Prioriteit bij afhandeling aanvraag
Het IMG heeft vele duizenden aanvragen tegelijk onder handen. De wijze van prioritering van aanvragen, kan per regeling verschillen. Maar soms is langer wachten, niet langer mogelijk en is het nodig om daarvan af te wijken. U kunt dan prioriteit bij de afhandeling aanvragen. Binnen het IMG zijn speciaal mensen aangewezen om zich over die verzoeken te buigen.
In het kort
Een gevoelig onderwerp
Met zoveel mensen van wie een aanvraag in behandeling is, en soms al meer dan een jaar, is dat natuurlijk wel een gevoelig onderwerp. Iedereen heeft namelijk recht op een snelle afhandeling. Reden ook waarom we goed willen uitleggen hoe we dat hebben geregeld.
Terughoudend
We zijn terughoudend met het toekennen van prioritering om een aanvraag voorrang te geven. Voor elke aanvraag die versneld wordt ingepland, moet een andere wachten. Er zijn daarom voorwaarden gemaakt, de selectiecriteria. Als voorbeeld: er zijn gemiddeld genomen ongeveer honderd schademeldingen die prioriteit krijgen. En als dat aantal om wat voor reden dan ook snel toeneemt, dan zal er opnieuw naar de selectiecriteria moeten worden gekeken.
Zo snel mogelijk schade-opname
Voor bijna iedereen is de eerste noodzakelijke stap in de procedure een schade-opname. Als iemand prioriteit krijgt, wordt daarmee dus vooral voorrang gegeven op bijvoorbeeld het voorbereiden van en het uitvoeren van de schade-opname. Soms is er ook extra prioriteit nodig bij het opleveren van een adviesrapport, voorbereiding van een besluit en het besluit zelf. Zodat met de eventuele schadevergoeding een opdracht tot herstel kan worden gegeven door de schademelder.
Hoe werkt het loket?
Er is speciaal iemand aangesteld bij ons om de prioriteringsaanvragen in goede banen te leiden. Aanvragen kunnen via diverse wegen, zoals e-mail, de zaakbegeleider, het serviceloket en via andere organisaties dan het IMG binnenkomen. Er volgt altijd een schriftelijke bevestiging van de uitkomst. Of u wel of geen prioriteit krijgt, staat niet open voor bezwaar. We organiseren dit op basis van redelijkheid en billijkheid.
Enkele criteria voor prioritering:
Het uitgangspunt voor het verkrijgen van prioriteit is een vorm van urgentie. Bijvoorbeeld omdat een gebouw op noodzakelijke onderdelen onbruikbaar is geworden. Of omdat de persoonlijke omstandigheden daartoe aanleiding vormen. Zo kan er sprake zijn van:
- schrijnende omstandigheden, zoals een terminale ziekte of een chronische ziekte waarbij de schade aan een pand direct invloed heeft op het welzijn;
- een door ons vastgestelde acuut onveilige situatie (AOS);
- een advies om versterkingsmaatregelen te nemen voor een woning;
- het ontstaan van onherstelbare materiële gevolgschade als de schade aan een pand niet zo snel mogelijk verholpen wordt. Bijvoorbeeld bij ondernemingen die failliet kunnen gaan vanwege schade aan het pand.
Prioriteit betekent niet altijd 'per direct'
Dat er prioriteit wordt toegewezen, betekent niet altijd dat er een dag later bijvoorbeeld al een schade-opname plaatsvindt. Zo zijn er bepaalde groepen schademeldingen, zoals bij monumenten en agrarisch ondernemers, waar soms specifieke expertise vereist is. Er zijn daar dan minder deskundigen voor beschikbaar. Er kan dus alsnog sprake zijn van wachttijd, maar er is dan eerder sprake van weken, dan van maanden.
Meer informatie
Wie meer wil weten over prioritering kan daarvoor contact opnemen met ons serviceloket. Geef daarbij aan dat u meer informatie wilt over ‘prioritering’.