6 juli 2020

129 reacties

Fasering en postcodes Waardedalingsregeling bekend

Het IMG heeft de groepen vastgesteld voor de gefaseerde start van de Waardedalingsregeling. Ook zijn nu de 138 postcodes gepubliceerd waar het IMG schade door waardedaling vergoedt. Groningers kunnen daarmee nu nagaan of ze mogelijk in aanmerking voor vergoeding komen en wanneer ze die kunnen aanvragen.

Gemeenten en openstelling

Het wordt vanaf 1 september mogelijk om digitaal een aanvraag te doen voor eigenaren van woningen in de gemeenten Loppersum en Appingedam. Op 1 november volgen de eigenaren in de gemeenten Groningen en Het Hogeland. Op 1 januari 2021 volgen de eigenaren in de gemeenten Midden-Groningen, Delfzijl, Aa en Hunze, Oldambt en Westerkwartier. Het gaat daarbij niet om alle woningen in die gemeenten, maar om woningen in 138 specifieke postcodegebieden.

120.000 aanvragen

Deze groepsgewijze fasering is nodig omdat er circa 120.000 aanvragen worden verwacht. Het IMG wil via de koppeling met diverse databanken de procedure zo eenvoudig mogelijk maken. Maar de kans dat een deel ervan handmatig moet worden verwerkt is aanwezig, onder andere omdat niet altijd de gegevens in de databanken kloppen. Met de fasering wordt de kans zo klein mogelijk gemaakt op vertraging. Overigens is ook gewoon mogelijk om later dan de genoemde datums een aanvraag te doen.

Hoogste schade eerst

De groepen zijn geselecteerd op basis van de hoogste schadepercentages in een gemeente. Hoewel we beseffen dat de verschillen binnen een gemeente groot kunnen zijn. Eigenaren in de betreffende postcodes in die gemeenten krijgen per post een brochure wanneer voor hen de regeling wordt opengesteld.

Postcodelijst gepubliceerd

Ook is nu een lijst gepubliceerd in welke postcodegebieden binnen die gemeenten het IMG schade door waardedaling vergoedt. Bij de postcodes is daarbij een bandbreedte aangegeven van het minimum en maximum percentage aan schade. Een van de criteria om in aanmerking te komen is dat de eigenaar de woning in bezit moet hebben gehad tussen 16 augustus 2012 en 1 januari 2019.

Privacybelangen

Er is bewust gekozen voor het communiceren van een bandbreedte en het gebruik van postcodes zonder nadere letteraanduiding. Het publiceren van meer gedetailleerde gegevens zou het zeer herleidbaar maken hoeveel schadevergoeding iemand op een adres krijgt. In het licht van de privacybelangen is daarom gekozen voor deze iets algemener opzet. De lijst maakt in ieder geval duidelijk welke postcodegebieden van toepassing zijn en bij benadering om welke schadeomvang het gaat.

Complexe berekening

Nog altijd zal het voor veel mensen nog niet eenvoudig zijn om de berekening te maken. Maar het biedt wel een eerste indicatie. Het IMG heeft op deze website uitgebreidere toelichtingen geschreven over de methode. Ondertussen wordt verder gewerkt aan meer laagdrempelige informatie, wat nog niet zo eenvoudig is. De methode voor de Waardedalingsregeling is gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, met veel statische analyse. Mede vanwege de complexiteit was er een aparte Adviescommissie waardedaling met drie onafhankelijke experts nodig om te adviseren over de meest geschikte methode.

Reageren

Peter 6 juli 2020 - 07:56

Goedemorgen. Als ik de woning vanaf augustus 2018 in bezit heb, heb ik dan ook recht op deze vergoeding? Mvg

IMG 6 juli 2020 - 07:58

U kunt in aanmerking komen voor vergoeding, maar dat hangt af van uw specifieke omstandigheden. We rekenen dan namelijk voor u uit of er nadat u eigenaar bent geworden sprake was van waardedaling en hoeveel dat dan was.

Ruiter 4 september 2020 - 12:54

waardebepalen

T blaauw 13 oktober 2020 - 19:36

Als ik een woning heb gekocht en het vermoeden is dat ondanks vorige eigenaar zegt geen schade melding heeft gedaan. Er vermoedelijk wel een schade uitbetaling is geweest. Kan ik hier inzicht in krijgen?

Dirk hofman 2 november 2020 - 18:46

Dat is niet waar ,mij werd verteld dat omdat wij in het aardbevingsgebied zijn gaan wonen wij geprofiteerd hebben van een waardedaling door deze situatie en daarom minder,veeeeel minder kunnen profiteren ondanks dat wij dikke klappen hebben moeten verwerken,de schade is weliswaar provisorisch hersteld, maar de scheuren blijven zichtbaar, de psychische leed is er nog steeds en de waarde blijft dus laag. Ipv 10,1 % die in de postcodelijst staat wordt ons 1,8 % geboden. Wat onacceptabel is !!

Jan 8 november 2020 - 22:09

Hallo ik bezit een boerderij met een aangebouwde woonhuis , het is een bedrijfs gebouw deze is ook bekend bij het woz . Komt het woonhuis in aanmerking voor de waardedaling , het perceel valt wel in de bevingsgebied postcode.

A.mulder bossinga 17 november 2020 - 08:50

Kom ik in aanmerking voor waarde daling

W. 6 juli 2020 - 08:10

Onze woning valt niet binnen het postcode gebied. Maar wel schadeuitkering gehad. Nij verkoop een lagere verkoopprijs gehad. Ik neem aan dat wij ook voor compensatie in aanmerking komen

W. 6 juli 2020 - 08:10

Onze woning valt niet binnen het postcode gebied. Maar wel schadeuitkering gehad. Nij verkoop een lagere verkoopprijs gehad. Ik neem aan dat wij ook voor compensatie in aanmerking komen

Remco 6 juli 2020 - 09:07

Goedemorgen, de uitkering van een schade staat los van deze regeling. Deze regeling is ontstaan uit waardevermindering door gaswinning. De postcodes in de lijst staan in het gebied daarvoor

K. 6 juli 2020 - 11:30

Dat staat toch duidelijk in de tekst...

Dennis van Raffe 6 juli 2020 - 08:08

Toch vreemd, in Zuidhorn wel schade bij mij en vele bekenden en nu geen regeling? Hoe zou een rechter daar over oordelen?

I. 6 juli 2020 - 08:53

Heeft het uitgekeerde bedrag ook gevolgen voor de inkomstenbelasting?

Fietie 14 juli 2020 - 07:29

Dat vraag ik mij dus ook af: dat geldt voor zowel waardedaling als smartengeld. Als het wordt opgeteld bij het verzamelinkomen kun je alle toeslagen terug betalen! Wie geeft antwoord op de vraag?

Cor, IMG 22 juli 2020 - 07:57

De belastingdienst ziet het als vermogen, box 3. Wat dit precies voor u betekent, kunt u het beste navragen bij de Belastingdienst.

E. 6 juli 2020 - 08:54

Onbegrijpelijk. In postcodegebied 9724 veel schademeldingen, maar geen onderdeel van de regeling!

I. 6 juli 2020 - 08:54

Kun je nog wel schades melden als het bedrag is uitgekeerd?

M 6 juli 2020 - 09:13

Als je het huis hebt gekocht in 2015, word er dan van de verkoopprijs uitgegaan of van de woz waarde ?

Willem 10 juli 2020 - 07:25

Als je de tekst gelezen hebt dan was deze vraag overbodig. De verkoper krijgt vergoeding nav de verkoopprijs; de koper op basis van de woz-waarde. De koper zal alleen in aanmerking komen wanneer er bevingen zijn geweest vanaf datum koop, 0,92% per beving.

Communicatie? 2 november 2020 - 15:27

Een andere manier van communiceren is gepaster lijkt mij...

Roel 6 juli 2020 - 13:45

Mooi en duidelijk. IMG een goede start!!

Roel 6 juli 2020 - 13:45

Mooi en duidelijk. IMG een goede start!!

Henk 6 juli 2020 - 13:55

Bij mijn postcode staat -2,7%, houdt dit in dat ik 2,7% uitgekeerd krijg? en zo ja, waarvan (woz waarde, aankoopsom o.i.d.)?

Anoniem 6 juli 2020 - 14:15

Waarom kom je alleen in aanmerking als je een huis hebt gekocht/verkocht voor 1 januari 2019 ? Ik vind dat je ook recht op deze regeling hebt als je in het jaar 2019 een huis hebt gekocht of verkocht met aardbevingsschade..... Waarom de datum niet op 31 december 2019 ?

Irene 6 juli 2020 - 14:30

wanneer is er sprake van een minimum en wanneer van een maximum

Bart 6 juli 2020 - 19:14

De bedragen die straks uitgekeerd gaan worden moet daar ook belasting over betaald worden ?

Henk 7 juli 2020 - 04:52

Onze postcode staat er niet bij, maar de postcode van 100 meter verder wel. Vreemd , wat te doen nu?

Marjo 24 augustus 2020 - 22:01

Hier bij mij net zo belachelijk

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:26

In de volksmond wordt dit willekeur genoemd

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:26

In de volksmond wordt dit willekeur genoemd

Derk 22 september 2020 - 14:42

Uithuilen

G 7 juli 2020 - 07:51

Worden toegekende schade bedragen van schade rapporten ook meegenomen in de vergoeding. Want meer schade betekent ook meer imagoschade voor die woning.dus ook meer waardedaling. Want een eventuele koper wil minder betalen voor een woning met meerdere schade rapporten dan een zelfde woning met minder of geen schade rapporten. Wordt dit meegenomen in een eventueel bezwaar of kan je deze informatie bij indienen toevoegen zodat jullie rekening kunnen houden met een hogere vergoeding door deze extra omstandigheden die wel degelijk van invloed zijn op waarde woning.

Willem 10 juli 2020 - 07:28

Wanneer je toegekende schade hebt ontvangen dan wordt verondersteld dat je de betreffende schade hebt laten verhelpen. Dan lijkt het mij logisch dat je woning niet in waarde gedaald is. Tenzij het geld voor andere doeleinden is gebruikt.

G 13 juli 2020 - 10:56

Koopt u liever een huis met 1 schade rapport of een liever een huis met 7 schade rapporten? En in beide gevallen zijn de schades netjes gerepareerd. Dan gaat mijn keuze toch naar die van 1 of de prijs van die andere moet fors dalen.want het blijkt wel dat die woning gevoeliger is voor schade en de bijbehorende ongemakken die er bij horen. Dus indirect bepaald dat voor een koper en een taxatie van de woning wel degelijke de uiteindelijke verkoopprijs. En dat is ook waar waardedaling voor bedoeld is alle negatieve invloeden van de gaswinning die directe en indirecte gevolgen hebben voor de waarde van de woning.

J 7 juli 2020 - 16:56

Wel schade gehad welke is vergoed maar onze postcode ontbreekt in de lijst.

J 7 juli 2020 - 16:56

Wel schade gehad welke is vergoed maar onze postcode ontbreekt in de lijst.

B 9 juli 2020 - 06:51

Wij hebben in 2016 ons huis verkocht en een heel schamele compensatie van het oppermachtige NAM ontvangen. Geaccepteerd omdat je lam geslagen bent en het gevoel dat je met de rug tegen de muur staat... Zou nu wel heel zuur zijn als we daar nu geen compensatie voor krijgen...voelt verschrikkelijk onrechtvaardig.... Ik hoor graag reakties van mensen in dezelfde situatie.

Bart 7 september 2020 - 16:40

Ja wij ook met de huidige schadevergoeding krijgen wij bijna 10.000 euro minder uitgekeerd! Belachelijk maar waar

Ger Warink 9 oktober 2020 - 10:36

Hetzelfde is bij mijn moeder gebeurd. 5100 ipv de plm 55000 . Finale kwijting. Geen poot om op te staan. Er moet een coulance regeling komen

A 31 oktober 2020 - 17:04

Hier hetzelfde. Tegen finale kwijting een compensatie geaccepteerd. Er werd zelfs gesteld dat lage verkoopprijs verwijtbaar was omdat ik niet genoeg inspanning had geleverd om de woning voor een hoger bedrag te verkopen

SS 9 juli 2020 - 15:08

het is toch raar dat onze postcode er niet tussen staat, terwijl wij degelijk waardedaling van ons huis hebben omdat wij wel in "groningen" wonen.

Stephan 10 juli 2020 - 12:17

Bijzonder, we wonen 50 meter naast een postcodegebied die wel 3,5% waardevermindering gecompenseerd krijgen. Wij 0%, ondanks dat er in onze straat forse schadevergoedingen zijn uitgekeerd. Toch dubieus? Dit soort zaken hangt toch niet af van vier cijfers?

Cor, IMG 21 juli 2020 - 09:20

Er is in deze postcode geen waardedaling vastgesteld na vergelijking tussen verkochte huizen in het gebied en vergelijkbare huizen elders. Het aantal meldingen speelt in de vaststelling geen rol. Wel het aantal bevingen.

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:29

Cor IMG leeft in een sprookjeswereld

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:29

Cor IMG leeft in een sprookjeswereld

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:29

Cor IMG leeft in een sprookjeswereld

M van Groningen 11 juli 2020 - 15:22

Onbegrijpelijk dat postcode 9974 er niet tussen staat . Genoeg schademeldingen.

Cor, IMG 22 juli 2020 - 05:46

Er is in deze postcode geen waardedaling vastgesteld na vergelijking tussen verkochte huizen in het gebied en vergelijkbare huizen elders. Het aantal meldingen speelt in de vaststelling geen rol. Wel het aantal bevingen.

Inocente 14 juli 2020 - 18:23

Kan ik ook ergens zien op welke postcode bevingen zijn geweest die in aanmerking komen voor de 0.92 procent?

Willie 16 juli 2020 - 09:26

Dat vroeg ik mij idd ook af. Neem aan dat u een huis gekocht heeft in de periode 2012-2019

Cor, IMG 22 juli 2020 - 07:00

Bedoelt u of uw gemeente binnen het gebied van waardedaling valt en wat het percentage kan zijn in uw postcode? Daarvoor verwijs ik uw graag naar deze pagina: https://www.schadedoormijnbouw.nl/waardedalingsregeling/methodiek/hoe-word-het-berekend/percentages

Peter P 9 november 2020 - 18:42

Wij hebben onze woning verkocht en een andere woning aangekocht binnen deze periode en binnen het postcodegebied waar aan voldaan moet worden. Voor het verkochte is het keurig uitgekeerd. Maar voor het aangekochte mis ik het antwoord wanneer je in aanmerking komt voor die 0,92 procent. Voor elke beving zou er nog een vergoeding komen van 0,92 procent als je in het aangekochte huis zou zitten bij een beving. Maar wanneer waren die bevingen?

Willie 21 juli 2020 - 07:22

Nee, de woning valt binnen het gebied, dat is duidelijk. Alleen zijn wij niet de eerste eigenaar vanaf 16-8-2012. Dus, als ik het goed begrijp, maak je dan alleen aanspraak op evt bevingen na datum van aankoop. 0,92% per beving. Dus vandaar de vraag of je kan zien met welke bevingen gerekend wordt en wel gebied het dan betreft.

Cor, IMG 24 juli 2020 - 15:24

Dat kan ik niet voor u uitrekenen. M.b.t. de hoogte van de vergoeding krijgt u uiteindelijk de meeste zekerheid na het indienen van een aanvraag. Dan komen alle gegevens namelijk bij elkaar die een factor zijn in de bepaling van de hoogte van de vergoeding.

Peter P 9 november 2020 - 18:45

Heeft u hier inmiddels een duidelijk antwoord op?

Willie 21 juli 2020 - 07:22

Nee, de woning valt binnen het gebied, dat is duidelijk. Alleen zijn wij niet de eerste eigenaar vanaf 16-8-2012. Dus, als ik het goed begrijp, maak je dan alleen aanspraak op evt bevingen na datum van aankoop. 0,92% per beving. Dus vandaar de vraag of je kan zien met welke bevingen gerekend wordt en wel gebied het dan betreft.

Rob 26 juli 2020 - 14:11

Compensatie met de WOZ waarde als basis. Terwijl de WOZ waarde juist vanwege de mijnbouwschade al heel lage is. Dus doordat je schade hebt is de WOZ laag en valt de compensatie (mt vast percentage per postcode) te laag uit. Daarnaast wordt er gesproken over waardedaling en niet over herstelkosten. Wat heb ik aan een compensatie als ik daar geen herstel van kan betalen.

Egbert 19 augustus 2020 - 13:39

Waarom kom je alleen in aanmerking als je een huis hebt gekocht/verkocht voor 1 januari 2019 ? wij hebben ons huis gekocht op 28 januari 2019. Ik vind dat je ook recht op deze regeling hebt als je in het jaar 2019 een huis hebt gekocht of verkocht met aardbevingsschade.....

steunpuntbevingschade 23 augustus 2020 - 07:55

Van de site : https://www.steunpuntbevingschade.nl/compensatie-bij-verkoop Methode Voor iedereen die de woning na augustus 2012 in bezit had en heeft verkocht, wordt op basis van de verkoopprijs berekend welk bedrag werd misgelopen. Maar ook voor wie de woning nog steeds in bezit heeft, wordt dat berekend. In dat geval wordt uitgegaan van de WOZ-waarde op de peildatum 1 januari 2019. Het is daarbij mogelijk tot op de dag nauwkeurig te berekenen om hoeveel schadevergoeding het gaat.

Paul 21 augustus 2020 - 21:48

Ons huis heeft schade door de bevingen en ligt in de gemeente Westerkwartier. Toch valt het postcodegebied blijkbaar net buiten de postcodes die binnen de regeling vallen. Bizar! Bureaucratisch! Kil!

Marjo 24 augustus 2020 - 22:07

Postcodes 9745 en 9746 wel en 9745 niet bizar te gek voor woorden dit 9745 heeft maar een paar woningen die waarschijnlijk niet verkocht zijn de laatste tijd dus geen vergelijkingsmateriaal maar ik zit wel midden in het waardedalingsgebied bizar is niet uit te leggen dit

GG 1 september 2020 - 05:17

Postcode 9745 wijkt tav 9746 niet af en valt er toch buiten terwijl 9746 binnen de regeling valt. Dit is niet te verklaren. Benieuwd wat de uitspraak zal worden als dit collectief op de spits wordt gedreven

Marjo 24 augustus 2020 - 22:08

Postcodes 9745 en 9746 wel en 9745 niet bizar te gek voor woorden dit 9745 heeft maar een paar woningen die waarschijnlijk niet verkocht zijn de laatste tijd dus geen vergelijkingsmateriaal maar ik zit wel midden in het waardedalingsgebied bizar is niet uit te leggen dit

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:12

Willekeur is het antwoord

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:12

Willekeur is het antwoord

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:13

Willekeur is het antwoord

ak 26 augustus 2020 - 17:28

ik ben gescheiden in 2019. heb m'n ex uit moeten kopen. huis is nu mijn eigendom. heeft mijn ex dan nog recht op een gedeelte van de waardedaling?

Willem 2 september 2020 - 21:15

Ja 50%. Heb het zelf ook

Jan 29 september 2020 - 07:54

Licht er aan wat je hebt af gesproken in het convenant Bij mij heet mijn ex er afstand van gedaan

ak 26 augustus 2020 - 17:29

ik ben gescheiden in 2019. heb m'n ex uit moeten kopen. huis is nu mijn eigendom. heeft mijn ex dan nog recht op een gedeelte van de waardedaling?

MW 28 augustus 2020 - 06:52

Wanneer krijgen we nu meer informatie over de aanvraag. Graag meer info, .

JV 29 augustus 2020 - 14:33

Als je niet kunt wachten op een brief, onderneem zelf dan wat actie: - De site staat vol met info; - Per 2 september opent men informatiepunten, waar je vrijblijvend naar toe kunt voor al je vragen; - Je kunt 6 dagen per week bellen. Succes!

GM 28 augustus 2020 - 11:40

Parallel aan deze regeling loopt er nog steeds een zaak tegen de NAM van Stichting WAG. Als uit de uitspraak van de rechter straks blijkt dat de gehanteerde percentages door het IMG te laag zijn, worden de percentages dan aangepast en al uitgekeerde bedragen alsnog herzien?

GM 28 augustus 2020 - 11:41

Parallel aan deze regeling loopt er nog steeds een zaak tegen de NAM van Stichting WAG. Als uit de uitspraak van de rechter straks blijkt dat de gehanteerde percentages door het IMG te laag zijn, worden de percentages dan aangepast en al uitgekeerde bedragen alsnog herzien?

AS 3 september 2020 - 12:05

Ik zie de gemeente Tynaarlo niet in de lijst staan van postcodegebied. Komt dat nog of indien dat niet van toepassing is, wil ik graag de procedure weten om bezwaar te maken.

AS 3 september 2020 - 12:41

Ik zie dat de gemeente Tynaarlo 99471 MC niet in de regeling is meegenomen. Komt dat nog of moeten we bezwaar indienen?

Martijn 6 september 2020 - 14:49

Kunnen mijn vrouw en ik allebei de vergoeding waardedalingsregeling aanvragen of is het per huishouden

Martijn 6 september 2020 - 14:49

Kunnen mijn vrouw en ik allebei de vergoeding waardedalingsregeling aanvragen of is het per huishouden

B. Kolman 18 september 2020 - 15:45

Jullie allebei kunnen de aanvraag indienen, en bij elke aanvraag 50%bezit aangeven

Loes 8 september 2020 - 05:58

Klopt het, dat wanneer men de compensatie waardedaling accepteert men in de toekomst geen beroep meer kan doen op vergoeding schadeherstel naar aanleiding van aardbevingen??

Aly Kappen 8 september 2020 - 14:23

Wij hebben ons huis in 2014 gekocht in het aardbevingsgebied. Hoe gaat het dan? Kan iemand mij dat uitleggen?

Johan Noot 8 september 2020 - 18:52

9745 is een postcode die er niet in staat terwijl deze ook in het gebied ligt.... is deze lijst al klaar, of moet deze nog up to date worden gebracht?

Johan Noot 8 september 2020 - 18:53

9745 is een postcode die er niet in staat terwijl deze ook in het gebied ligt.... is deze lijst al klaar, of moet deze nog up to date worden gebracht?

Johan 8 september 2020 - 18:54

valt me op dat er weinig wordt beantwoord...

Johan 8 september 2020 - 18:55

valt me op dat er weinig wordt beantwoord...

Johan 8 september 2020 - 18:55

valt me op dat er weinig wordt beantwoord...

R&R 9 september 2020 - 10:57

Waarom staat onze postcode er niet bij??? 9745DS. Wij hebben ook veel schade in onze buurt!

J. Jofel 9 september 2020 - 16:48

Waarom kun je reageren? Er komen toch antwoorden meer.

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:10

Beste Groninger Gasgedupeerden, Laat u niet voor de zoveelste keer voor gek houden door deze bewezen onzinregeling. In vele gevallen is de werkelijke waardevermindering van uw vastgoed het tienvoudige van wat het IMG u maximaal uit wil keren. De brochure die u per post ontvangen heeft kent tegenstrijdigheden en juridische valkuilen. Trap er niet in, maar start een procedure bij de rechter. Voor de oude schadegevallen kunt u uw claim indienen bij de NAM en procederen via de Civiel Rechter. Heeft u het TCMG of IMG voor nieuwe schades over de vloer gehad, dan kunt u in beroep gaan bij de Bestuursrechter.

Wilbur J. Hollaar 12 september 2020 - 16:10

Beste Groninger Gasgedupeerden, Laat u niet voor de zoveelste keer voor gek houden door deze bewezen onzinregeling. In vele gevallen is de werkelijke waardevermindering van uw vastgoed het tienvoudige van wat het IMG u maximaal uit wil keren. De brochure die u per post ontvangen heeft kent tegenstrijdigheden en juridische valkuilen. Trap er niet in, maar start een procedure bij de rechter. Voor de oude schadegevallen kunt u uw claim indienen bij de NAM en procederen via de Civiel Rechter. Heeft u het TCMG of IMG voor nieuwe schades over de vloer gehad, dan kunt u in beroep gaan bij de Bestuursrechter.

Dave 17 september 2020 - 10:55

Raar, begrijp het niet Vinkhuizen 9743 niet er tussen maar wel rond om onze wijk? Reitdiep en Hoogkerk wel ... Iemand die mij dit kan uitleggen hoe deze regeling werkt kan het zelf niet volgen namelijk .... ???

Abdullah 2 oktober 2020 - 06:42

Ik woon ook in postcode gebied 9743 en heb ook schadevergoeding ontvangen, alsook enkele buren van mij, dus ik vind het ook raar dat wij dan weer niet in aanmerking komen voor de waardedalingsregeling!!

Kees 19 september 2020 - 08:06

Juist tussen 1-1-2018 en 1-1-2019 is mijn Woz met 4% gedaald. Dit heeft in mijn beleving te maken met een beving schade die wij hadden. Wordt dan nog steeds de pijl datum 1-1-2019 gehanteerd?

Kees 19 september 2020 - 08:07

Juist tussen 1-1-2018 en 1-1-2019 is mijn Woz met 4% gedaald. Dit heeft in mijn beleving te maken met een beving schade die wij hadden. Wordt dan nog steeds de pijl datum 1-1-2019 gehanteerd?

B 25 september 2020 - 10:03

Goedemorgen, In mijn dossier staat bij het uit te keren bedrag 0,00. Betekent dit geen recht op vergoeding of is nog niet alles volledig ?

Marieke 28 oktober 2020 - 22:23

Dat hebben wij ook. Heb je een reactie ontvangen?

DB 2 november 2020 - 13:07

Heeft u inmiddels antwoord hierop? ook bij ons geeft hij dit nu aan grrrrrrrrr

harma hogenberg 27 september 2020 - 09:33

9677pc veel schade in straat maar ook onze postcode staat er niet bij. Kun je alsnog 1 jan. 2021 aanvragen?

harma hogenberg 27 september 2020 - 09:33

9677pc veel schade in straat maar ook onze postcode staat er niet bij. Kun je alsnog 1 jan. 2021 aanvragen?

Wijnands 29 september 2020 - 07:47

Wanneer keren jullie het bedrag uit Mvg wijnands

Keizer 30 september 2020 - 16:35

In bovenstaand stuk wordt mij duidelijk dat het gefaseerd mogelijk is/ wordt om per gemeente/ postcode in aanmerking te komen voor een vergoeding/ een vergoeding aan te vragen. Echter lees ik heel veel vragen van mensen in bepaalde gemeentes/ postcodes die niet in de gepubliceerde lijst staan waarop mijn inziens geen duidelijk antwoord gegeven wordt. Kan het zo zijn dat er nog postcodes worden toegevoegd of gemeentes (bijv. Noordenveld) worden toegevoegd? In heel veel postcodes/ gemeentes is er schade geconstateerd door de IMG maar deze postcodes staan niet in de lijst ... Hoe werkt dit? Wordt dit nog herzien? Wordt de gepubliceerde lijst nog aangevuld?

Anjo 3 oktober 2020 - 09:57

Opzich een goed opgezette regeling vind ik! Alleen 1 ding zou ik graag opgehelderd willen hebben.. Wanneer je bewijs hebt van aardbevingsschade (en ook als je niet in de betreffende postcodes woont) Ben je dit verplicht te melden bij de verkoop. Dus dan heb je ten alle tijde een klein beetje schade wat betreft waarde vermindering...

Koos Spakman 6 oktober 2020 - 14:45

Als ik het formulier invul wordt er op een gegeven moment aangegeven dat wanneer je het huis gezamenlijk hebt gekocht je recht hebt op 50% van de waardevermindering. Moet ik dan zowel voor mij als mijn vrouw invullen om op de 100% uit te komen?

James Theme 13 oktober 2020 - 13:52

Dat is een slim trucje om mensen niks te betalen. Lijkt me toch logisch dat alle mensen die schade hebben gehad gewoon hiervoor in aanmerking moeten komen. Zo sluit je het meerendeel uit met een Lulkoek verhaal.

M W 20 oktober 2020 - 19:02

Waarom vallen wij niet onder de regeling want wij hebben wel schade postcode 9681

K.Tuik 27 oktober 2020 - 07:02

Bij de voorwaarden staat onderstaande regel. "In eigendom ten minste op 16- augustus 2012" t/m 2019. Wij hebben ons huis gekocht in begin 2015. Betekent dat wij dan niets krijgen of is daar een aangepaste berekening voor? Uiteindelijk is ons huis toch ook in waarde gedaald , wij wonen al sinds 2015 in het aardbevings gebied.

M 1 november 2020 - 13:34

Ze proberen er gewoon onderuit te komen !

Bobby 1 november 2020 - 13:45

Heb de woning in dec 2013 gekocht, en helemaal gestript en opgeknapt, anno 2020, woning had behoorlijk schade die is uitbetaald in 2017. Taxateur van de gemeente laten komen , woz waarde aangepast in 2019, nu nog in eigendom, hoe zit het met de compensatie !!!!!

vanbeek 1 november 2020 - 17:07

Goedenavond, ik woon in het postcode gebied die recht heeft op de waardedalingsregeling. Heb mijn woning op 6-2014 gekocht. In deze tijd schade gekregen aan mijn woning vandaar dat ik vind dat ik recht heb op een waardedaling! Netjes alles aangevraagd en nu blijkt dat ik recht heb op €0,-!!!! Mijn buren hebben de woning gekocht in 2012 en hebben recht op € 10000. Hoe word dit in hemelsnaam berekent. Meer mensen? kom graag in contact met deze mensen om vervolg stappen te kunnen nemen. n.vanbeek@hotmail.com

vanbeek 1 november 2020 - 17:20

n.vanbeek@live.nl !! geen hotmail.

DB 2 november 2020 - 13:09

hier net zo, snappen er helemaal niks meer van

John 2 november 2020 - 20:44

Ik neem aan dat je in Groningen woont. De berekening is dan heel simpel: ben je eigenaar op peildatum augustus 2012: dan krijg je 2,7%. Ben je hierna eigenaar geworden: dan krijg je niks.

van dijk 1 november 2020 - 17:19

kansloos, zet er dan gewoon bij dat je enkel centen krijgt als je een huis heb gehad in de benoemde postcode gebieden tussen 1900-2013. Alles na 2013 krijgt geen geld... of iedereen die in het gebied woont een compensatie geven of helemaal niemand wat geven.

Lk 2 november 2020 - 15:34

Aankoop grond 2017, huis in aanbouw, huis gereed in 2019, huis verkocht in 2020. hoe zit het in dit geval?

sandra 4 november 2020 - 15:45

ik heb op 1 november direct mijn papieren ingediend en zou allang uitbetaald moeten zijn. 9991 maar nee call centrum is nutteloos om te bellen. Zou graag willen weten wanneer alle dossiers die 1 november ingediend mochten worden ook afgehandeld worden.

Keizer 6 november 2020 - 13:47

In bovenstaand stuk wordt mij duidelijk dat het gefaseerd mogelijk is/ wordt om per gemeente/ postcode in aanmerking te komen voor een vergoeding/ een vergoeding aan te vragen. Echter lees ik heel veel vragen van mensen in bepaalde gemeentes/ postcodes die niet in de gepubliceerde lijst staan waarop mijn inziens geen duidelijk antwoord gegeven wordt. Kan het zo zijn dat er nog postcodes worden toegevoegd of gemeentes (bijv. Noordenveld) worden toegevoegd? In heel veel postcodes/ gemeentes is er schade geconstateerd door de IMG maar deze postcodes staan niet in de lijst ... Hoe werkt dit? Wordt dit nog herzien? Wordt de gepubliceerde lijst nog aangevuld?

J A 15 november 2020 - 14:55

Wij komen niet in de postcodelijst voor, maar wel hebben we een schadevergoeding gehad en hebben ook een dossier nummer die gekoppeld is aan onze woning, hoe zit dat ??

John 17 november 2020 - 08:22

Woon je in een postcodegebied waar minder dan 20% van de huiseigenaren aardbevingsschade heeft gemeld, dan is de stelling van het IMG dat de impact van de aardbevingen binnen het gebied op de woningprijzen gering is. Er is dan geen sprake van imagoschade en deze regeling is niet van toepassing. Alle info is te vinden op deze site, inclusief het onderliggende onderzoeksrapport. Op deze site staat uitgelegd hoe de regeling tot stand is gekomen, inclusief een uitleg van de percentages en een heel dik onderzoeksrapport.

Jaap 16 december 2020 - 23:52

Wij hebben 43 vastgestelde scheuren (tjes) in 3 afzonderlijke meldingen bij NAM ea, 2 dikke rapporten met foto's etc, rechtzaak via arbiter met schadevergoeding, maar onze postcode is niet opgenomen in de lijst.. Waardedaling door de scheuren lijkt duidelijk. Wat te doen??

JA 16 november 2020 - 19:51

Waarom lees ik geen reacties

Oldenburger 3 december 2020 - 15:31

Waarom is postcodegebied 9645ct niet opgenomen voor waardedaling. Er is voor betrokken woning aantoonbare schade vastgelegd in een rapport van ced. Schade uitkering tbv 7000 en 4000 is reeds uitbetaald.

T boven 4 december 2020 - 13:20

In postcode 9682 is heel veel schade genoteerd maar komen niet in waardedaling voor heel vreemd.

T boven 4 december 2020 - 13:20

In postcode 9682 is heel veel schade genoteerd maar komen niet in waardedaling voor heel vreemd.

Bewoner 9743 8 december 2020 - 16:45

Ik ben woonachtig in de postcode 9743. Heb ook behoorlijke schade wat is getaxeerd en bevestigd. Dus is mijn woning minder waard en alle koop huizen in heel Groningen lijden sowieso imago schade. Wanneer komt postcode 9743 in aanmerking? Het klopt niet dat we niet in aanmerking komen

Gravenburger 12 januari 2021 - 10:53

Ik heb met drie woningen te maken gehad in deze periode. 2x verkocht (postcodes 9722 en 9727) en beiden vallen buiten de verzonnen postcode gebieden waardoor ik niet in aanmerking kom voor vergoeding en 1 woning in 2013 gekocht echter hier krijgen we ook geen vergoeding voor omdat de waardedaling al "bij de koop/verkoop" verrekend zou zijn. Oftewel, we pakken je alle kanten op, zowel bij koop als ook verkoop. Dit is een regeling bedoeld om zo weinig mogelijk geld uit te keren aan gedupeerden. Typisch minister Wiebes en consorten. Zal er binnenkort nog een parlementaire enquette gestart worden? Gaan we ons weer "diep schamen"? Zal een minister of staatssecretaris weer het veld ruimen en doorgaan op dezelfde voet?

Kim smit 13 januari 2021 - 16:27

Wij hebben dit huis net gekocht heb ik hier ook recht op ?

Gert Pot 14 januari 2021 - 17:48

Hoe komen jullie aan de vooraf ingevulde data, zoals WOZ Waarde en sinds wanneer ik in het bezit ben van het huis? Ben ik verplicht om dat te wijzigen wanneer het niet klopt?

R 22 januari 2021 - 09:04

Ik heb een woning in de gemeente Tynaarlo met erkende schade, nu zijn er postcodes die recht hebben op een compensatie waardevermindering van de woning... Mijn woning is 2020 getaxeerd en in het rapport staat dat de waarde van de woning kan dalen omdat het in een aardbevingsgebied staat. Ik woon tegen de grens van de provincie Groningen en volgens de organisatie stoppen de bevingen precies op de grens van postcodes en provincies? Als men dit allemaal goed kan onderbouwen aan de hand van postcodes wie er wel en geen recht op heeft begrijpt toch wel dat de bevingen niet stoppen op grensgebieden... je woning krijgt een stempel dat is juist wat je niet wilt. Wat kunnen woningeigenaren met hetzelfde probleem hier aan doen?

Wim 25 januari 2021 - 11:08

Ik woon in een postcodegebied die in aanmerking komt. Kan het ook zo zijn dat er helemaal geen waardevermindering wordt vergoed. Hoor namelijk van gedupeerden dat het is afgewezen ondanks dat ze wel in een schade-postcodegebied wonen. Klopt dit?.