Verder naar inhoud

Immateriële schadevergoeding

Hoe werkt het?

Wilt u straks een vergoeding voor immateriële schade aanvragen? Bekijk dan alvast wat u nodig heeft en welke stappen u doorloopt bij een aanvraag. Nieuwe aanvragen beoordelen we direct op basis van de nieuwe, verruimde regels. Dat betekent dat vergoedingen binnen huishoudens worden gelijkgetrokken. Daarnaast ontvangen Groningers die te maken hebben met sloop/nieuwbouw of met versterkingsmaatregelen omdat hun woning als onveilig is beoordeeld voortaan de hoogste vergoeding.

De verwachting is dat het in het eerste kwartaal van 2024 weer mogelijk is voor nieuwe aanvragers om een aanvraag in te dienen. U kunt dan een aanvraag indienen door de volgende stappen te volgen.

Stap 1- Aanvraag starten

Om een aanvraag voor een vergoeding voor immateriële schade te starten logt u in op Mijn Dossier. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Lukt dat niet? Dan kunt u hulp krijgen van een zaakbegeleider die bij u thuiskomt. Of u kunt iemand in uw omgeving vragen om u te helpen bij de aanvraag.

Stap 2 - De aanvraag

De aanvraag bestaat uit twee delen, waarbij u bij de eerste stap de gegevens van uw situatie controleert en aanvult. U kunt aansluitend een vragenlijst invullen. De aanvraag duurt zo’n 30 minuten.

Deel 1 van de aanvraag: de feitelijke gegevens over uw situatie (bouwstenen)
Controleer of de gegevens over uw adres, de veiligheid, de omvang van de schade en de doorlooptijd van de afhandeling kloppen. Pas en/of vul deze aan als dat nodig is. Voeg eventueel bewijsstukken toe. Dat is soms nodig als u gegevens heeft aangepast. Dit deel van de aanvraag bepaalt in grote mate of u in aanmerking komt voor een vergoeding. 

Meer informatie over bouwstenen

Deel 2 van de aanvraag: de vragenlijst
Vul de vragenlijst (de persoonlijke impactanalyse) in, waarin de hoogstpersoonlijke ervaring van de gevolgen van de aardbevingen centraal staat. Hoewel het niet verplicht is, raden we over het algemeen aan om de vragenlijst in te vullen. Deze telt bij de beoordeling minder zwaar mee, maar kan de hoogte van een eventuele vergoeding wel positief beïnvloeden.

Stap 3 - Besluit

Op basis van alle gegevens gaan wij aan de slag met de beoordeling van uw aanvraag. Wij beoordelen alle gegevens en waar nodig vragen we om aanvullende informatie. Onze beslissing krijgt u te horen in een brief. Daarin leggen we ook uit hoe we tot onze beslissing zijn gekomen. Hiermee is het primaire proces afgehandeld.

Stap 4 - Bezwaar

Als u het niet eens bent met ons besluit, dan kunt u bezwaar maken. Dat kan via Mijn Dossier of per post. Dit moet binnen zes weken nadat u het besluit ontvangt. In de besluitbrief, staat hoe u bezwaar maakt.

Vragen of hulp nodig?

Neem contact met ons op 0800 4444 111. Dat kan van maandag tot en met zaterdag, van 8.00 tot 17.30 uur.