Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

20 augustus 2025

Aanpassing in werkwijze voor aanvragen voor herstel: sneller en duidelijker vanaf november

 Aardbevingsschade in een huis in Groningen door hersteld door een aannemer en stucadoor.

Veel mensen wachten al geruime tijd op de afhandeling van hun aanvraag bij het IMG voor herstel. Bij herstel worden alle schades die door mijnbouwactiviteiten kunnen zijn veroorzaakt, door een aannemer herstelt tot een maximumbedrag van € 60.000. Wij begrijpen dat deze wachttijd frustrerend en teleurstellend kan zijn. Om deze vertragingen aan te pakken, werken we aan een aanpassing in de werkwijze die ervoor moet zorgen dat aanvragen sneller en efficiënter worden afgehandeld. In dit artikel leggen we uit wat er speelt, welke stappen we ondernemen en wat dit voor u als aanvrager betekent.

Wat is er aan de hand?

Op dit moment wachten ongeveer 2.000 mensen die een voorlopige keuze voor herstel hebben gemaakt op verdere afhandeling. Bij veel aanvragen voor schadeherstel is inmiddels een aanvullende opname nodig. Dit gebeurt wanneer een schaderapport ouder is dan zes maanden. Een deskundige kijkt dan onder andere of er nieuwe of verergerde schades zijn. Het uitvoeren en verwerken van deze aanvullende opnames kost veel tijd. Bovendien ontstaan er regelmatig onduidelijkheden wanneer oude en nieuwe rapporten naast elkaar worden gelegd. Dit leidt tot vertraging en groeiende wachttijden. 

Wat doen we om dit op te lossen?

Om de wachttijden te verkorten, stoppen we met de aanvullende opname. Vanaf november willen we werken met één volledige, actuele schadeopname per aanvraag. Dit betekent dat alle schades in één rapport worden opgenomen en berekend. Dit voorkomt onduidelijkheden en versnelt het proces.

Tot die tijd blijven we aanvragen waar al een aanvullende opname is uitgevoerd zoveel mogelijk afhandelen. Daarbij richten we ons extra op de dossiers die al het langst wachten. Voor aanvragen waarvoor nog geen aanvullende opname is ingepland, vragen we om geduld. Vanaf november verwachten we deze aanvragen op basis van de nieuwe werkwijze te kunnen oppakken.

Wat betekent dit concreet?

De concrete gevolgen hiervan voor aanvragers voor herstel hangen af van of er al een aanvullende opname is gepland. 

  • Heeft de aanvullende opname plaatsgevonden vóór 16 juli 2025? Dan proberen we het dossier af te ronden via de huidige werkwijze. De zaakbegeleiders nemen contact op over de voortgang.
  • Heeft de aanvullende opname heeft plaatsgevonden na 16 juli 2025 of is deze al ingepland? Dan wordt de aanvullende opname uitgevoerd en vindt de uitwerking plaats vanaf november 2025 op de nieuwe werkwijze.
  • Aanvragen waar nog geen aanvullende opname is gepland, wachten we vanaf november 2025 te kunnen gaan inplannen volgens de nieuwe werkwijze. 

Bijzondere situaties

We begrijpen dat sommige aanvragers niet langer kunnen wachten. In bijzondere gevallen bieden we maatwerkoplossingen. Ook voor aanvragers die binnenkort starten met de versterking van hun woning, zoeken we samen met de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) naar een passende oplossing. 

Tot slot

Wij vinden het oprecht vervelend dat aanvragers lang moet wachten op de afhandeling van hun aanvraag. We doen er alles aan om dit proces te versnellen en de betrokkenen zo goed mogelijk te ondersteunen. Met de nieuwe werkwijze verwachten we vanaf november meer tempo te kunnen maken en aanvragen sneller af te handelen.