De zaakbegeleider, een gids in het proces

03-07-2018
Deskundige, schademelder en zaakbegeleider om tafel

“Als zaakbegeleider ben je voor bewoners het gezicht van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen”, vertelt teamleider zaakbegeleiding Jeanet de Groot. “Een zaakbegeleider helpt een bewoner door het proces en zorgt voor verheldering bij vragen.”

Zodra de schade wordt behandeld, neemt de zaakbegeleider contact met de aanvrager op. “Als zaakbegeleider sta je naast de bewoner. Hij of zij heeft bijvoorbeeld geen invloed op het besluit, de hoogte van de schadevergoeding of de snelheid waarmee een schade wordt afgehandeld. Het opnemen van de schade en het uitbrengen van een advies ligt bij een onafhankelijke deskundige. Wij vinden het belangrijk dat er een onafhankelijk advies komt, zo weet je dat er geen belangen meespelen van bijvoorbeeld de overheid.”

Iedere melding is uniek
“Wat we dan precies doen?” zaakbegeleider Meriel Benjamins gaat er even goed voor zitten. “We zijn er om te zorgen dat de schademelders gehoord worden en dat zij hun vragen kwijt kunnen. Eigenlijk zijn wij een gids die hen begeleidt door het gehele proces. Vaak moeten we nog wel een keer extra benoemen dat wij geen factor zijn in het nemen van een besluit.” Onze zaakbegeleiders komen dagelijks terug met nieuwe ervaringen. “We evalueren periodiek hoe de afspraken verlopen en zorgen ervoor dat alle zaakbegeleiders dezelfde manier van werken blijven hanteren. Tegelijkertijd delen we kennis en geven wij signalen af over wat er beter kan in het belang van de bewoner. Iedere schademelder is uniek, door daarop te blijven anticiperen blijven we leren.”

Verwachtingen
Het team zaakbegeleiders, dat nu zo'n 60 mensen bevat, is een gevarieerd team. Mannen en vrouwen, van diverse leeftijden met diverse achtergronden, kennis en kunde. Jeanet: “Het belangrijkste is dat men empathisch is, ze moeten zich kunnen inleven in de situatie van de bewoner. Signaleren waar de bewoner behoefte aan heeft en zorgen dat het proces voor zowel de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen als de bewoner zo soepel mogelijk verloopt. De ene keer is dat het bieden van een luisterend oor en de volgende keer is de rol als zaakbegeleider kleiner omdat een bewoner zeer zelfredzaam is. Door hierop te anticiperen hopen we iedereen zo goed mogelijk te helpen.”

Reacties

Member for

49 jaar 7 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 29/04/2019 - 16:40

Permalink

29-04-2019 16:40
Luuk Knol
Wat hebben wij aan een luisterend oor als er geen antwoorden komen en dat oor ook geen enkele invloed heeft op de vlotte voortgang of de inhoud van het super inefficiënte proces?! Zelfs fundamentele kritiek op de aanpak komt niet bij de verantwoordelijken. In feite zijn het gewoon zoethouders, die alleen nut hebben voor de TCMG. In de praktijk is het een barrière naar de leiding van het proces. We bereiken niemand die enige invloed heeft.

Reactie toevoegen

Uw reactie wordt automatisch onder dit nieuwsbericht geplaatst. Vermeld daarom geen persoonlijke gegevens.
 
 

Nieuwsbrief

omslag nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden. U kunt hem ontvangen per post of per mail.

 Aanmelden