Verder naar inhoud

Immateriële schadevergoeding

Voor huurders

Bent u geen eigenaar van de woning? Maar huurt u een woning? Of bent u medebewoner? Dan beoordelen we de aanvraag voor immateriële schade net iets anders dan wanneer u wel een eigenaar bent. Op deze pagina staat op welke onderdelen we anders beoordelen en hoe u in dat geval de aanvraag invult.

In het kort

De beoordeling van immateriële schade is voor niet-eigenaren (waaronder huurders) anders:

  • De omvang van de schade telt voor de helft mee.
  • De doorlooptijd telt niet mee.
  • We verruimen de regeling voor immateriële schade, ook voor huurders.

Aanvraag invullen

Bent u geen eigenaar van de woning? Maar huurt u een woning? Of bent u medebewoner? Dan beoordelen we de aanvraag voor immateriële schade net iets anders dan wanneer u wel een eigenaar bent.

Meer over Aanvraag invullen

Aanvraag beoordelen

Als u een woning huurt of inwonend bent dan beoordelen we uw aanvraag net iets anders dan wanneer u (mede-)eigenaar bent. Eigenaren van een woning kunnen extra financiële spanningen of risico’s hebben ervaren door schade aan de woning en de doorlooptijd van de schadeafhandeling.

Meer over Aanvraag beoordelen

IMS aanvragen via IMG of DeHaan Advocaten

Sommige huurders zijn aangesloten bij DeHaan Advocaten om een vergoeding voor immateriële schade te ontvangen van de NAM. DeHaan Advocaten heeft in januari 2024 aangekondigd dat iedereen binnenkort een persoonlijk voorstel kan verwachten. U vraagt zich misschien af of het verstandig is akkoord te gaan met dit voorstel of om een vergoeding bij ons aan te vragen. Wij kunnen u hierover niet adviseren. Wel hebben we hieronder de belangrijkste punten voor het aanvragen van een immateriële schadevergoeding via het IMG op een rij gezet, zodat u een keuze kunt maken.

Meer over IMS aanvragen via IMG of DeHaan Advocaten

Vragen of hulp nodig?

Om de verruimingsmaatregelingen goed te kunnen uitvoeren is het tijdelijk niet mogelijk om een vergoeding voor immateriële schade aan te vragen. Einde van dit jaar is het weer mogelijk om een aanvraag in te dienen en hier hulp bij te krijgen. Heeft u andere vragen? Bel ons Serviceloket op 0800 4444 111 (gratis nummer).

Veelgestelde vragen voor huurders

  • Wat kan ik doen als ik een document moet toevoegen dat ik niet heb?

    Soms gebeurt het dat er informatie ontbreekt of niet klopt. U kunt dan zelf deze gegevens toevoegen of verbeteren. In sommige situaties vragen we u om een document toe te voegen. Bijvoorbeeld een document over een schadevergoeding aan uw woning. Of een document over een acuut onveilige situatie (AOS).

    Mogelijk heeft u dat document niet. U kunt dan ons Serviceloket bellen op 0800 4444 111 (gratis nummer). Zij helpen u hier dan bij.

  • Waarom is de beoordeling van immateriële schade voor huurders anders dan voor eigenaren?

    De reden hiervoor is dat eigenaren van een woning vaak extra financiële spanningen kunnen ervaren omdat het hun eigendom is.

  • Hoe werkt de aanvraag als ik zowel huurder als eigenaar ben geweest?

    Wij hebben de adressen waar u heeft gewoond vanaf 16 augustus 2012 al voor u ingevuld. Per adres staat daarbij of u eigenaar was of niet. Huurt u een woning? Dan hebben wij ingevuld dat u geen eigenaar bent/was. Als deze informatie niet klopt, dan kunt u dit aanpassen. U kunt straks in de aanvraag per woning aangeven of u eigenaar was of dat u de woning huurt of huurde.

  • Geldt de verruiming ook voor huurders die te maken hebben gehad met versterkingsmaatregelen voor sloop/nieuwbouw?

    Ja, de verruimingen gelden ook voor huurders die in aanmerking komen voor sloop/nieuwbouw of waarvan de woning versterkt moet worden.