Immateriële schade voor huurders
Huurt u een woning? Dan beoordelen we de aanvraag voor immateriele schade net iets anders dan wanneer u eigenaar bent. Hieronder leest u meer over het verschil in beoordeling, wat dat betekent voor uw aanvraag en wat u kunt doen als u documenten moet toevoegen.

In het kort
- De beoordeling van immateriële schade is voor huurders anders dan voor woningeigenaren, zo telt de omvang van de schade voor de helft mee en telt de doorlooptijd niet mee.
Wat is het verschil in de beoordeling?
De aanvraag bestaat voor iedereen uit twee onderdelen. Het eerste deel zijn de feitelijke gegevens van uw situatie, de vier bouwstenen: 1. de locatie, 2. de veiligheid, 3. omvang schade en 4. doorlooptijd. Het tweede deel is de vragenlijst, die is ook voor iedereen gelijk.
Het verschil in beoordeling zit 'm in de bouwstenen 3 en 4. Bouwsteen 3 telt voor de helft mee en bouwsteen 4 telt niet mee als u een woning huurt. De andere bouwstenen (locatie en veiligheid) tellen voor huurders en eigenaren even zwaar mee.
Bouwsteen | Telt mee voor eigenaren | Telt mee voor huurders |
---|---|---|
1 De locatie van uw woning | Ja, voor 100% | Ja, voor 100% |
2 De veiligheid van uw woning |
Ja, voor 100% | Ja, voor 100% |
3 Omvang schade |
Ja, voor 100% | Ja, voor 50% |
4 Doorlooptijd. |
Ja, voor 100% | Nee |
Om u te helpen bij de aanvraag hebben we de gegevens die bij ons bekend zijn alvast voor u ingevuld. Komt u er niet uit met de aanvraag? Dat is niet erg. U kunt dan bellen met ons Serviceloket op 0800 4444 111 (gratis).
Hoe vult u de aanvraag goed in?
- Ga naar Mijn dossier en log met uw DigiD.
- Controleer bij deel 1 of de gegevens kloppen. Pas en/of vul deze aan als dat nodig is.
- Voeg eventueel bewijsstukken toe. Dat gaat om documenten over schade of over een acuut onveilige situatie. Komt u daar niet uit? Bel dan met ons Serviceloket op 0800 4444 111. Documenten over versterking van de NCG (Nationaal Coördinator Groningen) hoeft u niet persé toe te voegen. Dat helpt wel, want mogelijk duurt de behandeling van uw aanvraag zonder deze documenten iets langer.
- Vul bij deel 2 de vragenlijst (de persoonlijke impactanalyse) in. Dat raden we altijd aan omdat deze een eventuele vergoeding alleen positief kan beïnvloeden.
- Aan het einde controleert u of alle gegevens kloppen en kunt u de aanvraag indienen.
Let als huurder bij het invullen van uw aanvraag op onderstaande twee punten:
- Omvang Schade (bouwsteen 3)
De gegevens bij bouwsteen 3 (Omvang Schade) hebben we al voor u ingevuld. U hoeft alleen maar te controleren of de gegevens kloppen. U vult bij deze bouwsteen in dat u geen eigenaar bent. - Doorlooptijd (bouwsteen 4)
Bij bouwsteen 4, (Doorlooptijd) hoeft u niets in te vullen.
Meer voor huurders
Ik moet een document toevoegen die ik niet heb.
Soms gebeurt het dat er informatie ontbreekt of niet klopt. U kunt dan zelf deze gegevens toevoegen of verbeteren. In sommige situaties vragen we u om een document toe te voegen. Bijvoorbeeld een document over een schadevergoeding aan uw woning. Of een document over een acuut onveilige situatie (AOS).
Mogelijk heeft u dat document niet. Dat is niet erg. U kunt dan ons Serviceloket bellen op 0800 4444 111 (gratis nummer). Zij helpen u hier dan bij.
Waarom is de beoordeling van immateriële schade voor huurders anders dan voor woningeigenaren?
De beoordeling van de immateriële schade is bij huurders net wat anders dan bij woningeigenaren, zo telt bouwsteen 3 (Omvang Schade) voor de helft mee en telt bouwsteen 4 (Doorlooptijd) niet mee. De reden hiervoor is dat eigenaren van een woning vaak extra financiele spanningen kunnen ervaren omdat het hun eigendom is.
Ik ben zowel huurder als eigenaar geweest.
Wij hebben de adressen waar u heeft gewoond vanaf 16 augustus 2012 al voor u ingevuld. Per adres staat daar bij of u eigenaar was of niet. Huurt u een woning? Dan hebben wij ingevuld dat u geen eigenaar bent/was. Als deze informatie niet klopt, dan kunt u dit aanpassen. U kunt per woning aangeven of u eigenaar was of dat u de woning huurt of huurde.