Verder naar inhoud

Immateriële schadevergoeding

Hoe werkt het?

Vanaf 23 oktober is het mogelijk om een aanvraag in te dienen voor kinderen en jongeren tot en met 17 jaar.

Waar moet u rekening mee houden bij de aanvraag?

  • Heeft uw kind een eigen rekeningnummer?
    Deze vergoeding is bedoeld voor uw kind. Daarom vragen we u om zo mogelijk een *(spaar) rekeningnummer van het kind zelf op te geven.
  • Hoe wilt u uw kind betrekken bij de aanvraag?
    Elk kind is anders. Natuurlijk kunt u zelf het beste bepalen hoe en op welk moment u uw kind bij de aanvraag wil betrekken. Denk daar vooraf goed over na. Om u daarbij te helpen, hebben we voor u en uw kind een aparte website gemaakt.

*Het kan zijn dat de (spaar)rekening van uw kind een limiet heeft. Dit kunt u navragen bij de bank. Wij kunnen een eventuele vergoeding niet overmaken als de limiet lager is dan de vergoeding. We raden u aan om dan uw eigen rekeningnummer aan ons door te geven.

Stap 1 - Ga naar Mijn dossier

Eén van de wettelijk vertegenwoordigers van het kind logt in met DigiD op Mijn dossier op onze website. Wij gaan ervan uit dat degene die de aanvraag doet, dit vooraf bespreekt met de eventuele andere wettelijk vertegenwoordiger.

Stap 2 Vergoeding aanvragen

Bij het starten van de aanvraag checken we van welke minderjarige kinderen u de wettelijk vertegenwoordiger bent. U klikt vervolgens aan voor welk(e) kind(eren) u de aanvraag wil doen. Soms komt het voor dat we niet met zekerheid kunnen vaststellen van welke minderjarige kinderen u de wettelijk vertegenwoordiger bent. In zo’n geval kunt u zelf een of meer kinderen aan de aanvraag toevoegen. Tot slot vult u de contactgegevens en het rekeningnummer van het kind in, en dient u de aanvraag in.

Stap 3 - Aanvraag in behandeling

Zodra de aanvraag is ingediend, wordt voor ieder kind afzonderlijk een dossier aangemaakt. Dat komt omdat we de aanvraag voor elk kind apart behandelen. De situatie kán namelijk per kind verschillen. Ook maakt het apart behandelen van aanvragen per kind het makkelijker om informatie te delen. Bijvoorbeeld met de andere wettelijk vertegenwoordiger (die ook per kind kan verschillen) of het kind zelf.

Alleen degene die de aanvraag doet, ontvangt van ons alle brieven en belangrijke informatie over de aanvraag. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de andere wettelijk vertegenwoordiger en/of het kind te informeren over en te betrekken bij de aanvraag.

Stap 4 - Beoordeling aanvraag

Bij de beoordeling van de aanvraag kijken we of minimaal één van de wettelijk vertegenwoordigers van het kind een vergoeding voor immateriële schade heeft ontvangen. Hebben beide wettelijk vertegenwoordigers een vergoeding ontvangen? Dan gaan we uit van de hoogste vergoeding voor het vaststellen van de vergoeding voor het kind.