspectie nemen we dus geen schade op, maar inspecteren we alleen of de veiligheid in het geding is. AOS-meldingen pakken we altijd binnen 48 uur op. Zo kunnen we, indien nodig, de situatie direct veiligstellen. Als het huis echt op instorten staat, regelen we ook onderdak voor de inwoners. 

90% is veilig

Gelukkig is dat laatste zelden het geval. “Ik heb het in totaal twee keer meegemaakt dat het huis zo onveilig was dat mensen uit huis moesten worden geplaatst. Dat is heel heftig, maar bij ongeveer 90% van de meldingen is er geen acuut onveilige situatie. Maar mensen geruststellen behoort ook tot onze taak”, vertelt Hindrik.

Lees hier meer over wat er tijdens een AOS melding gebeurt.

Vermoedt u dat er bij u sprake is van een acuut onveilige situatie? Klik dan hier om een melding te doen.