Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Gezamenlijk steunpunt IMG en NCG in Schildwolde

315.jpg

Onlangs opende het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) samen met de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) een steunpunt in Schildwolde. Gedupeerden in het bevingsgebied kunnen er terecht voor zowel hun vragen over schadeafhandeling als versterking van hun woning. Welke vragen passeren er op de steunpunten? En waarom zijn gezamenlijke steunpunten nodig?

Maandagmiddag, steunpunt Schildwolde. Er wapperen twee vlaggen van zowel de NCG als het IMG voor het pand aan de Hoofdweg, op steenworp afstand van de kerk. “We zitten hier voor de derde week op rij om gedupeerden te helpen”, vertelt Jolande Kooistra, gastvrouw Steunpunten bij het IMG.

“Een gezamenlijk loket is wel zo handig”, vindt ze. “Voorheen stuurden we regelmatig mensen met vragen over de versterking met het telefoonnummer van de NCG op pad. Niet ideaal. Nu kunnen we ze direct doorsturen naar de collega’s van de NCG een deur verderop.”

Een goede zet, blijkt direct. De bel gaat. Een man van een jaar of 70 staat voor de deur. Jolande doet verwachtingsvol open. “Komt u voor NCG of IMG?”, vraagt ze. “Dat weet ik toch niet”, is de verbaasde reactie. Zijn vraag blijkt over de versterkingsoperatie te gaan. Jolande kan hem dus direct doorverwijzen naar Ronald Laffra, bewonersbegeleider bij de NCG, die vrolijk zwaait vanuit zijn kamer.

“Deze man kwam naar het steunpunt omdat een aannemer contact met hem had opgenomen over de versterking van zijn boerderij”, vertelt Ronald later. “Het rapport van de NCG met daarin het versterkingsadvies is van even geleden. Daarom wilde hij checken of het allemaal wel klopt. De man is digitaal niet zo vaardig en had behoefte aan een persoonlijk gesprek.”

Parlementaire enquête

Mensen zijn wantrouwend geworden door de aardbevingsproblematiek als gevolg van de gaswinning in het gebied, merkt hij. Het is daags nadat de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen haar rapport heeft gepresenteerd. Daarin staat dat Nederland een ereschuld heeft aan de Groningers en dat de schadeafhandeling ‘milder, makkelijker en menselijker’ moet.

Op de steunpunten is de parlementaire enquête dagelijks onderwerp van gesprek. Op de dag van de presentatie was er ook meer inloop van Groningers die hun verhaal kwijt wilden. “Goed dat de erkenning er nu is, maar Groningers hebben bovenal behoefte aan goede, praktische hulp”, vertelt Ronald.

”De mogelijkheid van menselijk contact is daarbij cruciaal”, vult zijn collega-bewonersbegeleider Annet Westra aan. “Bij een versterkingsoperatie zijn er vaak ook vragen over de fysieke of immateriële schadeafhandeling. Mooi dat we mensen nu direct kunnen doorverwijzen naar het IMG. Voordeel is dat wij de collega’s van het IMG ook beter leren kennen, de lijnen zijn korter.”

Drempel

László Oosting, zaakbegeleider bij het IMG, ziet ook alleen maar voordelen van een gezamenlijk steunpunt. “We kunnen tegenwoordig het dossier van de NCG ook deels inzien. Bij meer inhoudelijke vragen over de versterking verwijzen we mensen nu direct door. Het is nooit fijn om mensen zonder antwoord weg te sturen.” Helemaal gezien de drempel om naar een steunpunt te gaan hoog is, benadrukt Jolande. “Mensen vinden het vaak spannend om een aanvraag doen, er zit veel emotie bij. Als gastvrouw stel ik hen op hun gemak.”

Net als de NCG merken László en Jolande regelmatig dat aanvragers moeite hebben met het digitale proces. “Zojuist kwam een vrouw langs die het niet lukte om de gevraagde documenten te uploaden”, vertelt László. “Samen lukte het wel, de vrouw ging opgelucht de deur uit.” Ook laaggeletterdheid speelt een rol. “Soms merk ik dat mensen informatie niet goed begrijpen. Dan doorlopen we samen het aanvraagproces en licht ik de stappen mondeling toe. Of ik ga thuis langs.”

Complexere aanvraag

Ook Groningers met een complexere aanvraag kunnen terecht op het steunpunt. Een man van een jaar of 30 klopt aan met een vraag over de Waardedalingsregeling, die sinds dit jaar ook geldt in Schildwolde. “Mijn aanvraag is helaas afgewezen gezien ik net drie dagen te vroeg was”, vertelt hij. “Daarnaast is ons huis inmiddels verkocht en ben ik een paar jaar geleden gedeeltelijk eigenaar geworden. Hoe verwerk ik dit alles in de aanvraag?” László loopt met hem de aanvraag door en drukt de man op het hart contact op te nemen bij vragen. 

Niet denken in instanties maar in hulp 

Het liefst zien Jolande en László ook de subsidieorganisatie SNN en welzijnsorganisaties aansluiten op de steunpunten. “We moeten niet denken vanuit instanties, maar vanuit de vragen en zorgen van Groningers”, stelt László. “Groningers willen op een steunpunt graag hun verhaal kwijt. Sommigen gaat de aardbevingsproblematiek niet in de koude kleren zitten. Dan zou het mooi zijn als ze hier ook met een welzijnsorganisatie of aardbevingscoach van de gemeente kunnen praten.”

Bekijk op welke locaties we nog meer steunpunten hebben.

Reageren op dit bericht?

U kunt reageren op dit bericht in ons forum. Klik op het tekstwolkje boven de foto van dit artikel om naar het forum te gaan.