Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Meteen een aannemer over de vloer

261.jpg

Voor Richard de Roo van aannemer Brands Bouw uit Groningen is het inmiddels gesneden koek: opnames doen voor mijnbouwschade. Vandaag is hij bij Rita Koopman uit Bedum. Ze maakt zich zorgen en is blij dat er iemand komt kijken met verstand van zaken.

 

Na de laatste bevingen bij Westerwijtwerd en Garrelsweer begon mevrouw Koopman zich steeds meer zorgen te maken over de scheuren in de buitengevel en in de kelder. Vanwege de datum van de schademelding, was de Stuwmeerregeling geen optie.

Behoefte aan expert

“Maar die had ik toch niet genomen. Ik wil dat er een deskundige naar kijkt. Mijn grootste vrees is dat de scheuren wijzen op een verzakking, die weer wordt veroorzaakt door scheuren in onze betonnen kelderbak als gevolg van de aardbevingen. De NAM heeft daar eerder al een deel van vergoed.”

‘Wel zo eerlijk’

De Roo legt uit hoe hij te werk gaat. Hij toont een iPad met een app van TCMG waarmee hij de schade opneemt. En waarin vervolgens ook direct een bedrag wordt berekend voor herstel. “Die tool is op zich wel goed. Iedereen rekent nu met dezelfde prijzen en dat is wel zo eerlijk. We zijn nu sinds begin dit jaar betrokken bij de schade-opnames. We doen dat met twee inspecteurs en ik verzorg de coördinatie. Het gaat om circa tien schade-opnames per week.”

‘Gaat vlot nu’

De schade-opname die Brands Bouw uitvoert levert een opnamerapport op. Dat rapport gaat dan naar een onafhankelijke deskundige die het beoordeelt en er een adviesrapport voor de TCMG en eigenaar van maakt. “Het heeft ons twee maanden gekost voordat het ging zoals bedoeld. Nu krijgen we nauwelijks feedback meer van de deskundigen. We kunnen het nu vlot doen.“

Aannemer heeft meerwaarde

Volgens De Roo heeft de betrokkenheid van aannemers echt een meerwaarde. “We kijken toch net even anders. Zo fotograferen wij standaard ook de ingang en de hal. We weten namelijk dat kennis van de looproute nogal verschil maakt bij de uitvoering. De app vereist dat niet, maar wij nemen dat wel mee.”

Herstel mogelijk

Brands Bouw heeft nu ruim 150 schade-opnames uitgevoerd. Ze kunnen binnen acht weken het werk ook uitvoeren. “We houden daar wel capaciteit voor vrij. We vinden het onderdeel van onze maatschappelijke plicht als Groningse aannemer. Tot op heden kiezen overigens nauwelijks mensen voor het herstel na uitbetaling van de schadevergoeding.”

Diverse scheuren

Voor mevrouw Koopman is dat allemaal nog niet aan de orde. Terwijl Richard de Roo vertelt, fotografeert hij de ene na de andere schade op met zijn iPad. Samen bekijken ze het verdwenen afschot in de badkamer, wat een bodemdaling of-stijging doet vermoeden. En eenmaal in de kelder, schijnt Koopman de aannemer bij met haar eigen bouwlamp. Er tekenen zich diverse scheuren af.

Stevig huis toch schade

“Ons huis is 25 jaar geleden afgebrand. We hadden een rieten dak. We hebben het kunnen herbouwen en flink stevig ook. Maar zelfs in mijn huis kan schade ontstaan”, licht ze toe terwijl ze met De Roo door het fotoalbum bladert waarin de aanbouw van de betonnen kelder is te zien. “We schrokken wel trouwens, toen we een schademelding deden, ergens in juni. Eerst kregen we een brief dat het wel anderhalf jaar kon duren. Maar kort erna kregen we al een telefoontje voor een schade-opname”, klinkt ze hoopvol.

Deskundige beoordeelt het

In het voorgesprek had de aannemer al uitgelegd dat het zijn opdracht is de schade vast te leggen en te berekenen wat het herstel kost. Maar dat het een deskundige is die de vraag beantwoordt of het ontstaan of verergerd kan zijn door de gaswinning. “Ik ben blij dat ik dat niet hoef te bepalen. Soms lijkt het me wel heel duidelijk, maar dat is niet altijd het geval. Scheuren op hoeken en overgangen van materialen kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van krimp of zetting, maar de bijdrage van aardbevingen is soms moeilijk vast te stellen.”

Toch nog verrast

De Roo schat dat een gemiddelde woning minimaal tien schades telt. Omdat er een nulmeting wordt uitgevoerd, waarbij alle direct zichtbare schades worden opgenomen, verrast het veel eigenaren wel. Mevrouw Koopman: “Ik had gebeld voor die scheuren in de buitenmuren en kelder. Maar toen ik hoorde dat iemand kwam, ben ik zelf ook even een rondje gaan lopen. Dan zie je ineens veel meer.” Niettemin wordt ook zij vandaag weer verrast met nieuw ontdekte scheuren.

(Hier vindt u de informatie voor bewoners over de schade-opname door een eigen aannemer nader uitgelegd.)