Schade aan gebouwen en objecten
Bijkomende kosten
Huurt u een woning? Dan kunt u extra kosten hebben als de verhuurder schade meldt of laat herstellen. Wij noemen dit ‘bijkomende kosten’. Welke kosten dat zijn en hoe u een aanvraag doet, leest u op deze pagina.
In het kort
- Vergoeding geldt voor de kosten die u maakt door de schademelding of het herstellen van de schade.
- Kosten worden alleen vergoed als de eigenaar een vergoeding krijgt voor schade aan het gebouw.
- Voor werkelijk gemaakte kosten moet u een factuur of bon meesturen. Bijvoorbeeld de factuur van het hotel waar u overnacht heeft.
- Voor een vergoeding voor thuisblijven tijdens het schadeherstel moet u bewijs laten zien waaruit blijkt dat uw verhuurder de schade heeft hersteld. Huurt u bij een woningcorporatie met wie wij afspraken hebben gemaakt (zie de lijst onderaan deze pagina) dan hoeft dit niet.
Hoe doe ik een aanvraag?
- Log in met uw DigiD in Mijn dossier. Of kom langs bij een van onze steunpunten met uw DigiD of burgerservicenummer (BSN).
- Ga na het inloggen in Mijn dossier naar ‘Schade gebouw’ en kies voor ‘Bijkomende kosten'.
- Heeft u schade die niet onder bijkomende kosten valt (zie het overzicht hieronder)? Bel dan naar ons Serviceloket op 0800 4444 111.
- Wij controleren of uw aanvraag aan alle voorwaarden voldoet. En of we aanvullende informatie van u nodig hebben. Als dat zo is, krijgt u van ons bericht. U kunt de gevraagde informatie toevoegen in Mijn dossier.
- U ontvangt bericht nadat wij een besluit hebben genomen over de schademelding van de verhuurder. Zo weten we of er een vergoeding is toegekend. Alleen dan heeft u recht op een vergoeding.
Afspraken woningcorporaties
Huurt u een woning bij een van de woningcorporaties waarmee wij afspraken hebben gemaakt? Dan krijgt u via de woningcorporatie een aantal vergoedingen. Het gaat om:
- Thuisblijfvergoeding voor de schade-opname en schadeherstel
- Schoonmaakkosten
- Overlastvergoeding
Voor de overige bijkomende kosten kunt u nog een vergoeding aanvragen. Ook als u meer dagdelen moest thuisblijven tijdens de opname of het herstel, kunt u daar nog een vergoeding voor aanvragen. Geef dan tijdens uw aanvraag aan hoeveel dagdelen u in totaal thuis moest blijven.
Deze bijkomende kosten kunt u aanvragen
Door een scheur in uw muur valt een schilderij op de grond. Of door schade komt er water in uw woning, waardoor uw vloer krom trekt. Dit zijn voorbeelden van schade die u als huurder kunt tegenkomen.
U krijgt alleen een vergoeding als de eigenaar een schademelding heeft gedaan en daar een vergoeding voor heeft gekregen.
De bijkomende kosten waar u een vergoeding voor kunt aanvragen zijn:
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
---|---|
Vergoeding voor thuisblijven tijdens een schade-opname. |
€ 115 per dagdeel. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Vergoeding voor thuisblijven tijdens het herstel van de schade. |
2 x € 115 voor 2 dagdelen, of meer als dat nodig is. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Schoonmaakkosten |
€ 182 per schademelding |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Overlastvergoeding |
€ 300 |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Overnachtingskosten (als u ergens anders moet overnachten, bijvoorbeeld bij een onveilige situatie of tijdens grote herstelwerkzaamheden). |
De werkelijke kosten van de overnachting(en). Tot een maximum van € 120 per nacht voor 1 of 2 personen en € 240 per nacht voor meer dan 2 personen. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Opslag van inboedel uit uw huis of uw onderneming. |
De werkelijke kosten van de opslag. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Extra reiskosten |
€ 0,29 per kilometer met de auto of de kosten van het openbaar vervoer. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Verhuiskosten vanwege de schade of het herstel (mocht u in verband met mijnbouwschade tijdelijk naar een ander onderkomen moeten, dan worden die kosten vergoed). |
De werkelijke kosten van de verhuizing. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Schade aan uw inboedel of tuin (dit zijn kosten voor de vervanging of het herstel van delen van de inboedel of de tuin). |
De werkelijke kosten van het herstel (u kunt deze schade soms ook bij uw verzekeraar claimen. De keuze is dan aan u). |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Zorgkosten (bijvoorbeeld: oppas of opvang voor uw kinderen of huisdieren) |
De werkelijke kosten van de zorg (u kunt deze schade soms ook bij uw verzekeraar claimen. De keuze is dan aan u). |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Inkomstenderving (als u inkomsten misloopt door uw aanwezigheid bij de schadeopname of bij het herstel). |
Het bedrag van de inkomstenderving, minus uw vergoeding voor thuisblijven voor schadeopname of herstel. |
Deze vergoedingen zijn er |
Dit is dan wat u krijgt |
Andere kosten (die niet onder een van de bovenstaande vergoedingen valt) |
Dit hangt af van de kosten, wij bepalen dit per situatie. |
Heeft u vragen?
Huurt u van een woningcorporatie met wie wij afspraken hebben gemaakt? Dan is de woningcorporatie uw aanspreekpunt voor vragen over aardbevingsschade en vergoedingen.
Huurt u van een andere verhuurder? Dan kunt u zowel bij uw verhuurder als bij ons terecht. U kunt ons bellen, mailen of langskomen bij een van onze steunpunten bij u in de buurt. Wij helpen u graag.
Ga naar de contactpagina
De woningcorporaties die samenwerken met het IMG
Er zijn 14 Groningse woningcorporaties waar wij afspraken mee hebben gemaakt over een aantal vergoedingen. Het gaat om de thuisblijfvergoeding voor de schade-opname en schadeherstel, schoonmaakkosten en de overlastvergoeding.
- Acantus
- De Huismeesters
- Lefier
- Nijestee
- Patrimonium
- Stichting Christelijke Woongroep Marenland
- Stichting Mooiland
- Stichting Woonborg
- Wierden en Borgen
- Wold en Waard
- Woningstichting Goud Wonen
- Woonstichting Groninger Huis
- Woonzorg Nederland