21 januari 2021
Schademelder geeft IMG gemiddeld een 7,9
Groningers geven het IMG gemiddeld een 7,9 na een besluit over een aanvraag tot schadevergoeding. Een ruime meerderheid beoordeelt onze dienstverlening dan met een 8 of hoger (circa 75 procent). Circa 9 procent geeft het IMG minder dan een 6. Het gemiddelde is gebaseerd op ruim 14.500 reacties.

Verschil tussen procedures
Voor de regeling voor fysieke schade wordt gemiddeld een 7,7 gegeven sinds het begin van de meting (de meting startte in juni 2019). Voor de procedure voor waardedaling wordt gemiddeld een 8,1 gegeven (de meting startte in november 2020). Bij waardedaling geeft 78,1 procent een 8 of hoger en 8,6 procent minder dan een 6. Bij fysieke schade is dat respectievelijk 74 procent en 10 procent.
Zaakbegeleider hoog gewaardeerd
Het IMG meet de reacties van schademelders uitgebreid en bij fysieke schade ook gedurende de procedure. Wat opvalt is dat de zaakbegeleider hooggewaardeerd wordt met een 8,3 gemiddeld (gemeten na de schade-opname) en dat de uitvoering van de schade-opname zelf ook tot tevredenheid leidt met een 8,5. Voor het adviesrapport van de onafhankelijke deskundigen wordt gemiddeld een 7,9 gegeven.
Groningers geven graag hun mening
Gemiddeld reageert 35 procent van de Groningers op het verzoek om een enquête in te vullen. Het IMG beschouwt het gemiddelde dat uit alle enquêtes rolt dan ook als een goede indicatie van de mening van de Groningers over de procedure en de besluitvorming.
Ontwikkeling per maand
De afgelopen zes maanden schommelde de tevredenheid over de regeling voor fysieke schade per maand tussen een 7,6 (november) en een 8,2 (juli). Als we alle reacties in alle maanden telkens optellen, was het gemiddeld bij de start in juni 2019 een 7,3 om vervolgens gestaag toe te nemen tot een 7,7 over de gehele periode en tot nu toe. Bij de Waardedalingsregeling, die pas net is gestart, werd in november een 7,8 gemeten en in december een 8,4. Daar is het gemiddelde gerekend over alle reacties een 8,1 tot nu toe.
Ontevreden schademelder reageert vaker
Van alle ingevulde enquêtes geeft 12 procent aan in bezwaar te gaan of dat overwegen te doen na het besluit over fysieke schade. In werkelijkheid gaat uiteindelijk 4,1 procent in bezwaar. Deze groep geeft gemiddeld een 3,9. Met het relatief hoge percentage reacties op de enquête, is de groep die niet tevreden is over de uitkomst, goed vertegenwoordigd in de totstandkoming van de algehele beoordelingscijfers.
Cijfers zeggen niet alles
De enquêtes zijn veelzeggend, maar vertellen niet het hele verhaal. Het IMG heeft in totaal meer dan 107.000 aanvragen afgehandeld. Daarvan is een klein percentage mensen ontevreden. Maar dan gaat het nog steeds in absolute zin om een fors aantal mensen. Het IMG is zich hiervan bewust en blijft zich maximaal inspannen om tijdig in te grijpen als procedures door toedoen van het IMG niet goed worden doorlopen. Er is bijvoorbeeld een speciaal team actief om zaken die te lange doorlooptijden kennen snel weer op de rails te krijgen.
Inhoudelijke reacties
Naast de cijfers krijgt het IMG ook inhoudelijke reacties op de enquêtes. Ze worden nauwgezet bestudeerd. Als ze er aanleiding toe geven, wordt op basis hiervan met betrokkenen individueel contact opgenomen. Natuurlijk alleen wanneer hiervoor in de enquête toestemming voor is gegeven.
Publicatie van cijfers
Het IMG publiceert wekelijks voortgangscijfers. Daaraan worden vanaf vandaag ook de metingen over de mening van schademelders toegevoegd. Wekelijks wordt daarbij het totale gemiddelde geüpdatet en die gemiddelden worden vervolgens ook per maand getoond. Komende tijd wordt dit onderwerp verder uitgediept, onder andere op basis van de reacties en vragen die we hierover binnenkrijgen.
Meer informatie
Vragen bij de tevredenheidscijfers
Reageren
Tip 21 januari 2021 - 23:16
Jenny, IMG 24 januari 2021 - 16:00
Tip 27 januari 2021 - 19:34
Bedumer 22 januari 2021 - 09:06
Tip 22 januari 2021 - 22:49
K 22 januari 2021 - 09:49
Jenny, IMG 24 januari 2021 - 14:52
Reactie toevoegen
Deel bij de reactie geen dossiernummer, e-mailadres of telefoonnummer. Bij vragen over uw dossier kunt u contact opnemen met ons Serviceloket via
0800 4444 111.
Reacties die niet over het onderwerp gaan of die onfatsoenlijk taalgebruik bevatten kunnen worden verwijderd.
7 reacties