24 augustus 2021

47 reacties

Weekcijfers: 518 meldingen fysieke schade, 207 meldingen waardedaling

Afgelopen week kwamen er 518 nieuwe meldingen binnen van fysieke schade (scheuren in muren o.a.), 247 zijn er afgehandeld. Vanwege vakantiebezetting is dat lager dan de afgelopen weken. Er kwamen 207 aanvragen voor de Waardedalingsregeling binnen, 598 werden er afgehandeld. Schademelders beoordelen het IMG met gemiddeld een 7,9 na een besluit over hun aanvraag. 

Personen kijken naar beschadiging in muur van huis

Het IMG heeft in totaal nu 1,134 miljard euro schadevergoeding toegekend, een stijging van ongeveer 5,4 miljoen euro ten opzichte van vorige week. Voor fysieke schade is er 703 miljoen euro toegekend, voor waardedaling 431 miljoen euro.

Afhandelingsduur schademeldingen

De afgelopen weken is de werkvoorraad opgelopen. Dit kwam vooral doordat veel dossiers wachten op de invoering van de vaste vergoeding voor eenvoudige eerste schades. Hierdoor zal het langer duren totdat een nieuwe aanvraag aan de beurt is. De verwachte doorlooptijd voor fysieke schade bedraagt nu 200 dagen. Deze wordt berekend met de gegevens van de laatste 3 weken. Dat is meer dan de 182 dagen waar het IMG minimaal naar streeft. Het IMG blijft hard werken om deze doorlooptijd de komende periode verder omlaag te brengen. Het aantal schade-opnames bedroeg 495, het aantal adviesrapporten bedroeg 652.

Gerealiseerde doorlooptijd fysieke schademeldingen

Om de voortgang te meten wordt ook de daadwerkelijk gerealiseerde doorlooptijd berekend. De laatste 2500 besluiten werden in circa 168 dagen afgehandeld. Het gaat hier om de zogenoemde ‘mediaan’, wat betekent dat er uitschieters zijn naar boven en naar beneden. Bij deze besluiten is het bij 54 procent van de schademeldingen gelukt die binnen een half jaar af te handelen. Er zijn nu 584 (7 meer dan vorige week) openstaande schademeldingen meer dan twee jaar oud.

Besluit fysieke schade

Er zijn nu 83.138 besluiten genomen over 92.793 aanvragen voor fysieke schade (per besluit worden soms meerdere aanvragen op een adres afgehandeld), 5.896 besluiten betroffen een afwijzing (7,1 procent). Afgelopen week werden 29 aanvragen afgewezen, 14,9 procent van het aantal besluiten in die week.

Besluiten Waardedalingsregeling

In totaal zijn er 97.137 aanvragen ingediend voor de Waardedalingsregeling door 83.336 aanvragers (een aanvrager kan meerdere huizen in bezit hebben (gehad)). Er zijn nu in totaal 94.236 aanvragen afgehandeld, waarbij 23.382 aanvragen zijn afgewezen.

Gemiddelde beoordeling van aanvragers

De totale beoordeling van het IMG is momenteel een 7,9, gebaseerd op 23.507 reacties sinds de start van de metingen. Het gemiddelde voor besluiten voor fysieke schade is sinds de start een 7,7. Afgelopen week was dit een 6,6. Voor waardedaling is de beoordeling na een besluit nu gemiddeld een 8. Afgelopen week was dit een 7.

Bezwaren

Afgelopen week kwamen er 16 bezwaren binnen op besluiten fysieke mijnbouwschade. Het percentage bezwaren op besluiten is gelijk gebleven op 4,2 procent. Voor waardedalingsbesluiten kwamen er 27 bezwaren binnen. Het aantal ontvangen bezwaren op besluiten voor die regeling is 5,8 procent.

 

Reageren

Img 24 augustus 2021 - 20:05

Wanneer kunnen de rest van de gedupeerden immateriële schade vergoeding aanvragen???. We zijn al een half jaar verder en nog geen duidelijkheid....

Martin, IMG 1 september 2021 - 12:30

Binnenkort verschijnt er een update over de regeling immateriële schade op onze website.

Maria 2 september 2021 - 20:09

Binnenkort? Wat is dat? 2 weken, 6 maanden, 2 jaar??? Martin hou aub op, je voegt geen meerwaarde toe. Laat aub iemand reageren die wel concrete antwoorden kan verschaffen.

Arie 25 augustus 2021 - 11:17

Ik stel de vraag ook hier nog een keertje, ik ben en blijf nieuwsgierig: zijn er inmiddels al meer mensen die deze of vorige week hun adviesrapport hebben ontvangen die on hold stonden vanwege eenduidigheid? En welke omgeving betrof dit en wat was de uitkomst van het rapport: alles afgewezen of ook schades toegewezen? Ik heb zelf nog steeds geen adviesrapport…

K 25 augustus 2021 - 11:31

Dag Arie, ik woon in Winschoten. Bij mij en vier anderen in de straat alles afgewezen na de on hold gebeuren. De afgewezen adviesrapport(en) zullen ongetwijfeld niet allemaal tegelijk worden verzonden om de cijfers nog enigszins redelijk te laten lijken.

M 25 augustus 2021 - 11:49

Zijn er ook percentages bekend hoe vaak een zienswijze wordt gehonoreerd en dat een rapport wordt aangepast alvorens er een besluit komt? Zijn er ook mensen die ervaringen willen delen of hun eigen zienswijze. Gaat IMG hier wel eens in mee of wordt er niets meegedaan?

Martin, IMG 2 september 2021 - 15:18

Hiervoor verwijs ik u naar ons dashboard. Daar kunt lezen hoeveel bezwaren (deels) gegrond en ongegrond zijn verklaard: https://www.schadedoormijnbouw.nl/dashboard?topic=

On hold 25 augustus 2021 - 16:10

Martin en Jenny op vakantie? Graag een reactie mbt 1 september on-hold zaken eenduidigheid. En waarom is de Trillingstool nog steeds niet op de site?

Martin, IMG 3 september 2021 - 12:00

Ik heb voor u nagevraagd. Veel aanvragers hebben het adviesrapport m.b.t. eenduidigheid al ontvangen. Begin september zijn alle on-hold dossiers m.b.t. eenduidigheid afgehandeld. Ik kan u niet vertellen wanneer de trillingstool wordt gepubliceerd. We zijn er wel al heel ver mee, en willen de trillingstool ook z.s.m. online hebben.

N 8 september 2021 - 21:16

Begin september iedereen zijn of haar onhold eenduidigheid advies rapport? Klopt dit wel? Ik heb hem namelijk nog niet Martin. Graag een reactie.

Martin, IMG 15 september 2021 - 10:29

Bijna alle aanvragers (99%) hebben inmiddels een schaderapport ontvangen. Mocht dat bij u niet het geval zijn, adviseer ik u om contact op te nemen met uw zaakbegeleider.

@Martin 14 september 2021 - 10:16

Deze informatie die je verstrekt klopt niet Martin, er zijn nog meerdere mensen die het adviesrapport onhold eenduidigheid nu nog niet hebben ontvangen.

Martin, IMG 16 september 2021 - 12:01

In dat geval is het advies om te bellen met de zaakbegeleider of met ons serviceloket via t. 0800 - 4444111.

Arjan 25 augustus 2021 - 18:51

@On hold: meerdere zaakbegeleiders hebben aangegeven dat de dossiers die on hold stonden vanwege eenduidigheid (dus niet on hold vanwege mogelijke bodemdaling) vóór 1 september zijn afgehandeld. Ook ikzelf heb deze toezegging gehad van mijn zaakbegeleider, dus nog maximaal 6 dagen dan moeten de rapporten er zijn.

Kees 26 augustus 2021 - 12:04

Worden de adviesrapporten via post verstuurd of alleen via het 'mijn dossier'?

Martin, IMG 1 september 2021 - 12:50

Hallo Kees, adviesrapporten worden ook via de post verstuurd. Daarnaast kun je deze nog raadplegen via Mijn Dossier.

Peter 26 augustus 2021 - 12:54

Ik heb het rapport ook per post ontvangen.

... 27 augustus 2021 - 12:25

Sinds 13 Augustus geen enkele reacties en of antwoorden van het IMG. Heel vreemd.

Roodkapje 27 augustus 2021 - 16:43

Net het adviesrapport binnen, alle schades goedgekeurd, 40.000 euro terwijl er maar 20.000 aan schade was. Zaakwaarnemer aan de deur met een grote bos met bloemen en een doos merci, en een welgemeende excuses voor het lange wachten ivm onhold. Wat een fijne instantie dat IMG @sarcasme, @sprookjes.

Arie 27 augustus 2021 - 17:02

@Roodkapje: wat fijn nieuws! Welke omgeving woon je?

Roodkapje 27 augustus 2021 - 17:09

Sprookjesbos natuurlijk Arie ;)

Roodkapje 27 augustus 2021 - 17:21

Maar nu even serieus wacht nog steeds op het adviesrapport omgeving Veendam. Zie het heel somber in. Subsidie word sowieso op deze manier door onze neus geboord. Ik vind de hele gang van zaken mbt onhold wegens eenduidigheid een aanfluiting. Voortvarendheid, ruimhartig, vertrouwen; geen sprake van in deze gevallen.

Arie 27 augustus 2021 - 17:56

Vóór 1 september zijn de dossiers ze afgehandeld wat ik heb begrepen. Dus dat zou nog maximaal 4 dagen zijn en dus uiterlijk komende dinsdag zijn.

H 30 augustus 2021 - 11:20

Dit weekend eindelijk rapport ontvangen. Omgeving Peize. Schade € 3500 en alles schades in de buitenmuren afgewezen. Daarbij wordt als andere oorzaak aangewezen dat lateien niet voldoende draagkrachtig zouden zijn. Hoe kun je dit verklaren zonder ooit ter plekke te zijn geweest? schade woonkamer afgewezen omdat er een oneffenheid in het glasvliesbehang zou zitten. Ik heb geen glasvliesbehang! Kortom ze zuigen een verhaal uit hun duim. En als er dan echt geen andere oorzaak te verzinnen valt komt het verhaaltje trillingssnelheid onder de 8,5 mm/s, dus niet door mijnbouw veroorzaakt/verergerd. Nu kun je natuurlijk een zienswijze indienen, maar dan ben je zo weer een paar maanden verder en weet je zeker dat je de subsidie waardevermeerdering van € 4000 gaat missen. Krijg er een hele vieze smaak van in de mond.

J 30 augustus 2021 - 16:38

Hallo H, dus je krijgt wel 3500 euro schade vergoed maar alleen schade in de binnenmuren? begrijp ik dat goed? Je zegt dat ze niet ter plekke zijn geweest?! Hoe zit dat dan? dat kan toch niet?

J 30 augustus 2021 - 16:38

Hallo H, dus je krijgt wel 3500 euro schade vergoed maar alleen schade in de binnenmuren? begrijp ik dat goed? Je zegt dat ze niet ter plekke zijn geweest?! Hoe zit dat dan? dat kan toch niet?

H 30 augustus 2021 - 22:21

De aannemer is wel geweest en heeft dit als schade gemeld in zijn rapport. De "deskundige" die het adviesrapport voor het IMG opstelt heeft dit echter niet geaccepteerd en is hier nooit ter plaatse te zijn geweest. Dezelfde schades in buitenmuren zijn overigens bij de buren om ons heen met dezelfde type woning wel geaccepteerd, alleen lag het TNO rapport er toen nog niet.

Arie Blok 2 september 2021 - 09:21

Volgens mij kun je een zienswijze indienen en gelijktijdig de subsidie waardevermeerdering aanvragen. Er is immers schade en een schaderapport.

... 2 september 2021 - 19:51

@ Arie Blok Daar heb je bepaalde documenten voor nodig deze worden verstrekt door het IMG. En aangezien het IMG net zo snel is als dikke stront in een trechter is dat geen optie. Pas als een besluit is genomen en je alle documenten hebt ontvangen kan je de subsidie aanvragen bij het SNN. Zienswijze kan ook maarzo een half jaar duren aangezien de termijnen gewoon verlengd worden dmv een brief. Geen vertrouwen. En voorvarendheid is ver te zoeken. Volgens mij moet het IMG eens goed gaan kijken naar hun opdracht; voorvarendheid, vertrouwen, ontzorgen. Frustratie creëeren kunnen ze er beter bij zetten.

Pinkster 30 augustus 2021 - 13:46

Wij wachten ook al een half jaar op ons rapport !! Volgens onze zaakbegeleider omdat we ook zettingsschade hebben. Het is toch absurd dat het zo lang moet duren Al meerdere malen contact gehad met onze zaakbegeleider ,maar ze weet zelf ook niet waarom het zo lang duurt.we worden van kastje naar de muur gestuurd. Graag reactie IMG

Jan 30 augustus 2021 - 18:52

Een half jaar pas? Ik wacht al een jaar. Buren die veel later hebben aangevraagd hebben inmiddels allang bericht. Heel vreemd. Bij navraag geen duidelijke verklaring gehoord. Wel valt het me op dat zaakwaarnemers verschillende antwoorden geven die behoorlijk tegenstrijdig zijn om het maar netjes te zeggen. Minder netjes, ze liegen dat ze barsten.

de Vries 30 augustus 2021 - 16:11

En graag reactie wanneer er meer informatie komt over de trillingstool en het onderzoek van Deltares.

Martin, IMG 1 september 2021 - 15:26

Ik kan u niet vertellen wanneer de trillingstool wordt gepubliceerd. We zijn er wel al heel ver mee, en willen de trillingstool ook z.s.m. online hebben. M.b.t. het onderzoek van Deltares, daar gaan wij op korte termijn over communiceren.

... 2 september 2021 - 19:55

Wat kan jij ons wel vertellen Martin? Het duurt iets langer, we verwachten dat, op korte termijn, we zijn al heel ver.. wat zijn dit voor reacties? Heeft geen hond wat aan

Arie 30 augustus 2021 - 16:17

Uiterlijk morgen zouden we het adviesrapport moeten ontvangen voor de dossiers die on hold staan vanwege eenduidigheid. Zijn er nog mensen die vandaag of afgelopen weekend hun adviesrapport hebben ontvangen? Krijg je hier ook mail?

Hb 31 augustus 2021 - 11:11

Va daag laatste dag,ben benieuwd

N 31 augustus 2021 - 16:02

Nou postbodes geweest, geen adviesrapport helaas.

N 31 augustus 2021 - 16:30

Zijn er überhaupt mensen uit Veendam die hun (onhold wegens eenduidigheid) adviesrapport hebben ontvangen?

Arie 1 september 2021 - 13:34

@N: ja, gisteren het rapport ontvangen omgeving Veendam.

N 1 september 2021 - 13:39

@ Arie, Een positieve uitkomst vh rapport?

Arie 1 september 2021 - 13:49

@N: wat noem je positief?

N 1 september 2021 - 14:00

@Arie: Dat niet alles is afgewezen.

Arie 1 september 2021 - 14:25

@N: dan is het positief uitgevallen. Iets minder dan de helft van de schades is toegewezen.

N 1 september 2021 - 14:28

@Arie, nog niet super maar in ieder geval iets dus :)

Arie 1 september 2021 - 17:46

@N: heb jij het rapport al ontvangen?

N 1 september 2021 - 18:32

@arie: nee nog niet helaas

Arie 2 september 2021 - 22:50

@N: zaakbegeleider al gebeld?