24 november 2021

12 reacties

Kansen voor samenwerking IMG en NCG

Voor bewoners die te maken hebben met schade aan hun woning én waarbij die woning ook versterkt moet worden is een goede samenwerking tussen IMG en NCG heel belangrijk. Zo ontstaat meer rust en overzicht voor de bewoner. Hiervoor sloten NCG en IMG in september 2019 een samenwerkingsconvenant. Deze week wordt een evaluatie van deze samenwerking aangeboden aan de Tweede Kamer.

Uit de evaluatie blijkt dat beide organisaties positief zijn over de samenwerking en dat er resultaten worden behaald. Tegelijkertijd zijn voor bewoners en maatschappelijke organisaties de resultaten niet altijd duidelijk. 

Kansen voor verbetering

Er kan in sommige situaties winst gehaald worden als herstel van schade en versterken samen worden opgepakt. Op dit moment hebben ca. 1.400 van de adressen in het bestand van NCG ook een lopend dossier bij het IMG. Op 17.700 van de adressen van NCG is geen schademelding gedaan. De verwachting is dat bij een deel van deze adressen wel sprake is van mijnbouwschade, maar dat dit nog niet is gemeld door de bewoner. IMG en NCG willen zich ervoor inzetten dat deze mijnbouw schade alsnog wordt gemeld en afgehandeld.

Bewoner centraal

De dienstverlening van beide organisaties stelt de bewoner centraal. Hierbij staat snelheid en soepel verloop van het proces voorop. Heldere en eenvoudige communicatie en gezamenlijke bereikbaarheid door bijvoorbeeld een gezamenlijk spreekuur zijn concrete aanbevelingen uit de evaluatie. Een proactieve houding binnen beide organisaties is bovendien noodzakelijk om te herkennen bij welke dossiers samenwerking kan helpen.

Standaard check

Een essentiële voorwaarde voor een gezamenlijke aanpak op een adres is het kunnen delen van gegevens. Dit vraagt om aanpassingen in de systemen van beide organisaties. Daarbij moet standaard de check worden gedaan of er ook een dossier bij de andere organisatie loopt.

Optimalisatie

De samenwerking wordt verder verbeterd op het gebied van communicatie, ICT-oplossingen en procesoptimalisatie. Zo werken IMG en NCG er samen aan dat de werkzaamheden zo weinig mogelijk overlast met zich meebrengen voor de Groningers die te maken hebben met herstel van schade én versterken van hun woning.

Hier vindt u de gehele evaluatie van de samenwerking tussen de NCG en het IMG

Reageren

Gerard Renkema 24 november 2021 - 13:43

Ik heb nog niets van die samenwerking gemerkt. Heb met beide organisaties te maken.

Dirk 24 november 2021 - 16:52

En nog geen bronvermelding mbt de grenswaarden vh beoordelingskader! IMG schiet op aub, werkwijzes protocollen dienen onderbouwt te worden dmv onderzoek etc. Wij gedupeerden vragen daar al maanden naar, en nog steeds geen reactie!!! Actie graag!!

wim 24 november 2021 - 17:25

na je dood krijg je een bericht weer een minder

@wim 24 november 2021 - 19:10

Shut up, totaal geen meerwaarde! Enige wat je doet is paniek en onrust zaaien

Martin, IMG 25 november 2021 - 13:02

Hallo Dirk, ik snap dat je daar graag antwoord op wilt. En inderdaad, de vraag ligt ook al een tijdje. Ik heb deze vraag voorgelegd aan mijn collega's en verwacht daar binnenkort antwoord op.

Koen 25 november 2021 - 13:53

Ronduit belachelijk, hoe laks met absoluut belangrijke vragen word omgegaan!! Dit loopt al maanden. Ik krijg steeds meer het idee dat hier iets niet in de haak is, dat de bron nog verzonnen moet worden! Het is een hele simpele vraag die binnen een dag beantwoord kan worden, aangezien er met dit kader al vanaf 1 juli word gewerkt. Als ik in mijn werk de werkwijze niet kan beargumenteren heb ik niets te zoeken daar.

@img 25 november 2021 - 13:57

Een tijdje??? Bijna een half jaar grapjurk Martin. En wat is binnenkort?? Is het IMG zo incapabel dat het zo'n simpele vraag niet kan beantwoorden? Of staan er op antwoorden ook een wachttijd van 15 maanden???

Linda de Boer 26 november 2021 - 15:44

Ik merk bij mezelf dat mijn geduld begint op te raken. Er staan al maanden vragen open over de wijze waarop het beoordelingskader tot stand is gekomen. Die vragen krijgen we niet beantwoord, hoewel het hier gaat om hele feitelijke vragen. Dat zou iedere beschikkingverlener bij het IMG als parate kennis moeten hebben. Het geeft mij het gevoel dat het IMG hier bezig is de schademelder moedwillig te beletten om goed verweer te kunnen voeren. U kunt mij niet wijs maken dat de beantwoording hiervan maanden op zich moet laten wachten. Blijkbaar reageert het IMG alleen wanneer vragen worden ingediend in de vorm van een Wob-verzoek. Ik vind het spijtig te moeten constateren dat dit blijkbaar de enige weg is. Ik word er moedeloos van, maar u kunt van mij een nieuw Wob-verzoek tegemoet zien.

wim 25 november 2021 - 17:23

nee wachten tot zoveel mogelijk 5000 aanvaarden expres ze weten dondersgoed waarvoor ze niet antwoorden de huichelaars omdat het gewoonweg de bronvermelding mbt de grenswaarden v.h. beoordelingskader omvalt

wim 26 november 2021 - 17:34

Linda o Linda dat zingen ze bij img. en lachen u uit want u krijgt en alle Groningers uw vraag maar niet beantwoord Linda de boer mensen zoals u heb ik hoog staan integenstelling tot martin de clown van img

@wim 26 november 2021 - 20:06

Wim eerst eens de nederlandse taal onder de knie, dan pas reageren.

wim 26 november 2021 - 21:46

@wim Fijn dat jij de Nederlandse taal beter beheerst en dat jij bepaalt of ik mag reageren op onrecht die ons allen aan gedaan word en dat jij je medemens ook nog eens aanvalt en je de kern van de zaak overslaat heb ik maar een word voor dat je een nul bent