De Commissie start een apart traject voor schademeldingen die bij het CVW zijn gedaan en waar ook al een deskundige is geweest. Het gaat om 1.935 dossiers, waarvan we het gros voor het einde van dit jaar verwachten te hebben afgehandeld. Daarmee komt er voor een grote groep een einde aan een periode van lang wachten.
Bij onze start op 19 maart 2018 namen wij 13.472 aanvragen voor schadevergoeding over van het Centrum Veilig Wonen. Bij circa 1.935 van deze dossiers had het CVW al een schade-opname laten doen door een deskundige. Als zo’n dossier compleet is en de bewoner ermee instemt, hoeven we mogelijk geen nieuwe deskundige te sturen. Dat scheelt tijd en moeite en betekent dat we ook eerder aan andere dossiers kunnen beginnen. Deze week gaan de eerste vijftig adviesrapporten naar bewoners.
Schademelder
Hoewel er bij deze dossiers meestal geen deskundige meer op het adres hoeft langs te komen, wijst de Commissie de bewoner wel een deskundige toe die op basis van de ruwe data en het oude schaderapport advies uitbrengt. Net als in de gewone procedure leggen we de naam van deze deskundige echter eerst aan de bewoner voor, zodat die ons met een zienswijze om toewijzing van een andere deskundige kan vragen.
Verder verloopt de procedure eveneens net als bij een reguliere aanvraag voor schadevergoeding. Zo hanteren we het zogenoemde bewijsvermoeden. Het bewijsvermoeden houdt in dat de Commissie er in beginsel van uit gaat dat fysieke schade aan een gebouw die naar haar aard veroorzaakt zou kunnen zijn door bodembeweging in het Groningenveld een gevolg is van de mijnbouwactiviteiten.En we berekenen de schade volgens het calculatiemodel dat we ook bij alle andere aanvragen voor schadevergoeding toepassen.
Bij nieuwe schademeldingen
De dossiers verschillen wel van elkaar. Zo is er bij ongeveer 300 van deze gevallen in de tussentijd ook een nieuwe schademelding gedaan bij ons. In die gevallen komt er alsnog een deskundige langs om de nieuwe schade op te nemen. Zo mogelijk kan de deskundige deze nieuwe informatie samenbrengen met het oude dossier en handelt de Commissie de schade als één geheel af.
We hebben ons ten doel gesteld om 1.500 van de 1.935 dossiers voor het einde van dit jaar te hebben weggewerkt. In januari 2019 hopen we ook de andere aanvragen tot schadevergoeding te hebben afgehandeld.
-
Welke situaties kunnen zich nu voordoen?
- Aanvragen ingediend vóór 5 november waar vergoeding voor waardedaling werd toegekend, maar waar blijkt dat er sprake is van uitgevoerd of nog uit te voeren sloop en nieuwbouw. De vergoeding wordt bij deze groep niet teruggevorderd. Gelijke gevallen moeten immers gelijk worden behandeld. Dit vloeit voort uit het feit dat de minister verzocht geen vergoeding terug te vorderen en de kosten daarvan voor zijn rekening te nemen.
- Aanvragen ingediend ná 5 november. Er is dan expliciet in de procedure ‘nee’ geantwoord op de vraag of de aanvrager bekend is met sloop en nieuwbouw op zijn adres. Als het adres ook niet voorkomt op de dan aanwezige NCG-lijst, keert het IMG vergoeding uit. Als later het adres alsnog op de NCG-lijst komt, zal het IMG onderzoeken of de aanvrager had kunnen weten dat er sprake is van sloop en nieuwbouw. In die gevallen vordert het IMG de vergoeding terug, waarbij waar nodig maatwerk zal worden toegepast in de wijze waarop.
- Aanvragen voor vergoeding van waardedaling ingediend én besloten door het IMG vóórdat de NCG een toezegging doet over sloop en nieuwbouw worden door het IMG vergoed. Als voorafgaand aan besluitvorming door het IMG wel al wordt doorgegeven door de NCG dat sloop en nieuwbouw zijn toegezegd, dan wijst het IMG de aanvraag af.
-
Hoe wordt het gemiddelde berekend?
Het gemiddelde voor het IMG wordt gebaseerd op het gemiddelde cijfer dat voor de afhandeling van fysieke schade wordt gegeven en op het gemiddelde cijfer dat voor waardedaling wordt gegeven. Daarbij wordt meegewogen hoeveel besluiten het IMG nam voor die specifieke regeling. Hiermee zegt het gemiddelde zo veel mogelijk over de beleving van alle aanvragers over alle besluiten.
Na het besluit over een aanvraag tot vergoeding van fysieke schade is daarbij de vraag: “Welk rapportcijfer geeft u het besluit dat u ontvangen heeft?” Sinds de start van de meting (juni 2019) gaven 8.000 respondenten een 7,7.
Na een besluit over een aanvraag voor Waardedaling is daarbij de vraag: “Hoe tevreden bent u over het indienen en afhandelen van uw aanvraag?” Sinds de start van deze meting (november 2020) gaven 6.752 respondenten een 8,1.Aangezien de respons op het verzoek om een reactie op de enquête voor beide regelingen hoog is (meer dan 25 procent voor de enquête over het besluit), worden beide cijfers als representatief beschouwd voor de beoordeling van een van beide regelingen. Maar de aantallen besluiten over de regelingen kennen getalsmatig geen gelijke omvang.
Het totaalaantal besluiten van het IMG voor beide regelingen is momenteel 107.606. Er zijn 58.141 besluiten (54 procent van alle besluiten) genomen over aanvragen tot vergoeding van fysieke schade. Er zijn 49.465 besluiten (46 procent van alle besluiten) genomen over aanvragen tot vergoeding van waardedaling.
Bij het bepalen van het gemiddelde weegt het cijfer voor fysieke schade daarom voor 54 procent mee en voor waardedaling 46 procent. Het doorlopende (over de hele periode), gewogen (afgezet tegen het aantal besluiten) gemiddelde voor de besluiten van het IMG komt daarmee op: 7,9, gebaseerd op in totaal ruim 14.500 respondenten.
-
Wie wordt wanneer om een mening gevraagd?
Als het IMG een e-mailadres heeft van een aanvrager wordt altijd ergens in de procedure een enquête gestuurd. Uitzondering vormen de adressen waar woningcorporaties en vastgoedbeheerders als eigenaar staan geregistreerd.
Bij de regeling voor fysieke schade kan er op verschillende momenten in de procedure een enquête volgen: na de schade-opname, na het adviesrapport en na het besluit. Al binnen enkele dagen na het besluit wordt het verzoek gestuurd.
Wie gebruikmaakt van meerdere regelingen, krijgt ook meerdere enquêteverzoeken. Zowel na een besluit voor de regeling fysieke schade wordt om een mening gevraagd als ook na een besluit over een aanvraag over waardedaling. Het zijn immers verschillende regelingen met verschillende procedures.
-
Waarom heb ik geen enquête gekregen en kan het alsnog?
Als het goed is, krijgt ieder adres een enquêteverzoek, mits er een e-mailadres bekend is. Nu kan het wel zijn dat er op een adres meerdere aanvragen worden gedaan. Om overlast te beperken, sturen we eenzelfde soort enquête nooit twee keer binnen drie maanden naar dezelfde persoon. Zo kan het dus voorkomen dat iemand niet gevraagd is om te reageren voor een bepaald besluit. Daarnaast kan er altijd iets misgaan zijn met de mail, waarbij een enquête bijvoorbeeld in de map ‘ongewenste mail/reclame’ belandde of geheel weg gefilterd werd door mailsystemen.
Momenteel is niet voorzien dat een enquête alsnog verstuurd en ingevuld kan worden. We willen de meting liefst in zo vergelijkbaar mogelijk situaties laten plaatsvinden (bijvoorbeeld kort na een besluit). Als er alsnog veel andere mensen aangeven een enquête te willen invullen waar dat niet gelukt is, gaan we wel bekijken wat er mogelijk is.
-
Wat hebben aanvragers precies gezien?
Maximaal 60 aanvragers hebben een overzicht gezien van schadedossiers. Schadezaken worden per 10 tegelijk getoond met het schadenummer, schadeadres, indieningsdatum van de schade, de schadezaak en de status van de schadezaak.
-
Konden de aanvragers de informatie van andere dossiers wijzigen?
Nee, de informatie kon niet gewijzigd worden.
-
Konden de aanvragers door het dossier van een ander bladeren?
Nee, er was een overzicht zichtbaar, geen inhoud van dossiers. Dossiers van anderen konden niet worden ingezien.
-
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Op dit moment is het nog niet duidelijk wat de oorzaak van de storing is, dat zijn we aan het onderzoeken. Het belangrijkste is dat de storing is verholpen en dat dossiers van andere aanvragers niet meer zichtbaar zijn.
-
Wat betekent dit voor mijn dossier?
Alle dossiers zijn beveiligd en alleen toegankelijk met de juiste inloggegevens. Hierdoor is het niet mogelijk om dossiers van andere aanvragers in te zien. Uw dossier is dus alleen toegankelijk met uw eigen inloggegevens.