27 augustus 2020

22 reacties

Steunpunten openen deuren in Appingedam en Loppersum

In september opent het IMG steunpunten in Appingedam en Loppersum. De steunpunten zijn een aantal dagdelen per week open voor inwoners met algemene vragen over mijnbouwschade en schaderegelingen. Het is de bedoeling om in de loop van het jaar ook in andere aardbevingsgemeenten steunpunten te openen.

De steunpunten openen juist nu hun deuren omdat per september de waardedalingsregeling van start gaat in Appingedam en Loppersum. In het steunpunt zijn zaakbegeleiders van het IMG aanwezig die vragen kunnen beantwoorden over de schadeafhandeling, toelichting kunnen geven op de waardedalingsregeling en bijvoorbeeld ook ondersteuning kunnen bieden bij het doen van een aanvraag voor de regeling. Daarnaast is het een plek waar inwoners hun verhaal kunnen doen.

Appingedam

In Appingedam is het steunpunt in het ASWA gebouw aan de Burgemeester Klauckelaan 16. Vanaf 2 september zijn inwoners welkom op woensdagmiddag van 13:00 tot 17:00 uur en op donderdag van 16:00 tot 20:00 uur.

Loppersum

Ook in Loppersum gaat het steunpunt op 2 september van start. Elke woensdagochtend van 09:00 tot 13:00 uur en iedere vrijdagmiddag van 13:00 tot 17:00 uur zijn inwoners welkom in Ons Dorpshuis, Wirdumerweg 21.

Aanmelden is op beide locaties niet nodig. Uiteraard houden we ons wel aan alle coronamaatregelen, waaronder het houden van 1,5 meter afstand.

Steunpunten in andere aardbevingsgemeenten

De ervaringen bij de steunpunten in Appingedam en Loppersum gebruikt het IMG voor de nog op te richten steunpunten in de andere aardbevingsgemeenten. De steunpunten gaan ook een rol spelen bij de uitvoering van de regeling voor de vergoeding van immateriële schade. Deze regeling gaat in 2021 van start.

Reageren

Mw 28 augustus 2020 - 10:38

Wanneer komen jullie nu eens eindelijk met meer informatie over de aanvraag van de Waardedalingsregeling. Duurt nu wel heeeeeeeeel lang. Maar dat zijn we wel gewend van jullie.

saabje96 28 augustus 2020 - 12:35

Eens en geldt nu ook voor smartengeldregeling; vind dit met name lastig waar het gaat om de mate waarin je als "cliënt" nog bewijs kunt aanleveren maar neem ook aan dat IMG zich dat realiseert bij de afwikkeling van claims; sowieso heeft IMG al aangegeven dat rente wordt berekend , uitgaande van de ooit geplande startdatum 1 juli 2020 ;wettelijke rente is echter historisch laag, denk ik zo

bas 31 augustus 2020 - 11:43

wettelijke rent is 2%

John 1 september 2020 - 13:45

precies, en "startdatum" voor deze wettelijke rente is 1 januari 2019.

Dp 29 augustus 2020 - 06:21

Nog 2 dagen, maar je hoort helemaal niks, Waar blijft die brief? Of bedoelde jullie 1 september 2029.

rutte 29 augustus 2020 - 13:46

net ff heen gebeld Hoe lang dat nog duurt.... volgende week dinsdag kan je het aanvragen en over 8 week centen op rekening

bas 31 augustus 2020 - 11:44

rutte ben jij eigenaar geweest vanaf 01.01.2012 tm 01.01.2019? ben benieuwd wat eigenaren vergped krikgen die net als ik het huis na 2015/16 heeft gekocht

Rutte 1 september 2020 - 10:28

Wij wonen in de meest getroffen postcode.... alles wordt hier gesloopt om ons heen. We hebben recht op 9.2% schade vergoeding....zonet de aanvraag gedaan blijkt dat we maar 5.49% krijgen...... hoe kan dit nou mogelijk zijn dan gvd

bas 1 september 2020 - 14:59

@Rutte ik zou alle aardbevingen optellen. Lijsten zijn te vinden via buien radar even googlen op aardbevingen 2013, 2014, 2015, 2016 etc.. Ik woon sinds juni 2016 in Harkstede en als ik alle aardbevingen optel kom ik op 10 uit! Niet zomaar iets goedkeuren

Jenny, IMG 10 september 2020 - 17:30

Voor het bepalen van uw schade door waardedaling zijn er een aantal  feiten waarmee we rekenen. Een ervan is de periode waarin u eigenaar bent geweest in de tijd dat de waardedaling zich heeft voortgedaan. Op www.schadedoormijnbouw.nl/waardedalingsregeling/methodiek vindt u er meer informatie over.

Hebk 1 september 2020 - 13:20

Het blijkt dat de waardedaling helemaal niet per postcode gaat, maar per huis. Dus het minimale percentage per gemeente, wat in een tabel staat, is dus niet waar. Het gaat erom hoeveel bevingen je te verduren hebt gehad en daarmee wordt 0,92% per beving gerekend, dus heb je 2 bevingen gehad, krijg je 1.84 % waardedaling compensatie.. Ook al is het minimum van je postcode 6.6%. Hier klopt iets niet volgens mij..

John 1 september 2020 - 14:10

Lastig te beoordelen en afhankelijk van het aankoopmoment van de woning. In jouw geval lijkt het erop dat je de woning gekocht hebt na 16 augustus 2012. Anders had je (naast een eventuele schadevergoeding per beving) sowieso recht op een "vaste" vergoeding door imagoschade van minimaal 2,7%.

Hebk 1 september 2020 - 14:45

Dat klopt. Dank.

bas 1 september 2020 - 14:54

Hebk ik zou alle aardbevingen optellen. Lijsten zijn te vinden via buien radar even googlen op aardbevingen 2015, 2016 etc.. Ik woon sinds juni 2016 in Harkstede en als ik alle aardbevingen optel kom ik op 10 uit! Niet zomaar iets goedkeuren

Jenny, IMG 10 september 2020 - 17:30

De percentages zijn bepaald per postcode inclusief twee letters. Omwille van de privacy hebben we echter op wijk en dorpsniveau (viercijferige postcode zonder letters). Daarnaast berekenen we op basis van enkele specifiek voor uw situatie van toepassing zijnde gegevens wat voor u de vergoeding is. Dan gaat het bijvoorbeeld over de vraag wat de waarde van uw woning is en over welke periode u eigenaar bent of bent geweest.

Bart 1 september 2020 - 20:12

Mensen die tussen 2012 en 2019 een huis gekocht hebben in het aardbevingsgebied worden zwaar teleurgesteld met de percentages die berekend worden . Klopt totaal niet met wat op jullie site staat per postcode . Of de mensen die hun huis verkocht hebben zijn zwaar genaaid door de waardeverminderingsregeling die de NAM toen hanteerde. Dit scheelt gewoon €10000 !!!als je deze periode op hetzelfde adres had gewoond.

Bas 2 september 2020 - 06:21

Hi Bart, met gestrekt been er tegenin gaan. Op de website staat aangegeven; Voor de verkoper De verkoper krijgt het imago-effect vergoed (circa 2,7 procent) plus driemaal het effect van een beving. Het effect van een beving op de waarde is 0,92% per beving gebleken in de periode 16 augustus 2012 tot 1 januari 2019. In totaal is het percentage waardedaling of verminderde waardeontwikkeling daarmee 5,49%. Dit wordt gerekend over de verkoopprijs. Vervolgens wordt er wettelijke rente gerekend vanaf die verkoopdatum. Voor de verkoper kan daarmee de schade worden bepaald. Voor de koper De koper heeft geen imago-effect geleden. Verondersteld mag worden dat de koper juist minder heeft betaald voor een woning. Wel heeft de koper na aankoop nog tweemaal met bevingen te maken gehad, wat leidde tot tweemaal 0,92% = 1.85% waardeverschil in de periode 1 januari 2015 tot 1 januari 2019. Er wordt gerekend met de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2019. Met het percentage kan zo de schade worden vastgesteld. Vervolgens wordt er wettelijke rente gerekend vanaf peildatum 1 januari 2019. Voor de helderheid: als de eigenaar de woning niet had verkocht, was in dit geval het percentage waardedaling 5,49 plus 1,85 = 7,34 procent geweest over de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2019. Anders gezegd, dan had de eigenaar het totale nadeel geleden van het imago-effect plus het effect van alle bevingen bij elkaar opgeteld. Ik heb mijn woning in 2016 gekocht en ga alle gerelateerde bevingen bij elkaar optellen.

Peter 4 september 2020 - 15:33

Helemaal mee eens. Alsof die mensen die in die tijd hun huis verkocht hebben een andere keuze hadden. Je was nog enigszins tevreden met enige compensatie maar hebt daarmee het recht voor deze regeling verspeeld. Dat is krom. Trek de reeds ontvangen compensatie er gewoon vanaf. Dat is veel eerlijker.

rutte 1 september 2020 - 23:16

img heeft de zaakjes nog niet goed in orde.....das wel duidelijk nu we de aanvraag hebben gedaan..... Of zijn jullie nou egt achterlijk om ons 10.000 Euro te weinig te laten uitkeren?

Bas 2 september 2020 - 06:26

Hi Rutte, met gestrekt been er tegenin gaan. Op de website staat aangegeven; Voor de verkoper De verkoper krijgt het imago-effect vergoed (circa 2,7 procent) plus driemaal het effect van een beving. Het effect van een beving op de waarde is 0,92% per beving gebleken in de periode 16 augustus 2012 tot 1 januari 2019. In totaal is het percentage waardedaling of verminderde waardeontwikkeling daarmee 5,49%. Dit wordt gerekend over de verkoopprijs. Vervolgens wordt er wettelijke rente gerekend vanaf die verkoopdatum. Voor de verkoper kan daarmee de schade worden bepaald. Voor de koper De koper heeft geen imago-effect geleden. Verondersteld mag worden dat de koper juist minder heeft betaald voor een woning. Wel heeft de koper na aankoop nog tweemaal met bevingen te maken gehad, wat leidde tot tweemaal 0,92% = 1.85% waardeverschil in de periode 1 januari 2015 tot 1 januari 2019. Er wordt gerekend met de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2019. Met het percentage kan zo de schade worden vastgesteld. Vervolgens wordt er wettelijke rente gerekend vanaf peildatum 1 januari 2019. Voor de helderheid: als de eigenaar de woning niet had verkocht, was in dit geval het percentage waardedaling 5,49 plus 1,85 = 7,34 procent geweest over de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2019. Anders gezegd, dan had de eigenaar het totale nadeel geleden van het imago-effect plus het effect van alle bevingen bij elkaar opgeteld. Ik heb mijn woning in 2016 gekocht en ga alle gerelateerde bevingen bij elkaar optellen.

Jenny, IMG 13 oktober 2020 - 20:30

Ik weet niet wat maakt dat u denkt dat de uitkering te laag is. Hier vindt u hoe de berekening wordt gedaan met enkele voorbeelden. https://www.schadedoormijnbouw.nl/waardedalingsregeling/methodiek/hoe-wordt-het-berekend. Ook is het belangrijk dat alle eigenaren van het pand een aanvraag doen met behulp van hun eigen DigiD. Bijvoorbeeld als u gehuwd bent en samen op de koopakte staat, vraagt u beide aan. Wanneer u de aanvraag gedaan hebt en de beschikking ontvangt, maar hiermee niet akkoord bent, kunt u bezwaar indienen. 

Vrijstaandhuis 28 september 2020 - 09:11

Wij wonen vanaf juni 2013 in ons huis, hebben genoeg bevingen boven de 2.0 over ons heen gekregen maar we krijgen 0.92% Dikke lulkoek, ze proberen je te naaien waar je bij staat!! Gasveld links van ons dorp en gasveld rechts van ons dorp.