Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Mensen praten er niet graag over

De schadevergoeding hielp Laus Lamain om zijn partycentrum door de coronatijd te helpen. Maar de schade moet toch ook hersteld.
Laus Lamain en zijn vriendin Fia voor de deur van partycentrum Lamain

Het verhaal van:

Laus Lamain

In het huis sinds:

1991

Versterking:

1e schademelding in 2020

Plaats:

Winschoten

Dossier bij:

IMG

Sociale functie

"Partycentrum Lamain is in Winschoten de enige openbare zaal, dus hier komt van alles samen: verenigingen zoals die van de huisvrouwen, het sjoelen en het klaverjassen, vergaderingen, beurzen, feestjes, cursussen en zelfs uitvaarten. Niet zo lang geleden hadden we de begrafenis van een vrouw van 51 jaar, een jaar nadat ze zelf haar vader had begraven. Dan sta je daar wel met de tranen in je ogen. Maar we vervullen in Winschoten dus echt een sociale functie. Iedereen kent ons, wij kennen iedereen, en ook de gemeente is er blij mee.

Ik heb de zaak nu 31 jaar, en alles van de grond af opgebouwd. Sinds een tijdje heb ik een vriendin, Fia, die meewerkt in de zaak. Ik vind het belangrijk dat alles hier altijd brandschoon is, en dat het eten lekker is. Daarom kook ik altijd zelf, zelfs als het voor 200 mensen is. Dan weten mensen tenminste wat ze krijgen. We kunnen van alles maken, dankzij mijn koksopleiding en zeven jaar ervaring in een bowlingcentrum. Hele buffetten met bijvoorbeeld makreel, zalm, kroketten of schnitzels, of een hele barbecue. Ik stel hoge eisen aan de kwaliteit. We koken alles op gas en alles vers. Wat er op je bord ligt komt direct uit de pan. Vind je het eten waardeloos? Dan hoef je niks te betalen. Maar dat is nog nooit gebeurd."

Grote verschillen

"Ik woon naast de zaak, en voor mijn huis hebben we een schadevergoeding gekregen. Zo’n anderhalf jaar geleden volgde de schadevergoeding voor het bedrijfsgebouw. Daar hadden we al wel scheuren in gezien, maar we hadden er nog geen werk van gemaakt. Voor de schadeopname kwamen er een deskundige en een zaakbegeleider langs. Dat ging best prima.

Wel hoor je in je omgeving dat er grote verschillen zijn. De een krijgt bijna niks, de ander krijgt veel, zonder dat nu precies duidelijk is waar het verschil vandaan komt. Volgens mij gaat het vooral om de persoon die langskomt. De deskundige die ons huis bekeek was heel serieus, met een hoop foto’s en heel nauwkeurig kijken. De andere deskundige die naar de zaak kwam kijken, liep er in hoog tempo langs. Mij valt ook op dat mensen er niet graag over praten. Hebben ze een schadevergoeding gekregen, of juist niet? De meeste mensen zeggen niks."

Nette overdracht

"We hebben de schadevergoeding nog niet gebruikt om de schade te herstellen. We konden het geld in de coronatijd beter gebruiken om de kosten te blijven dekken, want die kosten gaan gewoon door. Maar op termijn gaan we het voegwerk van het gebouw zeker opknappen. Zodat ik het bedrijf ooit kan overdragen aan mijn dochter. In goede staat, zoals het hoort."