Verder naar inhoud

Mijn dossier en aannemersportaal minder goed bereikbaar

Vanwege onderhoud zijn Mijn dossier en het aannemersportaal tijdelijk minder goed bereikbaar.

Terug naar overzicht

Toen vrienden vertelden dat we op een gasopslag wonen, schrokken we wel even

“We wonen sinds 2,5 jaar in dit huis. Het is geweldig en ik ben er echt trots op. Er zit veel grond bij en de woning is ruim”, zegt Ton. “We houden beiden van ruimte”, vult Fien aan. “Maar we zijn op zoek naar een andere woning. In de buurt van Zuidlaren, zodat ik dichter bij mijn kinderen en kleinkinderen woon.”
Fien Weeber en Ton Bakker staan met warme jassen aan in de zon voor hun rietgedekte boerderij

Het verhaal van:

Fien Weeber (66) en Ton Bakker (71)

In het huis sinds:

2019

Versterking:

1e schade gemeld in december 2020

Plaats:

Langelo

Dossier bij:

NAM, Stichting WAG en IMG

Echt trots

"We wonen sinds 2,5 jaar in dit huis. Het is geweldig en ik ben er echt trots op. Er zit veel grond bij en de woning is ruim", zegt Ton. "We houden beiden van ruimte", vult Fien aan. “Maar we zijn op zoek naar een andere woning. In de buurt van Zuidlaren, zodat ik dichter bij mijn kinderen en kleinkinderen woon."

Van de WAG naar het IMG

  • Fien:

    “We zijn nu in het Steunpunt in Norg omdat ik onder andere een vraag had over de waardedalingsregeling voor mijn oude huis. Ik heb hiervoor dertig jaar lang in Hoogezand gewoond, ook aardig wat aardbevingsschade gehad. Destijds heb ik mij voor de waardevermindering aangemeld bij de WAG (Stichting Waardevermindering Aardbevingen (Groningen red.). Dat leek mij toen de beste oplossing.” “In 2017 is mijn man overleden en kort daarna is er ook nog bij mij thuis ingebroken. Ik had genoeg aan mijn hoofd en wilde er niet al te veel naar omkijken. Maar nu adviseert de WAG om toch voor de regeling van het IMG te gaan omdat de NAM moeilijk doet over mijn dossier. Alleen daarvoor moet ik eerst van de rol af bij de rechtbank. Hoe dat precies zit, weet ik niet. Aan de telefoon bij het IMG wisten ze het antwoord ook niet precies, daarom ben ik nu naar het Steunpunt in Norg gekomen.”

  • Ton:

    “Het is fijn dat je ook fysiek langs kunt komen. Ik ben niet zo handig met computers en had nog een vraag over schade aan een woning die ik verhuur. Binnen een paar minuten was ik geholpen.”

Hij geloofde mij eerst niet

  • Ton:

    “In december 2020 hebben wij de eerste schade aan ons huis gemeld. Ik had echt niet verwacht dat het mijnbouwschade zou zijn. In mijn ogen hadden die scheuren een andere oorzaak. Jarenlang heb ik een eigen aannemersbedrijf gehad, dus ik weet er bouwkundig wel wat van. Ik heb mij er dan ook nooit druk om gemaakt, maar Fien stond erop dat ik het zou melden.”

  • Fien:

    “Hij geloofde mij eerst niet, maar ik wilde het per se melden. In mijn vorige huis had ik ook aardig wat scheuren door de aardbevingen. Je weet het maar nooit.”

Meer dan dertig scheuren

  • Ton:

    “Toen kwam er dus een heel vriendelijke meneer naar onze schades kijken. Bleek dat we wel meer dan dertig scheuren hadden. Hij vond ook nog allemaal schades die ik over het hoofd had gezien.”

  • Fien:

    “Het werd netjes opgelost. We kregen uiteindelijk meer schadevergoeding dan we hadden verwacht.”

Andere verhalen

  • Ton:

    “Na de schadeafhandeling kon ik ook nog met subsidie zonnepanelen op het dak plaatsen. Wij zijn grandioos geholpen, maar we hebben ook vrienden die in Loppersum en Slochteren wonen, daar hoor je wel heel andere verhalen. Wat daar gebeurt vind ik echt heel erg. Zij moeten keer op keer, na elke beving, weer schade melden. Dan snap ik dat sommigen er moedeloos van worden.”