30 mei 2020

60 reacties

Top 7 vragen en antwoorden waardedaling

De aanstaande Waardedalingsregeling betreft een groot aantal Groningers: ruim 120.000. Dagblad van het Noorden vroeg ons wat de meest gestelde vragen zijn. We zetten ze op een rij en voorzagen ze van een antwoord. Vanzelfsprekend zijn er meer vragen. Komende tijd zullen we die steeds meer beantwoorden.

Bordje te koop bij een woning

Hoe kan ik uitrekenen hoeveel compensatie ik krijg?

Uiteindelijk krijgt u de meeste zekerheid na het indienen van een aanvraag. De berekening is geen kwestie van een percentage optellen bij uw woningwaarde. We snappen goed dat mensen alsnog graag willen weten waar ze ongeveer aan toe zijn. We werken aan meer toelichting. Dat willen we goed voorbereiden zodat er geen misverstanden ontstaan. Op internet gaan al genoeg berekeningen rond die niet kloppen.

Waarom is er geen waardedaling in mijn postcodegebied?

Uit onderzoek naar de verkoopprijzen van 45.000 verkochte woningen in en buiten Groningen blijkt dat in een bepaald gebied in Groningen er sprake is van waardedaling of verminderde waardestijging. En dat die is veroorzaakt door bevingen door gaswinning. Dat gebied is zekerheidshalve ruim afgebakend, zodat mensen op de grens daarvan niet tekort worden gedaan. Als uw woning buiten dat gebied valt, dan hebben de bevingen geen negatieve impact op de waarde van uw woning gehad. Anders gezegd, potentiële kopers hebben het risico op schade en bevingen niet zo groot geacht, dat het de verkoopprijs heeft beïnvloed.

Wanneer kan ik het aanvragen?

Vanaf 1 september start de regeling voor woningeigenaren in de gemeenten Loppersum en Appingedam. Twee maanden later volgen meer gemeenten. Omdat de groep mensen die in aanmerking komt zo groot is, willen we meer ervaring opdoen met de ICT-systemen en de handmatige checks. Om de kans op vertragingen tijdens de behandeling zo klein mogelijk te maken. Wachten is vervelend, maar tegelijk loopt de vergoeding voor wettelijke rente wel op.

Wat als ik al compensatie van de NAM heb gehad?

Woningeigenaren die in het verleden een vaststellingsovereenkomst met de NAM hebben gesloten voor compensatie van waardeverschil, kunnen niet ook bij het IMG nog compensatie aanvragen. De nieuwe eigenaren in die gevallen wel, mits er na de aankoop sprake is geweest van verminderde waardeontwikkeling of waardedaling. Dat wordt voor hen uitgerekend.

Hoe wordt het nu berekend?

We zullen hier niet proberen de methode volledig uit te diepen. Daarvoor is het te complex. Anders dan voorheen is het nu in ieder geval niet meer nodig de woning verkocht te hebben. Het IMG heeft besloten dat compensatie ook mogelijk moet zijn als de woning nog in bezit is. Reden ook waarom de groep mensen zo groot is die in aanmerking komt. Er wordt dan gerekend met de WOZ-waarde. Voor verkochte woningen wordt de verkoopprijs gebruikt. Met die waarde en het percentage waardedaling wordt berekend wat de waarde van de woning had moeten zijn als er geen bevingen waren geweest. Het verschil tussen de huidige waarde en wat de waarde had moeten zijn, wordt gecompenseerd.

Komt de compensatie naast vergoeding van schade zoals scheuren in muren?

Ja. Het recht op compensatie voor waardedaling of verminderde waardestijging is niet afhankelijk van de vraag of u fysieke schade heeft geleden en of u die heeft gemeld, dan wel vergoed gekregen. U kunt voor beide soorten schade los van elkaar een vergoeding aanvragen.

Wat wordt er nu precies bedoeld met waardedaling?

Het gaat om het waardeverschil dat is opgetreden doordat de woning is gelegen in een gebied waar aardbevingen voorkomen. Hierbij wordt gekeken naar wat de woning nu waard is en wat die woning waard zou moeten zijn geweest als er geen aardbevingen waren geweest. Dat verschil is dan de waardedaling die een gevolg is van de aardbevingen. Dit wordt berekend op basis van de waardeontwikkeling tussen 16 augustus 2012 en 1 januari 2019, dan wel het moment waarop de woning in die periode is verkocht. Vergeleken met de situatie na de beving van Huizinge in augustus 2012 zijn de meeste woningen weliswaar in waarde gestegen, maar minder hard dan mogelijk was als gevolg van de invloed van bevingen door gaswinning.

Reageren

g.p.m. Maas 6 juli 2020 - 08:52

Kunt u ook aangeven of de vergoeding voor waardedaling belastingvrij is en/of heeft deze consequenties voor zorgtoeslag/kinderopvang

J. Bolland 20 oktober 2020 - 14:38

Krijg je bericht om vergoeding aan te vragen

Jakob van leggelo 2 december 2020 - 16:02

Krijtje bericht wanneer je aan de beurt bent.

Jakob van leggelo 2 december 2020 - 16:03

Krijtje bericht wanneer je aan de beurt bent.

g.p.m. Maas 6 juli 2020 - 08:53

Kunt u ook aangeven of de vergoeding voor waardedaling belastingvrij is en/of heeft deze consequenties voor zorgtoeslag/kinderopvang

r j 8 september 2020 - 20:19

waarom is het verschil tussen de compensatie van de NAM en de compensatie berekend door de IMG zó groot??

AL 15 september 2020 - 15:14

Dit is inderdaad enorm onredelijk. Door een scheiding kon ik op dat moment het geld vd Nam goed gebruiken, ook al vond ik het veel te laag. Maar na de driedeskundigen taxatie zat er niet meer in. Toen was het kiezen tussen iets of niets. Het gaat bij mij om een verschil van zo'n €13000😕

B 15 november 2020 - 19:13

Dit geldt voor mij precies zo. Ik heb een schijntje gehad als je ziet wat er nu wordt uitgekeerd. Schandalig gewoon.

Tanja 18 oktober 2021 - 18:42

Dat heb ik ook! Ik kreeg 4000 euro. Nu krijgt iedereen woz waarde! Kunnen we hier nog iets aan doen? Misschien samen advocaat?

kj 19 september 2020 - 08:59

Aanvragen MOET OOK SCHRIFTELIJK KUNNEN, niet alleen dmv DigiD! Veel oudere mensen gebruiken geen DigiD!!!!

Laffra 27 november 2020 - 10:28

Helemaal mee eens

kj 19 september 2020 - 08:59

Aanvragen MOET OOK SCHRIFTELIJK KUNNEN, niet alleen dmv DigiD! Veel oudere mensen gebruiken geen DigiD!!!!

Albert G. 19 september 2020 - 09:22

Ik heb geen Dgid, geen geschikte computer of smartfoon, én ook geen vrienden en/of familie die ik kan machtigen om een aanvraag in te dienen. Ik wil het het schriftelijk indienen, en zo ga ik dat ook doen! En als jullie dat niet toestaan, dan sleep ik jullie voor de rechter!

Eric Scholte 19 oktober 2020 - 11:54

De waarde daling geld niet voor een hunebed

Bert 10 januari 2021 - 11:00

LOL

Anneke 9 juni 2021 - 13:38

LOL LOL LOL!!!! hahahaha!

Noworries 19 januari 2021 - 20:00

Hoe heb je deze reactie geplaatst dan?

Loes 7 februari 2021 - 20:19

Hahahahahahaha

Koos Spakman 12 oktober 2020 - 13:16

Wanneer de woning vrij van schulden is, maar wel eigendom, kom je dan ook in aanmerking voor de regeling?

annoniem 18 oktober 2020 - 17:10

is het voordeliger om de compensatie aan te vragen voor verkoop of na verkoop van het huis aangezien wij willen verhuizen. Ik Denk dat wij namelijk wel winst maken ondanks de aardbevingschade

Ingrid Dijk 20 oktober 2020 - 15:14

Wordt iedereen op de gesteld wanneer je dit kunt aanvragen en hoe? Of kan ik(woon in Sauwerd) gewoon vanaf 1 november een verzoek indienen?

Ingrid Dijk 20 oktober 2020 - 15:14

Wordt iedereen op de gesteld wanneer je dit kunt aanvragen en hoe? Of kan ik(woon in Sauwerd) gewoon vanaf 1 november een verzoek indienen?

Reiffers 25 oktober 2020 - 19:09

Waarom krijg je geen waardedaling in het wel toegekende Gebied als je na 16-08-2012 Een nieuwbouwhuis heb gekocht of gebouwd.

Sjakie 22 december 2020 - 19:02

Dat zegt het al nieuwbouwhuis.. Pfff. Of bouw je met waardevermindering..

Vd klei 1 november 2020 - 16:28

Precies dit. Ik krijg dus geen waardedaling (huis gekocht in 2014) maar heb wel 4 bevingen boven de 2.7 meegemaakt. Indien ik m’n huis dus 2 jaar eerder had gekocht had ik wel recht op 10000€. 10000€ of 0€ is wel een heeeeel groot verschil niet?

max 16 januari 2021 - 19:23

Huis gekocht in 2016, heb het huis gekocht naar waarde en staat huis, de bewoonster was toen 98 jaar toen ze het huis verkocht aan mij, er zaten nog kranten op de muur van 1934, marmeren keukenblad met gordijntjes ervoor, de koopprijs was wat het huis waard was naar zijn staat, en had niets te maken met goedkopere prijs doordat het huis in het aardbevingsgebied staat!!

Regine Westra 8 november 2020 - 11:20

Ik zie dat mensen hier vanaf 6 juli vragen stellen, maar ik zie niet dat iemand antwoord geeft. Waar gaat dit mis? Ik zou graag de antwoorden op bovenstaande vragen kunnen lezen...

Groen 13 november 2020 - 15:43

Als men er recht op heeft, waarom moet je dan aanvragen? Bovendien heedft de belastingdienst alle benodigde gegevens bij de hand, en zouden ze het gewoon kunnen overmaken mijn inziens. Dus waarom deze rompslomp? Stuur anders een ambetenaar langs de huizen, vergelijk id kaart en rekeningnummer, en klaar is kee. Bovendien is het ronuit belachelijk dat het niet gewoon eenvoudig schriftelijk kan.Zal wel een mooie app met spyware van de regering zijn.

Jean Offermans 17 november 2020 - 23:56

Moet mijn ex-vrouw voor de periode dat we beide voor 50% eigenaar waren van wat nu mijn woning is zelf een aanvraag indienen?

Jean Offermans 18 november 2020 - 00:01

Ik heb na mijn scheiding de helft van onze woning die in het bezit van mijn nu ex-vrouw was van haar gekocht. Wordt deze verkoopprijs gebruikt bij de waardebepaling (prijs x 2) of wordt het prijs + 1/2 x WOZ waarde, of blijft het toch de WOZ waarde of.. of.. of.. graag meer informatie voor gescheiden mensen.

Jeanette 19 november 2020 - 07:40

Heb je als je gebruik hebt gemaakt van de stuwmeerregeling, en de schade is hersteld (en daar nog hebt moeten bijbetalen) nog recht op waardeverminderingcompensatie?

Hans 15 december 2020 - 11:13

Zeker

Marijke Blok 19 november 2020 - 09:38

Hoe kan het dat mensen die aan de delfstraat in Loppersum wonen €33000,- euro waardevermindering krijgen terwijl ze 3 jaar geleden een nieuw huis hebben gekregen of nog krijgen. En hoe kan het dat wij, terwijl we daar 2,5 km vandaan wonen nog minder dan de helft krijgen? (Waar we vooralsnog ook nog maar de helft van hebben ontvangen, de 50% van mijn man staat nog steeds in behandeling) Ik zie met de beste wil van de wereld niet waar deze mensen een waarde daling van hun huis hebben. Deze huizen zijn aardbevings bestendig en voorzien van alle moderne snufjes zoals warmte pomp, zonnepanelen, kunstof kozijnen etc.) Mijn inziens hebben deze mensen al een behoorlijke waardevermeerdering gehad.En dat ze het per postcode bekijken klopt ook niet want we hebben het hier over postcode 9919 en 9918. Vind het verschil nu wel heel erg groot.

Bea 26 november 2020 - 21:13

Voel me voor de zoveelste keer bedonderd door de Nam. Ben bij de verkoop van mijn huis afgescheept met een schijntje als je ziet wat iedereen nu krijgt. Als ik dit 2 jaar geleden had geweten was ik nooit met die regeling akkoord gegaan. Bovendien was toen niet eens bekent wat er verder zou gebeuren. Zou dit heel graag in de media brengen! Zo ga je niet met gedupeerde mensen om. Het is toch te gek voor woorden dat mensen nu met gemak 10.000 euro krijgen voor waardevermindering terwijl ze lekker blijven wonen waar ze nu wonen. Ze zouden dat ook pas moeten krijgen als ze daadwerkelijk gaan verhuizen. Schandalig!!!!!!

L 29 november 2020 - 10:00

Wonend op postcode 9932 tussen een wijk in delfzijl, die gesloopt wordt, en appingedam. Waar de percentages veel hoger liggen krijg je in delfzijl het laagste percentage??

L 29 november 2020 - 10:00

Wonend op postcode 9932 tussen een wijk in delfzijl, die gesloopt wordt, en appingedam. Waar de percentages veel hoger liggen krijg je in delfzijl het laagste percentage??

Dennis 22 december 2020 - 10:34

Hoe zit het met schade op postcode 9733 "<">s

Petra 24 december 2020 - 12:09

Hoe kan het dat de buren gelijk het eerste week al het geld van de waardevermindering kregen over gemaakt. Ik krijg een brief met verlenging van twaalf weken . Ik zou graag willen weten waarom het bij zolang duurt. En bij buren niet. Heb contact gehad maar kunnen ze geen antwoord op geven, er moet een reden daar voor zijn . Het is iedere keer een ander antwoord. Ze kunnen wel een brief sturen maar staat niet in wat de reden is . ZEER SLECHT!!!!!!!

Priscilla 4 januari 2021 - 12:55

Postcode 9934 krijgt niks volgens de NAM. Er is geen sprake van waardevermindering...

C 5 januari 2021 - 16:14

Sinds waneer niet? Ik heb in november al aangevraagd en heb de bevestiging met bedrag al binnen

HR 4 januari 2021 - 14:08

In 2015 het huis gekocht. Verzoek afgewezen. Vreemd want volgens diverse websites zijn er tussen 2015-2019 nog genoeg bevingen geweest. En zo goedkoop heb ik het huis ook niet gekocht dat dit berekend is in de verkoopprijs. Klopt niks van deze regeling. In de tussentijd weer lekker dingen aanpassen maar wel mensen die er geen recht op hebben een paar miljoen overmaken. 1 potje maken jullie ervan.

Peter 6 januari 2021 - 20:15

Welke instantie kan je helpen om bezwaar aan te tekenen tegen deze uitspraak? Op basis waarvan vind ik een rekenmodel?

Klaas 14 januari 2021 - 08:29

Als de woning op beide namen staat (gehuwd), moet elk dan de aanvraag doen? Bij mij komt nl te staan 50% eigenaar.

Ger Boerema 3 februari 2021 - 11:26

Graag wil ik van u vernemen wanneer ik een aanvraag kan doen voor waardevermindering voor een winkel pand? Het is geen woonhuis maar alleen een winkel. Het pand staat in Winsum. Ik heb het pand in 1995 gekocht en in 2014 verkocht voor € 30,000 minder dan de WOZ waarde. Dank bij voorbaat voor uw reactie. Mvg G Boerema

Ger Boerema 3 februari 2021 - 11:26

Graag wil ik van u vernemen wanneer ik een aanvraag kan doen voor waardevermindering voor een winkel pand? Het is geen woonhuis maar alleen een winkel. Het pand staat in Winsum. Ik heb het pand in 1995 gekocht en in 2014 verkocht voor € 30,000 minder dan de WOZ waarde. Dank bij voorbaat voor uw reactie. Mvg G Boerema

Anoniem 7 februari 2021 - 17:08

Ik woon in het Oldambt heb aardbevingsschade gehad maar mijn postcode valt buiten de postcodes in het Oldambt. Heel vreemd. Kan ik bij het IMG bezwaar maken?

Anoniem 8 april 2021 - 16:16

Menig persoon om mij heen menen dat eventuele schadevergoedingen weer terug geïnvesteerd moeten worden in de woning. Mijn partner echter meent dat dit niet meer het geval is. Ik kan het nergens vinden online.

Jenny, IMG 9 april 2021 - 17:15

U bent niet verplicht de vergoeding te gebruiken om schade te herstellen of anderszins te investeren in uw woning.

Anna 7 mei 2021 - 17:49

Top vandaag bericht!!! Snelle afwikkeling klasse!!🙌

Arjen 22 mei 2021 - 12:20

We hebben schade toegekend gekregen door aardbevingen. Meerdere huizen in ons dorp hebben te maken met dezelfde situatie. Hoe kan het dat ondanks deze schades geen waardedalingsregeling mogelijk is in dit getroffen gebied. Kapotte funderingen, gescheurde muren. Dit moet toch leiden tot algehele waardedalingen. Een volgende koper bedenkt zich wel drie keer voor over te gaan tot aankoop met reguliere prijzen. Welke maatstaven worden gehanteerd voor het bepalen van waardedaling in getroffen gebieden?

Arjen 22 mei 2021 - 12:23

Het gaat om Den Horn..

Martin, IMG 26 mei 2021 - 15:23

Hallo Arjen, dit heeft te maken met de manier waarop de omvang van het waardedalingsgebied is vastgesteld. De basis voor het bepalen van het gebied zit hem in een vergelijking tussen 45.000 verkoopprijzen van woningen binnen en buiten Groningen sinds 2012 tot 1 januari 2019. Je leest hier meer over op deze pagina: https://www.schadedoormijnbouw.nl/waardedalingsregeling/methodiek

Raadhuis 23 mei 2021 - 12:18

Wij hebben erkende mijnbouwschade.Alle andere huizen uit mijn woonomgeving hebben dit ook.Mijn w.o.z.waarde is bijna gehalveerd.Recentelijk hebben we nog een aardbeving (1.3) gehad .We wonen temidden van gaswinlokaties,maar voor waardevermindering komen we niet in aanmerking omdat mijn postcode niet past in het systeem.Onbegrijpelijk !

Martin, IMG 26 mei 2021 - 15:34

Ik snap dat dit bij u vragen oproept. Dit heeft te maken met de manier waarop de omvang van het waardedalingsgebied is vastgesteld. De basis voor het bepalen van het gebied zit hem in een vergelijking tussen 45.000 verkoopprijzen van woningen binnen en buiten Groningen sinds 2012 tot 1 januari 2019. U leest er meer over op deze pagina: https://www.schadedoormijnbouw.nl/waardedalingsregeling/methodiek

Gasbel 19 juni 2021 - 17:47

Dossier waardedaling...hoe moeilijk kan het zijn??? voor mijn gevoel zijn het twee A4tjes en krijg net bericht dat ze niet binnen de vooraf vastgestelde beslistermijn het kunnen redden om hier een beslissing over te nemen? A B S U R D !

Sipke 9 augustus 2021 - 19:41

Huis met 4000m2 grond in 2018 verkocht voor ca € 215,000,00. NAM heeft toen waardedaling met rente van € 4546,00 becijferd. Vonden we veel te laag, maar hadden de energie niet om dit steeds eer aan te vechten. We hebben toen een finale kwijting getekend. Op basis van de IMG regeling a.d.h.v. de postcodes zou dit nu uitkomen op ca 15.000,00, Voelt zeer onrechtvaardig en we vragen ons af of we dit verschil nog kunnen claimen. In de 2e kamer zijn vragen gesteld over geschetste situatie ( mevr. Beckerman SP)

Jenny, IMG 11 augustus 2021 - 12:30

Ook wij kennen dit soort voorbeelden. Met de vragen in de Tweede Kamer wordt het onderwerp op de juiste plek behandeld. Wij zijn als IMG namelijk niet bevoegd hierin een ander besluit te nemen.

Pierre 13 september 2021 - 14:27

Ik heb een bijstandsuitkering van de gemeente Midden-Groningen. Mag ik het compensatie-bedrag uit de waardedaling regeling houden of moet ik het afdragen aan de gemeente? Graag uw antwoord.

C. de Boer 8 oktober 2021 - 16:42

Ooit informatie aangevraagd bij de WAG. Geen lid geworden. Geen 100 euro inleg betaald. Maar staan blijkbaar wel in administratie van de WAG. Nu wacht IMG op bericht rechtbank dat we van ‘de rol’ zijn. Dat gaat nooit gebeuren want daar hebben we nooit op gestaan. Dag waardevermindering toeslag.

Jenny, IMG 20 oktober 2021 - 10:00

Dat lijkt me inderdaad niet handig. Ik wil u niet via de website om details vragen. Heeft u ze al wel doorgegeven aan mijn collega's van het Serviceloket? Dat kan via 0800-4444111.