2 november 2020

9 reacties

850 keer fysieke schade, 3.225 keer waardedaling

Afgelopen week kwamen er 850 nieuwe schademeldingen binnen voor fysieke schade (scheuren in muren o.a.), er werden er 777 afgehandeld. Er kwamen 3.225 nieuwe aanvragen voor de Waardedalingsregeling binnen. Er werden er 3.198 afgehandeld.

Ruim 466 miljoen euro

Er is nu ruim 466 miljoen euro schadevergoeding toegekend door het IMG. Bij de afhandeling van fysieke schade ging het om 403 miljoen euro. Bij waardedaling is nu ten minste 63 miljoen euro schadevergoeding toegekend.

Afhandeling in minder dan half jaar

Door het relatief hogere aantal schade-opnames en opgeleverde adviesrapporten, is de verwachte doorlooptijd (afhandelingsduur) van een reguliere schademelding voor fysieke schade minder dan circa een half jaar geworden (175 dagen). Het IMG streeft ernaar deze termijn uiterlijk voor iedere reguliere schademelding te realiseren.

Gerealiseerde doorlooptijd fysieke schademeldingen

Om de voortgang te meten wordt ook de daadwerkelijk gerealiseerde doorlooptijd berekend. Bij de laatste 2.500 besluiten is het bij 71 procent van de schademeldingen gelukt die binnen een half jaar af te handelen. Deze meldingen werden in circa 145 dagen afgehandeld. Het gaat hier om de zogenoemde ‘mediaan’, wat betekent dat er uitschieters zijn naar boven en naar beneden.

Waardedalingsregeling

Er zijn afgelopen week 3.225 nieuwe aanvragen voor de Waardedalingsregeling binnengekomen. Het totaal komt daarmee op 27.972 aanvragen. In totaal hebben bijna 26.000 aanvragers een of meer aanvragen gedaan. Iemand kan immers eigenaar zijn (geweest) van meerdere panden in het Waardedalingsgebied. De aanvragen hebben betrekking op ruim 17.000 adressen. Er zijn 8.033 aanvragen afgehandeld, 2.137 aanvragen werden daarbij afgewezen. Lees er hier meer over.

Per 1 november Groningen en Het Hogeland

Het IMG voert de Waardedalingsregeling gefaseerd in. Na de start in de gemeenten Loppersum en Appingedam, zijn daar sinds 1 november de gemeenten Groningen en Het Hogeland bij gekomen. In totaal zijn er circa 95.000 adressen in het Waardedalingsgebied. Circa 27.000 daarvan betreffen woningen van woningcorporaties. Er worden circa 110.000-120.000 aanvragen verwacht.

Besluiten fysieke schade

Er werden afgelopen week 698 besluiten genomen over aanvragen voor vergoeding van fysieke schade, waarmee afgelopen week 777 schademeldingen werden afgehandeld. Bij 55 besluiten werd de aanvraag volledig afgewezen. Het IMG kent bij gemiddeld 94,3 procent van de schademeldingen voor fysieke schade een schadevergoeding toe. Er kwamen afgelopen week 40 bezwaren op de besluiten binnen. Bij 3,8 procent van het totaalaantal besluiten wordt bezwaar gemaakt.

Reageren

Sandra Poortman 3 november 2020 - 07:24

Het staat oooo zo mooi geschreven maar ver naast de waarheid. Moet iedereen weer in slaap gesust worden?? wij zaten ver in de eerste groep aanvraag waardedaling nog niemand om mij heen heeft iets uitgekeerd gekregen mensen raken radeloos en uitgeput van het bellen en nog eens bellen en afgrpoeierd te worden door een call centrum.. Dat is de realiteit waarmee wij moeten dealen. Werken vanuit huis lijkt een vrijbrief om deze aantallen helemaal niet weg te werken. Wederom worden wij nu weer de pineut omdat het bedrag waar je recht op hebt niet uitgekeerd wordt zoals hierboven zo mooi omschreven. Ik ga zo langzamerhand ook hier psychisch veel schade aan oplopen. Er lijkt geen einde aan te komen en als er op volgorde wordt gewerkt had ik al meer dan 6x uitbetaald moeten worden. Maar het tegendeel blijkt maar weer. Dank Wiebes en alles wat hier maar me te maken heeft en meldt dat ook maar ik jullie in slaap sussende verhaal, mooie cijfers maar het geld komt niet daar waar het het hardst nodig is. Een zwaar teleurgestelde bewoner.

Jenny, IMG 6 november 2020 - 19:00

Beste Sandra, ik weet niet hoe het komt dat je nog geen besluit hebt ontvangen. Kan me voorstellen dat het frustrerend is als je geen helder antwoord ontvangt. Ik kan je hier op de site helaas niet helpen, want daarvoor heb ik een adres nodig. Ik kan je niet anders adviseren dan nogmaals te bellen met mijn collega's bij het Serviceloket via 0800-4444111.

HCV 3 november 2020 - 10:17

Aangevraagd op 2 september en op 22 oktober uitbetaald. Dat is voor Loppersum en Appingedam. Dus keurig binnen de 8 weken zoals gezegd bij de waardedaling regeling. Ik weet niet waar je woont, maar als dat Groningen of het Hogeland dan begint die 8 weken regeling pas van 1 november te tellen. Zonder je volledige info waar je woont of wanneer je het aangevraagd hebt is het gemakkelijk schelden en klagen op HET IMG.

BW 3 november 2020 - 11:25

Dat is heel mooi HCV, maar wij wonen in de gemeente Loppersum, hebben op 3 september aangevraagd en nog steeds niets gehoord. De buren overigens ook niet.

rutte 3 november 2020 - 18:38

als jij je vergoeding al hebt en zo'n blije kerel bent....Waarom kom je aldoor reageren bij mensen die moeten wachten op 20.000 euro denk je dat dat leuk is ? hou je bek gewoon sukkel en ga wat doen met je geld

rutte 3 november 2020 - 18:38

als jij je vergoeding al hebt en zo'n blije kerel bent....Waarom kom je aldoor reageren bij mensen die moeten wachten op 20.000 euro denk je dat dat leuk is ? hou je bek gewoon sukkel en ga wat doen met je geld

Bedumer 3 november 2020 - 09:43

Linksom of rechtsom, het is al mooi dat er geld onderweg is. Let wel, GRATIS geld, dat je er misschien lang op moet wachten is tot daar aan toe. Je kunt alvast plannen maken wat met dit geld te gaan doen, maar ik vermoed dat u dit al heeft uitgegeven en nu zonder zit. verklaard dit de psychische klachten? Of vist u ook al naar die andere bonus?

Pieter uit winsum 3 november 2020 - 15:43

Ik heb gebruik gemaakt vd stuwmeer regeling en heb nu 3 nieuwe scheuren. Men wil de nieuwe nog niet opnemen omdat onduidelijk is of het wel kan. Iemand ervaring mee?

Jenny, IMG 6 november 2020 - 17:54

Beste Pieter, Nieuwe schade kun je melden via onze website. Zie: https://www.schadedoormijnbouw.nl/schade-gebouwen-objecten

Reactie toevoegen

Deel bij de reactie geen dossiernummer, e-mailadres of telefoonnummer. Bij vragen over uw dossier kunt u contact opnemen met ons Serviceloket via 0800 4444 111.

Reacties die niet over het onderwerp gaan of die onfatsoenlijk taalgebruik bevatten kunnen worden verwijderd.

Uw gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.