15 juni 2021

24 reacties

784 meldingen fysieke schade, 241 meldingen waardedaling

Afgelopen week kwamen er 784 nieuwe meldingen binnen van fysieke schade (scheuren in muren o.a.), 782 zijn er afgehandeld. Er kwamen 241 aanvragen voor de Waardedalingsregeling binnen, 717 werden er afgehandeld. Schademelders beoordelen het IMG met gemiddeld een 7,9 na een besluit over hun aanvraag.

Het IMG heeft in totaal nu 1.036 miljoen euro schadevergoeding toegekend, een stijging van 12,8 miljoen euro ten opzichte van vorige week. Voor fysieke schade is er 640 miljoen euro toegekend, voor waardedaling 396 miljoen euro.

Afhandelingsduur schademeldingen

De verwachte doorlooptijd (afhandelingsduur) van een reguliere schademelding is circa 168 dagen. Dit is ruim onder de doorlooptijd van maximaal 182 dagen die het IMG zich ten doel heeft gesteld. Het aantal schade-opnames  bedroeg 886, het aantal adviesrapporten bedroeg 768.

Gerealiseerde doorlooptijd fysieke schademeldingen

Om de  voortgang te meten wordt ook de daadwerkelijk gerealiseerde doorlooptijd berekend. De laatste 2500 besluiten werden in circa 132 dagen afgehandeld. Het gaat hier om de zogenoemde ‘mediaan’, wat betekent dat er uitschieters zijn naar boven en naar beneden. Bij deze besluiten is het bij 70 procent van de schademeldingen gelukt die binnen een half jaar af te handelen. Er wordt extra geïnvesteerd in het afhandelen van de oudste schademeldingen. Er zijn nu 432 (52 meer dan vorige week) openstaande schademeldingen meer dan twee jaar oud. 

Besluit fysieke schade

Er zijn nu 75.973 besluiten genomen over 85.063 aanvragen voor fysieke schade (per besluit worden soms meerdere aanvragen op een adres afgehandeld), 5.395 besluiten betroffen een afwijzing (7,1 procent). Afgelopen week werden 18 aanvragen afgewezen, 2,5 procent van het aantal besluiten in die week.

Besluiten Waardedalingsregeling

In totaal zijn er 94.914 aanvragen ingediend voor de Waardedalingsregeling door 81.739 aanvragers (een aanvrager kan meerdere huizen in bezit hebben (gehad)). Er zijn nu in totaal 88.394 aanvragen afgehandeld, waarbij 22.326 aanvragen zijn afgewezen (circa 25 procent van het totaal).

Gemiddelde beoordeling van aanvragers

De totale beoordeling van het IMG is momenteel een 7,9, gebaseerd op 22.454 reacties sinds de start van de metingen. Het gemiddelde voor besluiten voor fysieke schade is sinds de start een 7,7. Afgelopen week was dit een 7. Voor waardedaling is de beoordeling na een besluit nu gemiddeld een 8. Afgelopen week was dit een 7,2.

Bezwaren

Afgelopen week kwamen er 17 bezwaren binnen op besluiten fysieke mijnbouwschade. Het percentage bezwaren op besluiten is licht gedaald naar 4,3 procent. Voor waardedalingsbesluiten kwamen er 28 bezwaren binnen. Het aantal ontvangen bezwaren op besluiten voor die regeling is nu 5,9 procent.

Reageren

Mark 15 juni 2021 - 17:03

Wanneer worden de dossiers die on hold stonden een keer behandeld? Ik wacht nu al 7 maanden op de uitkomst.

Martin, IMG 18 juni 2021 - 10:11

Hallo Mark, het verschilt per dossier en reden van on hold staan. Als het gaat om eenduidigheid, verwachten we vanaf begin juli in ieder geval verder te kunnen. Als het gaat om diepe bodemdaling, zijn we afhankelijk van de oplevering van het advies van Deltares. Dat wordt wel deze zomer verwacht.

Eva 21 juni 2021 - 11:13

@ Martin de dossiers die on hold staan ivm eenduidigheid worden die afgehandeld op datum van aanvraag? En wordt er van jullie uit ook druk gezet op de bureau's , want ik mag toch hopen dat de dossiers wel binnen 15 maanden worden afgehandeld. De vakantie komen er aan... dus minder bezetting.

K 15 juni 2021 - 22:38

Mee eens. Ik wacht al anderhalf jaar. Geen enkele communicatie hierover.

Mark 16 juni 2021 - 08:36

Maar ondertussen worden nieuwe meldingen sneller behandeld dan die van ons…

Marijanne 17 juni 2021 - 11:31

Hier net zo.. klinkt een beetje als vette pech! Buren die half jaar later later schade hebben gemeld en alles al rond hebben. Verkeerde lot, klopt niks van..

Dick 22 juni 2021 - 19:00

Laat Martin daar eens op reageren....

Janneke 16 juni 2021 - 09:42

Hoe zit het eigenlijk met de afhandelingstermijn van de aanvraag voor bijkomende kosten? Die termijn is ook alweer verstreken. Terwijl we geen verlenging beslistermijn ontvangen. @img

Martin, IMG 18 juni 2021 - 10:11

Hallo Janneke, ik kan niet in jouw dossier kijken. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met jouw zaakbegeleider.

Wen 25 juni 2021 - 06:56

Als ik contact met de zaakbegeleider opneem word er alleen maar gezegd ik kan niks zeggen waarom het onhold is gezet, ik zet het intern door, en weer 4 weken verder, wat heb ik aan zo’n zaakbegeleider.

Piet 16 juni 2021 - 17:17

Waar kun je de beslistermijnen van het IMG vinden? Ik heb al maanden een zienswijze lopen en nog steeds geen reactie. Op een ander dossier hetzelfde met een bezwaar.. Hoor ik ook niets van..

Martin, IMG 24 juni 2021 - 10:53

Hallo Piet, de beslistermijn op een zienswijze verschilt per dossier en situatie. Daarom geven wij geen termijn waarbinnen een reactie komt op jouw zienswijze. Het beste kun je hierover contact opnemen met jouw zaakbegeleider.

M 17 juni 2021 - 08:18

Onze zienswijze loopt ook al 7 maanden. Het bestuur van het IMG kan schijnbaar niet beslissen hoe ze om moeten gaan dat al mijn buren identieke schades hebben en dit bij alle buren hebben uitgekeerd. We wonen in dezelfde woningen, die tegelijkertijd zijn gebouwd door hetzelfde bouwbedrijf…Terwijl alles in ons schaderapport is afgewezen op basis onjuiste aannames, onmogelijke verklaringen en eigenaardigheden om niet uit te keren…

Martin, IMG 24 juni 2021 - 10:54

Ik snap dat u graag duidelijkheid wilt. Ik kan helaas niet in uw dossier kijken. Ik adviseer u om hierover contact op te nemen met uw zaakbegeleider.

Img 17 juni 2021 - 18:33

Dikke ratten bij img op elke afdeling daarzo.... Zelfs op afdeling bezwaarschrift zijn het dikke oplichters,wij hebben recht op waardedaling de buurman krijgt 20.000 en wij in de zelfde situatie krijgen 0,0...

Arie 18 juni 2021 - 15:13

Waarom hebben mensen in het postcodegebied 9641-9648 geen recht op vergoeding waardedaling? Als er sprake is van bevingsschade dan is de woning toch structureel te hoog gewaardeerd geweest in de afgelopen jaren voor de OZB? Dat geld ben je als bewoner/eigenaar gewoon kwijt. Na schadeherstel krijgt de woning feitelijk de huidige OZB waarde. Is het niet eerlijker om iedereen die een vergoeding heeft gekregen voor bevingsschade ook in aanmerking te laten komen voor de waardedalingsregeling?

Martin, IMG 24 juni 2021 - 10:54

Hallo Arie, ik verwijs je hiervoor graag naar de volgende pagina op deze website: https://www.schadedoormijnbouw.nl/waardedalingsregeling/methodiek

Snap er niks van 18 juni 2021 - 15:40

In 9651 zelfde verhaal.vomplete gemeente doet mee behalve 9651

Appingedam! 18 juni 2021 - 19:18

Als het img hier al moeilijk doet met waardedaling krijgt de rest van de postcodes buiten Appingedam en Loppersum al helemaal geen rooie cent

Thomas 19 juni 2021 - 11:38

@Martin, reactie op 2000 dossiers on hold ivm actualisatie beoordelingskader: uiteraard moeten jullie alle dossiers opnieuw beoordelen... maar mijn punt is waarom dat allemaal zolang moet duren. Ze zijn in principe al klaar maar moeten enkel langs een ander (betwistbaar!) meetlatje gelegd worden. 1 aangepast puntje... En dan pas begin juli daarmee kunnen beginnen?! En communiceer dat dan gewoon naar de gedupeerden!

MvA 19 juni 2021 - 22:08

Het heeft niet veel zin om hier te reageren, de IMG afdeling communicatie en je zaakbegeleider kan niets voor je betekenen, ze volgen gewoon afwerklijstjes en hebben ruimte om af te wijken. Het is zaak om een klacht of bezwaar in te dienen bij de ministeries EZK of BZK dan wel de bestuurders in de provincies en Tweede Kamerleden. Zij zijn de wetgevende en controlerende macht waar IMG naar moet handelen. En wij als gedupeerden moeten met de klachten de druk opvoeren en tegenmacht geven. Dat kan ook op individuele basis naast het goede werk van BC Gasberaad. Dus schroom niet.

MVA 20 juni 2021 - 21:06

Jij hebt het door hoe het img werkt. Dikke stumpers daar bij het img.

Winschoten 22 juni 2021 - 12:12

Hoi Martin, het blijft frustrerend dat wij anderhalf jaar al wachten op een adviesrapport vanwege on hold en dat mijn schoonvader ( woonachtig 100 meter ( verderop) een maand geleden een melding heeft gedaan en zelfs nu al een adviesrapport heeft. Dit is toch niet uit te leggen?

Martin, IMG 24 juni 2021 - 11:00

Uw adviesrapport wijkt vermoedelijk af van de adviesrapporten bij u in de buurt. Het kan zijn dat het adviesrapport van uw schoonvader geen afwijking vertoonde en die van u wel. Dit is precies de reden waarom het IMG afwijkende adviesrapporten nader wil bekijken.