Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Stuwmeerregeling oplossing voor circa 15.000 schademeldingen

276.jpg

De Stuwmeerregeling wordt uitgebreid en gaat gelden voor openstaande schademeldingen die vóór 13 juni 2019 zijn ingediend. Naar verwachting biedt dit een oplossing voor circa 15.000 schademeldingen van de nu 20.265 openstaande schademeldingen (telling 12 juni 2019, 24.00 uur). Hierdoor wordt het mogelijk de doorlooptijden in de schadeafhandeling te normaliseren. Zo heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat besloten.

 

De regeling op hoofdlijnen

De schademeldingen die onder de Stuwmeerregeling vallen krijgen een aanbod voor een vast bedrag van 4.000 euro schadevergoeding en een vaste vergoeding voor bijkomende kosten van 1.000 euro.
Voor schademeldingen die vóór 1 januari 2019 zijn ingediend en nog geen adviesrapport hebben, komt er ook de optie zelf een aannemer aan het werk te zetten tot een bedrag van 10.000 euro (inclusief btw). Daarbij geldt dan ook een vaste vergoeding voor bijkomende kosten van 1.000 euro.
De Stuwmeerregeling is voor schademeldingen die vóór 13 juni 2019 zijn binnengekomen en waarop ten tijde van de inwerkingtreding van de Stuwmeerregeling nog geen besluit is genomen. Voorwaarde is ook dat het adres binnen het effectgebied voor toepassing van het wettelijk bewijsvermoeden ligt en dat zij rechthebbende zijn.
Voor schademelders die hier geen gebruik van willen of kunnen maken, blijft de mogelijkheid open om gebruik te maken van de reguliere procedure.

Besluit minister

Mede door de impact van de aardbevingen bij Westerwijtwerd en Garrelsweer is het huidige stuwmeer snel gegroeid tot 20.265 openstaande schademeldingen (telling 12 juni 2019, 24.00 uur). De kans dat meer recente schademeldingen ook lang op afhandeling moeten gaan wachten is daarmee aanzienlijk toegenomen. Het besluit om schademeldingen tot 13 juni een aanbod te doen, is daarom ook volgens de TCMG nodig. Het wordt daardoor mogelijk om de doorlooptijd voor nieuwe en voor omvangrijker schades te kunnen normaliseren. Daartoe neemt de TCMG ook aanvullend nog versnellingsmaatregelen voor de reguliere schadeprocedure.

"Lang wachten is onrechtvaardig"

Bas Kortmann, voorzitter van de TCMG: “Mensen moeten te lang wachten en met de recente snelle groei van schademeldingen dreigt dat voor een nog grotere groep realiteit te worden. We doen hen daarmee geen recht en dat is juist onrechtvaardig. Het inlopen van het stuwmeer waarmee wij en alle gedupeerde al sinds de start van TCMG kampen, lukt alleen met een dergelijke regeling. We laten voortvarendheid daarbij zwaar wegen."

Schade direct afgehandeld

Als gekozen wordt voor deelname aan de Stuwmeerregeling worden vrijwel alle stappen van de huidige procedure overgeslagen. Zo hoeft er niet meer gewacht te worden op een schade-opname, is er geen adviesrapport meer nodig en ook geen zienswijze met eventuele benodigde wijzigingen op het adviesrapport. Juist deze stappen kosten nu de meeste tijd. De TCMG kan na ontvangst van de keuze vrijwel direct een besluit nemen. De TCMG zal wel achteraf nog een nulmeting laten uitvoeren.

Negentig procent lang wachtenden

Met de Stuwmeerregeling wordt naar verwachting in één keer zo’n negentig procent van de meldingen die van vóór 1 januari 2019 stammen een oplossing geboden. En het zal naar verwachting een oplossing zijn voor circa twee derde van de schademeldingen die tussen 1 januari 2019 en 13 juni 2019 zijn binnen gekomen. Zodoende verwachten we circa 15.000 schademeldingen met de Stuwmeerregeling te kunnen afhandelen.

Keuzemoment

Schademelders die onder de Stuwmeerregeling vallen, kunnen vanaf begin juli hun keuze bekend maken tot 1 januari 2020. Nadat de keuze bekend is gemaakt, stopt de voorbereiding op besluitvorming van de betreffende schademeldingen. Voor wie gekozen heeft voor de optie een eigen aannemer in te zetten, kan facturen van werkzaamheden van aannemers wel gewoon nog na 1 januari 2020 indienen, mits de keuze wel voor die tijd is bekend gemaakt en voordat er een adviesrapport is opgeleverd.

Vereenvoudiging door vertrouwen

"We gaan hierbij uit van vertrouwen in schademelders en aannemersbedrijven. We vertrouwen erop dat de aannemer reële prijzen rekent en de aanvrager alleen schadevergoeding vraagt voor mogelijke mijnbouwschade", zegt Kortmann.

Verlenging beslistermijn

Deze week landt bij circa 5.400 schademelders ook een brief op de mat waarin verlenging van de beslistermijn tot nog eens 15 maanden werd bekend gemaakt. Voor het overgrote deel van deze schademelders zal de Stuwmeerregeling een oplossing bieden, waarmee het voor hen mogelijk wordt op zeer korte termijn duidelijkheid te krijgen over hun schadeafhandeling.

Meer informatie

De Stuwmeerregeling wordt komende weken verder uitgewerkt. Het kan dan ook zijn dat we nog niet op al uw vragen onmiddellijk antwoord hebben. Houd deze website de komende tijd dan ook in de gaten. Wanneer nodig zorgen we voor updates. Ook kunt u altijd bellen met ons serviceloket of contact opnemen met uw zaakbegeleider. We komen vandaag ook met meer informatie over de genoemde versnellingsmaatregelen voor de reguliere procedure.